Mises.cz

Mises.cz

#ne_poslušnosti: Proč před svědky a kamerou porušuji zákony?

Rozhodl jsem se upozorňovat na zločiny bez oběti tak, že je budu přímo páchat – veřejně, před svědky a kamerou; záznamy z takových akcí budu publikovat (přes decentralizovaný nostr protokol, aby mi je státní orgány nemohly mazat). Co bude dál? Případné následky vnímám jako součást své tvorby.

Během posledních let jsem nenapsal moc článků; svobodě jsem se však věnovat nepřestal – přednáším, debatuji, točím videa, pracuji na další knize (většinu mám napsanou, příští rok snad vyjde), a navíc učím jako dobrovolník v sebeřízené soukromé škole Ježek bez klece v Brně, kde teoretické anarchistické myšlenky svobody mohu žít v praxi, což sice není tak úplně legální, zato rozhodně funkční – jak pro děcka, tak i pro dospěláky. A právě s praxí ve svobodném vzdělávání (a seberozvojem) se mi začaly propojovat anarchokapitalistické teorie; logickým (i pocitovým) východiskem se pro mě stal anarchoagorismus – tržně anarchistická cesta k dosažení svobodné společnosti a odmítání politiky (z pozice zákonodárce i voliče) coby nástroje k jejímu dosažení.

Dlouhodobě kritizuji přímou státní propagandu ve školách – státní strategie vzdělávací politiky i rámcové vzdělávací programy se sice na jednu stranu hojně odvolávají na podporu kritického myšlení, nicméně v praxi jej umožňují pouze tam, kde se to hodí; vždyť v těch samých dokumentech najdeme i spoustu hodnot (často prostátních, prodemokratických, ale i otevřeně protianarchistických), ke kterým jsou učitelé povinni své studenty vést. Bez ohledu na to, co považujeme za správné, není možné někoho vést ke kritickému myšlení a zároveň mu vštěpovat určité hodnoty: Buď studentovi dodám co nejvíc pokud možno nezaujatých informací a nechám na něm, aby si vytvořil svůj nezávislý pohled (čímž podpořím jeho kritické myšlení, ale nevedu ho ke konkrétním hodnotám, protože může dojít k jiným závěrům než já); anebo se snažím (přímo či nepřímo) zformovat jeho postoje určitým směrem, který považuji za správný (v tom procesu však jeho kritické myšlení obcházím, protože nechci, aby došel k něčemu, co sám považuji za nežádoucí, či dokonce nepřijatelné) – i proto nemám ambice dělat ze svých studentů anarchisty.

Každodenní kontakt s dětmi žijícími ve svobodném prostředí mě však přivedl k tomu, že přímá státní propaganda zdaleka není největším ohrožením svobody. Díky pozorování propastných rozdílů ve smýšlení i jednání drtivé většiny dětí z klasických škol a děcek z Ježka bez klece jsem došel k závěru, že podstata spočívá v něčem úplně jiném – a totiž v (ne)poslušnosti. Poslušnost bývá společností vnímána jako ctnost; já se však domnívám, že naučit děti poslouchat je jedna z nejhorších věcí, které jim můžeme udělat. Někteří z nás se oddávají iluzi, že i když jedinci v jeho nejcitlivějším období – tedy dospívání – vštěpíme základy poslušnosti, magickým úderem osmnáctých narozenin se z něj stane svobodný a zodpovědný člověk; tak to ovšem nefunguje, což lze pozorovat v celé společnosti. Věřím, že jediný způsob, jak se člověk může naučit navazovat rovnocenné vztahy – nad nikoho se nepovyšovat, ale ani se před nikým neponižovat – je v nich prostě žít; a to čím dříve, tím lépe. Čím více času stráví dítě v podřízené roli třeba vůči učiteli, tím spíše takového učitele pak nahradí politik, úředník, policajt či jiný vůdce, kterému se (po letech, až vyroste) podřídí.

Ve společnosti plné poslušných lidí pak mohou vzniknout i takové nesmysly jako zločiny bez oběti, aniž jim to vzbudí nějaký větší odpor; a tak nemalá část platné české legislativy ukládá sankce za jednání, s nímž všichni zúčastnění souhlasili a ani zpětně se jím necítí nijak poškozeni. O této problematice roky přednáším, píšu, diskutuji, točím videa; potřeboval jsem však udělat víc než to, a tak jsem se rozhodl v rámci své tvorby vymýšlet a realizovat vystoupení, v rámci kterých budu porušovat zákony veřejně, před svědky a kamerou, přičemž záznamy hodlám zveřejňovat (přes decentralizovaný protokol nostr, aby mi je státní orgány nemohly mazat). Zajímá mě, co se teď stane. Bude někomu stát za to mě udat? Začne se tím policie seriózně zabývat, nebo nad tím mávne rukou? Zvedne to nějaký horlivý státní zástupce? A pokud ano, co na to řekne soudce? Ať se stane cokoliv, vnímám to jako součást své tvorby, pokračování experimentu; zároveň se nehodlám před státem sklánět a v rámci obhajoby tvrdit, že jsem zákon neporušil – chci totiž poukazovat na jeho nesmyslnost.


Na video z první akce se můžete podívat tady; ačkoliv jsem spáchal zločiny se sazbou odnětí svobody v součtu za víc než osm let a přestupky s pokutou skoro dva miliony korun, nikomu jsem přitom neublížil.

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed