Hyenismus vyšších cen
Mises.cz: 07. dubna 2020, Tereza Urzová, komentářů: 13
Opakovaně se dostávám do diskuzí, ve kterých je vyšší cena roušek, respirátorů a dezinfekcí dle mnohých diskutérů hyenismus a sprosté vydělávání prodejců na cizím neštěstí. Je to ale racionální úvaha?
Rozpačitě poslední dny sleduji, jak se mnohým lidem při vidině vyšších cen produktu, který v tu chvíli potřebují, zatemní myšlení. Opakovaně se dostávám do diskuzí, ve kterých je vyšší cena roušek, respirátorů a dezinfekcí dle mnohých diskutérů hyenismus a sprosté vydělávání prodejců na cizím neštěstí. Je to ale racionální úvaha?
Ceny určuje nabídka a poptávka.
Zákon nabídky a poptávky funguje všude tam, kde se obchoduje na volném trhu. Znamená to, že tam, kde je nabídka produktů větší než poptávka, snižuje se cena produktu. Logicky - když máte na skladě hodně něčeho, co si moc nikdo nechce koupit, snížíte cenu, abyste to spíš prodali. Nižší cena také dává výrobcům signál, že když se na produktu tolik nevydělává, mají jít vyrábět radši něco jiného.
Opačně - když je poptávka vyšší než nabídka, ceny se zvyšují. Máte málo produktu, o který je velký zájem, zvedá se mu tedy cena. Čím větší je poptávaného produktu nedostatek, tím se cena zvedá více, dokonce až několikanásobně. Cena reflektuje míru nedostatku tohoto produktu a nemá horní hranici. Proč je to tak dobře?
Motivace pro nové výrobce a distributory
Když se nějaký produkt prodává za vysokou cenu, dává to tržní signál všem výrobcům a dodavatelům, že se na tomto produktu dá momentálně dobře vydělat. Motivuje je to tedy ve vstupu do odvětví a větší produkci. Časem je veká pravděpodobnost, že se produktů začne vyrábět více a nedostatek tedy bude menší. Možná se nedostatek povede snížit natolik, že se cena zase vrátí do své "přirozené" hladiny.
Jeden nevykoupí všechno
Pokud pro vás není předchozí argument relevantní, nebo se zdá příliš abstraktní, dá se to jednoduše představit i tak, že když je nyní akutní nedostatek dezinfekce na ruce, tak vysoká cena v obchodě znamená to, že nakupující s dezinfekcí budou šetřit. Uvidí, že je drahá a že je nutné s ní neplýtvat. Také je pravděpodobné, že při vysoké ceně si koupí každý opravdu jen tolik, kolik potřebuje, a nestane se, že první nakupující skoupí celou paletu dezinfekcí, a na ostatní už nevyjde. Vysoká cena v obchodě tedy přispívá tomu, aby byla distribuce více rovnoměrná, a s menší pravděpodobností se stane, že bude za pár minut vyprodáno a nekoupí si už nikdo nic.
Hyenismus musíme nahlásit!
Bohužel jsem se setkala už i s tím, že vietnamského prodejce drahé dezinfekce chtěla jedna pohoršená uživatelka Twitteru nahlásit. Nejinak se to stalo s prodejcem roušek, kterého vedení obce Šlapanice na svém území vyhodnotilo jako neetického, protože prodával roušky za 65 Kč. Všichni tito proaktivní lidé si bohužel neuvědomují, že neexistují možnosti "koupíme draze" a "koupíme levně", ale pouze "koupíme draze" a "nekoupíme nic". Při nucenému tlačení na snížení ceny dojde právě k tomu, že se bude více plýtvat, rychleji se vyprodá a pro výrobce se sníží motivace produkce. Také je možné, že někteří přestanou tento produkt prodávat úplně. Zejména v případě Vietnamce s drahou dezinfekcí si dovedu představit, že Vietnamec pouze prodává dezinfekci s běžnou marží, a vysokou cenu si nastavil pro nedostatek už výrobce/distributor. Čím více tedy budeme Vietnamce buzerovat, že je hyena, tím spíš s prodejem přestane úplně. Tlaky na "došlápnutí na hyeny" považuji tedy za velice nepromyšlené a ještě horší než samotný fakt, že v nedostatku jsou ceny vysoké.
Chápu, že je náročná doba a všichni jsou během epidemie nervózní a vystrašení. Zdá se mi však, že tyto zákonitosti cen a nabídky a poptávky hodně lidí běžně chápe, jakmile se ale jedná o produkty, které řada lidí považuje nyní za životně důležité, chápat je odmítají. Nepropadejme tedy prosím prvním emocím, které nás napadnou, a zamysleme se nad tím, že vysoké ceny nejsou výmysl zlých prodejců, ale zdravá reakce běžného trhu, která snad brzy spolu s nedostatkem odezní.