Tvorba pracovní míst vs. tvorba hodnot
Mises.cz: 06. dubna 2012, Steven Horwitz (přidal Jakub Skala), komentářů: 41
Dobírání si sloupkaře New York Times, Paula Krugmana, je jedním z nejoblíbenějších sportů na internetu. A oprávněně, jelikož často říká směšné věci.
Dobírání si sloupkaře New York Times, Paula Krugmana, je jedním z nejoblíbenějších sportů na internetu. A oprávněně, jelikož často říká směšné věci, které vyžadují reakci od někoho, kdo rozumí základům ekonomie lépe než Krugman, ačkoliv ten dostal Nobelovu cenu. Jeho sloupek z 26. ledna je dalším příkladem jeho směšných argumentů. Tentokrát se to týká tvorby pracovních míst.
Krugman tvrdí, že republikánský argument o důležitosti tvorby pracovních míst příliš spoléhá na „hrdinského podnikatele“, místo aby uznal, že „úspěšné společnosti – nebo společnosti, které na kterékoliv úrovni silně přispívají k národní ekonomice – neexistují izolovaně.“ Pro Krugmana to znamená, že dostávají spoustu pomoci od vlády. Ačkoliv nemohu mluvit za všechny republikány, mohu říct, že Krugmanův pohled na argument pro volný trh je zcela chybný.
Argument pro volný trh je založen právě na skutečnosti, že podnikatel existuje v společenském kontextu, který mu pomáhá určovat, nakolik efektivní jeho činnost bude. Ani nejhrdinnější podnikatel, kterého si lze představit, nemůže být velmi produktivní, pokud je spoután vládními regulacemi, nebo se snaží operovat ve společnosti s chybně definovanými nebo špatně vynucovanými vlastnickými právy. Jak pochopil Ludwig von Mises již v roce 1920, to je přesně ten samý důvod, proč úspěšní podnikatelé tak strašně selhávají, když se snaží vést státní agentury stejně jako firmu: To, co dává podnikateli schopnost uspět, jsou tržní signály, které jsou nezbytné k určení toho, co by lidé mohli chtít a jak dobře jim to bylo poskytnuto. Ani ten nejchytřejší člověk se nemůže nic naučit, když bude jeho učitel psát černou křídou na tabuli v tmavé místnosti. Žádný podnikatel nemůže uspět v izolaci.
Těžký úkol
Důležitější ale je, že jak Krugman tak politici z obou stran se příliš soustředí na tvorbu pracovních míst, zatímco by se měli soustředit na tvorbu hodnot. Vytváření pracovních míst je jednoduché, složité je vytváření hodnot. Mohli bychom vytvořit celkem jednoduše milióny pracovních míst, stačilo by zničit veškeré vybavení na farmách. Otázka je, zda bychom na tom po vytvoření těchto pracovních míst byli lépe – a odpovědí je rozhodné ne. My chceme technologie, které šetří práci a ničí pracovní místa, protože vytvářejí hodnotu tím, že nám dovolují produkovat věci s nižšími náklady, a tedy uvolňují pracovní síly pro naléhavější užití.
Před sto lety pracovalo v zemědělství 40 procent Američanů, dnes je to méně než 2 procenta. Bývalí farmáři nejsou všichni nezaměstnaní. Bohatství vytvořené vyšší produktivitou farem a nižšími cenami jejich produktů nám dovolilo poptávat řadu nových produktů, které na oplátku vytvořily mnohem více pracovních míst, než bylo ztraceno v zemědělství. Takový je příběh inovace ve všech odvětvích.
Takže bychom se místo soustředění se na tvorbu pracovních míst měli soustředit na tvorbu hodnoty. Argument pro svobodnější trhy zní takto: svoboda nejlépe dovoluje jedincům nalézat způsoby užití jejich vědomostí a dovedností k vytváření hodnot pro ostatní, a tak vytvářet bohatství pro sebe. Čím více bohatství si tvůrce hodnot může ponechat, tím větší je šance, že bude pokračovat v jejich tvoření. Dokonce i když inovace, která tvoří hodnoty, krátkodobě zničí pracovní místa, navýšené bohatství přinese později velké množství nových pracovních míst.
Přidružená pracovní místa
Krugman se snaží kritizovat Apple poukázáním na to, že „hrdinný“ Steve Jobs vytvořil v Applu pouze okolo 43 000 pracovních míst ve Spojených státech (a dalších 700 000 za mořem). Ale utíká mu pointa: skutečný počet vytvořených míst tvoří i všechny doplňkové práce vytvořené díky vynálezu Macu, iPodu, iPhonu a iPadu. Tyto vynálezy spolu se všemi dalšími technologickými inovacemi vytvořily desítky milionů pracovních míst v programování, tvorbě webového designu, tvorbě aplikací, údržby hardwaru a dalších.
Krugman si také kopnul do fanoušků Ayn Rand, když odkazoval na „tvůrce pracovních míst typu Johna Galta, ehm, myslím Steva Jobse“. Ale Krugman přehlíží chybu ve svém vlastním vtipu. Novátorský motor Johna Galta, který sbíral statickou elektřinu ze vzduchu a přetvářel ji na energii, by byl obrovským ničitelem pracovních míst. Takže znovu, triumf podnikatelských inovací není v tvorbě pracovních míst, ale v tvorbě hodnoty. Galtův motor by uvolnil velké množství pracovníků, aby se věnovali novým přáním, která by mohla být naplněna díky levnému zdroji energie. Krugman ani nevidí, jak jeho vlastní příklad podkopává jeho argument.
Až příště někdo začne mluvit o tvorbě pracovních míst, přestaňte poslouchat. Pracovní místa se objevují, pokud podnikatelé mohou svobodně tvořit hodnoty. Cílit přímo na tvorbu pracovních míst je recept na plýtvání a chudobu. Nechte lidi svobodně užívat svůj talent tvořit hodnotu pro ostatní a pracovní místa budou následovat.
Článek původně vyšel na thefreemanonline.org.