Mises.cz

Mises.cz

Recenze: Dominik Stroukal – Dark Web: Sex, drogy a bitcoiny

Dominik Stroukal, jeden z nejlepších mladých ekonomů u nás, vydal na začátku září svou další knihu, která je věnována temným zákoutím internetu, takzvanému Dark Webu. V rámci dostupné literatury jde o počin zcela ojedinělý a velmi poučný.

Vydavatel knihy, Grada Publishing, knihu zařadil do sekce Finance a investování, což je samo o sobě úsměvné a svědčící o tom, že Stroukalova publikace je prostě velmi obtížně zařaditelná. O to je zajímavější. Ti, kdo o Dark Webu jenom zaslechli a drží se od něho na bity daleko, budou ohromeni odpornostmi, které se na něm nacházejí. O několik stránek dále ale dojdou k názoru, že jiné jeho části jsou zcela neškodné a některé i prospěšné. Snad u žádné knihy se mi nestalo, aby se ve mně téměř s každou kapitolou měnily pocity během této úžasné cesty prostorem Dark Webu. Pojďme se na knihu tedy podívat blíže.

Co se obsahu týče, tak jako Dominik Stroukal i já upozorňuji, že v knize jsou popsány věci, které nejsou pro citlivé čtenáře a z kterých se i mně dělalo zle. Jde hlavně o kapitolu Porno: Peklo. Já jsem ji přečetl jako první, abych to měl za sebou (pochopitelně částečně i ze zvědavosti). Není to ale nutné, klidně se k ní dostaňte v průběhu čtení. Je vskutku místy detailní a věci, které jsou v ní popsané, mohou způsobit silné znechucení.

Kniha je rozdělena do dvou hlavních částí. První má název Temné příběhy, druhá Temná historie. V části první se dočteme mnoho příběhů lidí, kteří mají největší podíl na založení a rozšíření Dark Webu. Dozvíme se o Alexandru Cazesovi, který stál za temným tržištěm AlphaBay, prodával drogy, falešné doklady, ukradené kreditky, padělané zboží všeho druhu. Jeho jmění dosáhlo v jeho necelých pětadvaceti letech několika set milionů korun. FBI si ale na Cazese posvítila, ušila na něho léčku a Alexandre Cazes skončil za mřížemi, kde se krátce nato oběsil na ručníku. „Jeho“ darkwebový obchod v té době využívalo více než 400 tisíc nakupujících a prodávajících.

Toto je první, z celé řady příběhů, které obsahují neuvěřitelné množství dat, údajů a podrobností. Jsou výborně napsané a občas jsem si připadal, jako když čtu detektivní povídku a byl napjatý, jak který příběh dopadne a zda hlavní postava skončí za mřížemi, či nějakým horším způsobem. (1) To je celkem zajímavý point. Když tak o knize přemýšlím, není v ní snad jediný příběh člověka úzce spjatým s Dark Webem, který dopadl dobře a raduje se ze svých vydělaných milionů. Podobně dopadl proslulý Ross Ulbricht, neboli Dread Pirate Roberts, zakladatel vyhlášeného nelegálního tržiště Silk Road. Ten sedí ve vězení dodnes a další průkopníci Dark Webu.

Za velmi zdařilé a záživné považuji poznámky na konci každé jednotlivé kapitoly, které obsahují odkazy na popsané kauzy a hromadu dalších informací, což vám dále rozšíří obzory a z nichž se dozvíte další zajímavosti, či jak které kauzy dopadly, či jak se vyvíjejí.

První část knihy se dále věnuje všemu, co se dá na Dark Webu sehnat, přičemž bourá mnoho mýtů, které o temných tržištích kolují. Pokud si například myslíte, že si můžete zcela jednoduše objednat vraždu svého šéfa a stačí k tomu pouze poslat peníze na nějaký účet, mýlíte se. Doposud nebyl prokázán ani popsán jediný podobný případ. Podobné je to i s mnoha dalšími „službami“, které se údajně dají na Dark Webu objednat. Více ale prozrazovat nebudu, vše se dočtete v knize včetně důvodů, proč je provedení tohoto druhu obchodů více než problematické. Základní problém a zároveň výhoda těchto tržišť je anonymita jak nakupujících, tak prodávajících. Asi vás ani nepřekvapí, že na Dark Webu nelze platit skutečnými penězi ale pouze kryptoměnami, které jsou do jisté míry anonymní. Problematice  kryptoměn se Dominik Stroukal věnuje léta a patří k jedněm z našich největších odborníků v této oblasti. (2) Propojení (především) Bitcoinu s Dark Webem je v první části knihy také věnován prostor.

Druhá část knihy popisuje důvody, proč temná tržiště existují, jak fungují, kam směřují a jak se vyvíjí. Stroukal popisuje velmi prospěšnou funkci Dark Webu, která spočívá v přístupu k cenzurovaným informacím lidem, kteří žijí kdekoliv na světě a jsou pod dohledem diktatury, či jiné formy státního útlaku. Na Dark Webu například v říjnu 2019 spustila kopii svého webu i anglická stanice BBC. „Jenom 9 procent lidí na planetě žije v zemích, kde média informují svobodně. 74 procent lidí žije v zemích, kde je situace špatná až velmi špatná. A máme nástroj, jak to řešit“, píše Stroukal. Tím nástrojem je pochopitelně internet. Je ale rovněž jasné, že na podobné stránky se nedostanete z běžného internetového prohlížeče. Je také jasné, že pokud si chcete přes Dark Web objednat například drogu MDMA (neboli Extázi), je velmi nebezpečné si jí objednat velké množství a ještě k tomu s doručením Českou poštou na vlastní adresu. Dominik Stroukal se v druhé části knihy věnuje právě anonymizačním prostředkům, které Dark Web a jeho zákazníci používají, včetně zajímavých příkladů vynalézavosti jednotlivců. Na celém temném internetu totiž neustále probíhá hra na kočku a myš mezi policií a uživateli. Nikoho zřejmě nepřekvapí, že každý stát disponuje zcela jistě několika týmy počítačových odborníků, kteří neustále prohledávají internet a snaží se dopátrat nelegální činnosti a s tím i vystopovat pachatele. Je otázkou, zda vše, co se na Dark Webu nabízí, stojí za kriminalizaci. Jsou zločiny, které mají oběť a jsou zločiny, které oběť nemají. A například prodej drog prostě oběť nemá. Tedy alespoň v tom, že k obchodu dochází dobrovolně za předem domluvených podmínek. Dle studií, které jsou v knize také zmíněné, dokonce díky reputačním systémům lze na Dark Webu sehnat drogy čistší, než je tomu „na ulici“. V současné, koronavirové, době obchod s drogami na Dark Webu stoupl o několik set procent. (3)

Ať už se tedy na Dark Webu prodává cokoliv, jde o místo na jednu stranu děsivé a na druhou fascinující. Kniha Dominika Stroukala – Dark Web: Sex, drogy a bitcoiny vás tímto světem spolehlivě a bez rizika provede. Má svá temná zákoutí (dětské porno), má ale rozhodně i své klady (hlavně rozvoj anonymizačních technologií, kryptoměn, svobodu slova v nesvobodném světě, přístup k informacím, ochrana novinářských zdrojů, atd.). Není dobré tedy Dark Web zavrhnout jen díky tomu, že může (a slouží) částečně k strašným věcem. Všechny věci na světě mohou sloužit jak dobrému, tak špatnému účelu. Dark Web bude fungovat dál, ať už chceme nebo nechceme. A bude se vyvíjet čím dál rychleji.

Prozkoumejte tedy tento nevšední, lákavý a mnohdy odporný svět pomocí knihy Dominika Stroukala. Výborně se pobavíte, získáte nepřeberné množství informací a uděláte si vlastní názor na Dark Web. Na knize je vidět, jaké dalekosáhlé znalosti autor má a že se danou tématikou zabývá již řadu let. Bude tedy tím nejpovolanějším, kdo vás do světa temnoty vezme.

1) Stejně záživné a hodnotné příběhy naleznete i v předchozí Stroukalově knize Ekonomické bubliny (2019).

2) Dominik Stroukal je autorem první české knihy o Bitcoinu (2015) a dalších kryptoměnách (2018).

3) Více o drogové problematice viz např. výborná videa Svobodného přístavu: https://www.youtube.com/watch?v=HM73OQxgX9g&list=PLmwDL0lIJTxCc0yL4i9M2aNQ4a5wRzjb7&index=8 a https://www.youtube.com/watch?v=dEEo1mm1X6U

Uživatelské menu

Login:
Heslo: