Otázka sociální V: Jezdíme zadarmo
Mises.cz: 07. května 2014, HynekRk, komentářů: 1
Jak jsem již nakousl ve čtvrté části této série, tak se dá jezdit za určitých podmínek veřejně zajišťovanou hromadnou dopravou i zdarma. Vyjdu zde ze svých pozorování.
Jak jsem již nakousl ve čtvrté části této série, tak se dá jezdit za určitých podmínek veřejně zajišťovanou hromadnou dopravou i zdarma. Vyjdu zde ze svých pozorování. V září roku 2013 jsem byl v Brně svědkem následující zajímavé události. Slečna (dle řeči z dětského domova) jela tramvají se svojí kamarádkou. Na Mendlově náměstí se tramvaj zastavila na zastávce a asi minutu zde čekala, důvodem je zde návěští, které reguluje jízdu tramvají přes zdejší silně využívanou křižovatku a které pouští tramvaje zhruba po minutě, ba možná i po delší době. Hned po zastavení tramvaje do ní nastoupil revizor, avšak čekal, než se tramvaj rozjede. Již předtím, než tramvaj zastavila na zastávce, hlásila slečně její kamarádka, že nastupuje revizor, kterého tato poznala. Po nastoupení revizora do tramvaje se kamáradka tázala slečny, zda by nebylo dobré vystoupit, protože slečna neměla lístek ani šalinkartu a tramvaj čekala s otevřenými dveřmi zhruba tu minutu. Slečna odmítla a šance nevyužila. Poté co slečnu požádal revizor o jízdenku a následně o občanský průkaz vyšlo najevo, že slečna takhle cestuje běžně a má již u dopravního podniku x pokut, které však neplatí. Po předání papíru o udělené pokutě revizor odchází a slečna cestuje dále. Podobný případ jsem zaznamenal v Brně i v lednu roku 2014, kdy skupina pěti mužů jela načerno autobusem zdejší okružní linky. Avšak do autobusu nastupují i revizoři. Skupina nemá jízdenky a není ochotna ani vystoupit, ba dokonce jeden z členů skupiny se cítí rozčilen „drzými“ požadavky revizorů a tvrdí, že revizoři poletí z autobusu. Nakonec se nechávají muži přesvědčit a vystupují, koneckonců zanedlouho jede další autobus a jízdné ani pokutu stejně platit nebudou.
Zadarmo se dá jezdit i vlakem. Takový případ jsem zaznamenal v listopadu roku 2013. Tehdy nastoupil v Praze-Holešovicích mladší chlapík do vlaku Českých drah. Sedl si, a když přišla průvodčí kontrolovat jízdenky, tak nejprve dělal hluchého a pak si přál cestovat na občanku do Ústí nad Labem. Průvodčí vyplnila na základě občanky nějaký papír, který si náš chlapík pečlivě složil, a následně odešla a chlapík cestoval pohodlně dále. Zajímavé bylo, že měl na sobě značkové boty, byl cítit cigaretami a měl u sebe řadu mincí, kterými při pohybu chrastil. Nač však platit, když se dá jet i zadarmo. Doplňuji, že ve dvou případech šlo o Romy a v jednom o smíšenou Romsko-českou skupinu.
K výše uvedenému je nutné uvést, že například nároky na sociální dávky nemohou být předmětem dohody o srážkách a nepodléhají ani výkonu rozhodnutí. [1] Dále pokud využíváte například zánovní zařízení bytu (nábytek a elektronika) či používáte starší zánovní vůz, tak vám velmi pravděpodobně nebude nic zabaveno, protože se to prostě nevyplatí. Takovýto majetek má sice z hlediska uživatele svoji cenu, ale jeho směnná hodnota je velmi nízká či zcela nulová. Věřitel zabavením takového majetku nic nezíská, ale naopak riskuje další náklady, čili jeho ztráta ještě vzroste. Další možnost, jak se vyhnout případné exekuci, skýtá práce načerno. Každopádně prý dvě pětiny exekucí jsou u nás bez výsledku a vymahatelnost činí 40 %. [2]
Čili lze uzavřít, že lze jezdit některými typy veřejně zajišťované hromadné dopravy zadarmo. [3] Tyto náklady by se pak při výpočtu, který jsme provedli ve čtvrté kapitole, nevyskytovaly.
[1] Zákon č. 111/2006 Sb., § 48, odstavec 3 a 4.
[2] Exekuční boom skončil.
[3] Vyjímkou budou ty autobusové spoje, kde je nutný nástup předními dveřmi a zakoupení jízdenky. Je možné, že v některém případě lze cestovat zdarma i v některých spojích soukromé veřejné dopravy (například vlacích). Nicméně čistě soukromí dopravci budou mít větši motivaci jednat hospodárně a budou se tedy snažit omezit množství černých pasažérů. I když i jejich snahu může narušit veřejná legislativa (právo na dopravu, důstojnost, údajný rasismus a podobně).
Literatura:
1. Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi. Dle: Sociální zabezpečení 2013: státní sociální podpora, dávky pro osoby se zdravotním postižením, sociální služby, pomoc v hmotné nouzi, životní a existenční minimum: podle stavu k 4. 2. 2013. Ostrava: Sagit 2013.
2. Exekuční boom skončil, stát snížil náhrady věřitelům [online, 2013]. Dostupný z (přístup III/2014): http://www.jadluzim.cz/dluhy-v-ceske-republice/104-exekuce-v-ceske-republice/1812-exekucni-boom-skoncil-stat-snizil-nahrady-veritelum.