Mises.cz

Mises.cz

Komentáře k článku Etatismus – nejrozšířenější a nejnebezpečnější náboženství

přidat komentář zpět na článek

libertarian

pekné

V tom stučnom článočku je prakticky všetko, čo je podstatné. Zároveň z článku vyplýva, že - vďaka ľudskemu primitivizmu a duševnej lenivost - je štátne otroctvo prakticky samozvorné, teda že ovčania si budú toto otroctvo udržovať a posilovať na furt. A jedine extremne silné (negatívne) okolnosti možno prinutia ovčanov k revízii svojich názorov a konania.

Chodievam posledné mesiace na "pravicový" web PRAVYPROSTOR.CZ . A je až neuveriteľné, že tí tzv. pravičiari sú zväčša iba tuhí etatisti s boľševickými názormi a pravicovou terminológiou.

Urza

Re: pekné

Díky.

catmouse

Re: pekné

Myslím si totéž a na PP chodím taky. To je taky sbírka exotů v těch komentech...

trenkler

Trochu vela slamenych panakov

Sarkasticky by som poznamenal, ze ked pisem na stranku mises.cz, mohol by som si Misesa aj trochu nastudovat. Nie preto, ze by bol neomylny ale chytry a vzdelany bol dost. A za svoj dlhy zivot mal cas si veci premysliet a formulovat. :-)

K tym slamenym panakom.

Demokracia je civilizovany sposob akym sa meni vlada. Ak funguje, tak je to volbami bez zbytocnych obcianskych nepokojov ci obcianskej vojny. Nic viac jej netreba prisudzovat. Mises to formuloval jasne.

Anarchia vs. Stat. Anarchia nema dobre meno z dobrej priciny. Vzdy a vsade sa rychlo zmeni na boj kazdeho so vsetkymi. Ludska povaha nepusti. Je nabozenskym "bluznenim" cakat, ze sa ludia zmenia. Nezmenia. Historicka skusenost nepusti. Nakoniec niekto na danom uzemi silou zvitazi, ostatni uznaju jeho monopol na nasilie a mame tu stat. Ci chceme alebo nie. Sme iba ludia, a preto sa bez neho nezaobideme. Ale kedze statna moc su tiez iba ludia, potrebuju poriadny dohlad. Uz spomenuta demokracia skrze slobodne volby je skvely sposob drzat ich pod krkom aby nezdivoceli.

Samozrejme nic na svete nie je dokonale. Demokracia v Cechach vyzera inak ako v Nemecku ci Svajciarsku. Ale furt lepsie ako Syria ci Venezuela, kde stat nefunguje vobec a vyzera ako anarchia. Lebo sa nevedia dohodnut, komu patri monopol na nasilie.

Tolko moje dva centy. :-)

Urza

Re: Trochu vela slamenych panakov

Zajímavá polemika, i když ne zrovna s tím, co jsem psal, což je úsměvné v příspěvku, který má v titulku slaměné panáky.

Misese mám nastudovaného dost, jen s ním ne ve všem souhlasím.... z čeho soudíte opak?

Ancap

Re: Trochu vela slamenych panakov

"Demokracia je civilizovany sposob akym sa meni vlada." - Co je civilizovaného na násilném donucení?

"Ludska povaha nepusti. Je nabozenskym "bluznenim" cakat, ze sa ludia zmenia. Nezmenia." - Jo tak lidi se nemění... aha! Takže furt uznáváme krále na trůnu? Furt segregujeme černochy? Furt chceme popravovat homosexuály? Nic z toho se nezměnilo v čase?

"Venezuela, kde stat nefunguje vobec a vyzera ako anarchia." - vypadá jako socialismus

trenkler

Re: Trochu vela slamenych panakov

Zareagoval som hlavne na tvrdenie, ze ludia, ktori akceptuju stat ako nutnost su indoktrinovani a celkovo dopleteni. Som vzdy v strehu, ked ktosi povazuje oponentov za momentalne postihnutych. :-)

Mises mi prisiel na rozum ako jednoznacny odporca anarchie. Samozrejme ziaden flame. Anarchistov mam v skatulke nabozenskych nadsencov ale celkom chapem ich nadsenie pre vec. Ked ma clovek vela rokov, ma za sebou zopar totalnych zmien nazorov. Lebo sa dozvedel nove fakty. Tiez som si myslel, ze stat je zlo, ktoreho sa treba zbavit. Kym som nepochopil, ze tade cesta k lepsiemu svetu nevedie. Sme iba ludia.

Mimochodom (uz mimo temy), velmi sa mi paci jeho tvrdenie, ze laviciari nemusia byt zakonite zli ludia. Oni to mozno aj myslia dobre a chcu ludom dobre. Ibaze ich riesenia nefunguju. To mi vzdy pride na rozum, ked sa stretavam so zurivou ideologickou nenavistou, ktora je teraz taka popularna.

trenkler

Re: Trochu vela slamenych panakov

"Demokracia je civilizovany sposob akym sa meni vlada." - Co je civilizovaného na násilném donucení?

Zazil som zopar volieb. Totalne bez nasilia. Volil kto chcel koho chcel. Naozaj lepsie ako obcianska vojna.

"Ludska povaha nepusti. Je nabozenskym "bluznenim" cakat, ze sa ludia zmenia. Nezmenia." - Jo tak lidi se nemění... aha! Takže furt uznáváme krále na trůnu? Furt segregujeme černochy? Furt chceme popravovat homosexuály? Nic z toho se nezměnilo v čase?

Mate pravdu. Furt segreguju cernochov a popravuju homosexualov. Tu to momentalne nie je v mode ale vsetko sa moze zmenit. Nenavist k ciganom ci gayom vidim naokolo viac ako by sa mi pacilo. Statna moc to nastastie drzi na uzde. O tom to je. Jasne urceny monopol na nasilie (napriklad proti rasistom) a jasne pravidla na jeho pouzitie. Niet lepsieho riesenia.

Pekny den prajem.

Tomáš Fiala

Re: Trochu vela slamenych panakov

Zcela přesně víte, jaké násilí je zmiňováno. Nejhorší diskuse bývá s člověkem, který předstírá, jako že nerozumí.

25% koblih přinutilo těmi úžasňáckými volbami všechny ostatní žít podle not jednoho zloděje a hochštaplera. Kdo se tomu nepodrobí, bude vystaven násilí těch, na které údajně tito voliči převedli těmi volbami svoje práva.

trenkler

Silne slova

Silne slova v debate nepomahaju. Demokraticky stat je fajn ale nic na tom svete nie je dokonale. Tiez sa mi nepacia predstavitelia slovenskeho statu, lebo je to banda mafianov. Takze dufam, ze to niektore dalsie volby zlepsia. Uz sme to tu zazili. Tiez to nebolo nic extra ale odvtedy tu zijeme najslobodnejsi a najblahobytnejsi zivot v dejinach.

Nestaci konstatovat, ze je nieco zle. Svet nikdy nebude podla nasich predstav. Ludia su iba ludia. Mate lepsie riesenie? Kde budu vsetci spokojni? Sem s nim!

Nemate. Anarchiu ludia vyskusali mnohokrat. Nikdy to nedopadlo dobre. Mimochodom, Venezuela je QED Misesovho tvrdenia, ze socializmus zakonite konci v rozvrate. Teraz sa tam budu v anarchii medzi sebou mlatit az do chvile, kym niekomu vsetci priznaju monopol na nasilie. Teraz prebieha bitka o to, kto to bude. Podobne v Syrii. Ked to dosiahnu, vsetci si vydychnu a zavladne pokoj.

Tomáš Fiala

Re: Silne slova

"Mate lepsie riesenie?"
Řešení existuje. "Bohužel" nemá formu manuálu, který etatisti požadují a ani nikdy mít nemůže.

Venezuela?
Nevím, jak to tam bude probíhat dál. Zatím má ještě stát dost sil na násilí proti jakémukoli lidskému řešení situace. Lidi nepotřebujou pranice. A ani je v tuto chvíli nevyvolávají. Jejich původcem je jednoznačně stát, který silou masakruje nespokojené a/nebo nešťastné lidi. V tuto chvíli potřebujou lidi ve Venezuele léky a potraviny. Na oboje mají lidi dost prostředků, případně jsou schopni si je vydělat a obstarat si to. O což se ostatně, přes veškeré násilí státu na nich páchaném, pokoušejí. Stát zatím má bohužel možnost násilím jim v tom bránit. Zatím. Všeho dočasu. Pokud se stát jako takový začne rozpadat, je docela možné, že se tam lidi začnou prát. Nemohu to vyloučit. Ale zároveň postrádám tu etatistickou jistotu, že to tak bude a basta. Kdyby ten zvrácený autobusák se svými Melody Boys dali od všeho ruce pryč a šli chcípnout do pralesa (aby unikli lynčování davu), za pár týdnů by se situace ve Venezuele mohla docela dobře stabilizovat a za pár měsíců by lidi téměř nevěděli, že nějaká krize probíhala. Takovou zkušenost známe např. z hospodářské krize v USA v roce 1921, kdy prezident prudce omezil (tehdy nijak velké ve srovnání s dneškem) vměšování státu do hospodářství. Mimochodem, lidi jsou sociální živočich se vším všudy. Takový živočich nemá jako základní parametr ve svém chování zakódované přirozené vzájemné násilí, ale přirozenou vzájemnou spolupráci. Jinak by neexistoval. Vycházet z premisy o přirozeném vzájemném násilí sociálního živočicha je projevem zbožného přání fanatických nebo propagandou zblblých etatistů, kteří v rámci státu žádné jiné řešení, než násilí neznají. Ať uvnitř státu nebo mezi státy samotnými.

Co se silných slov týče. Stoupenci státního násilí, které vydávají za nejlepší možné řešení (!!!), mají zatím štěstí, že nasranost cca 20% produktivních lidí dosahuje pouze míry silných slov. Nepřeju si násilné řešení, ale obávám se, že v obraně majetků a možná i životů před stále víc chřadnoucím, ale zároveň vztekle kopajícím státem, jednou k nějakému silovému obrannému násilí, včetně zabití státních žoldáků nebo dokonce "úředníků", by i mohlo dojít. Nebudu se, pokud to půjde, na tomto násilí podílet. Nevylučuju, že stát začne provádět taková opatření, kterými by mě k tomu i mohl dohnat. Jedním z nich je dnes na první pohled bláznivá představa čipování lidí. Zatím se to může jevit jako opravdu nesmysl, ale tak bohorovný bych nebyl. V takovém okamžiku půjdu (a nejen já) doslova přes mrtvoly. I svou vlastní. Zabití nejrůznějších přisluhovačů státního násilí však nikdy litovat nebudu. Je ovšem otázka, jestli v okamžiku, kdy žoldák bude mít v ruce pytel bezcenných barvotisků á la Zimbabwe/Venezuela a spousta lidí vysoko hodnocené "bony", bude mít ten žoldák dost motivace na to, pokusit se je přes jejich (klidně ozbrojený) odpor očipovat, nebo je za pár satoši nechat být na pokoji. S tím, že se možná nakonec radši pustí za ty satoši do skutečného Pomáhat lidem a chránit je, než za pytel bezcenného papíru pomáhat zbytkům zkur... "autobusáků" s tiskárnou "cenin" k moci.

trenkler

Autobusar a stat

Problemom je matenie pojmov. Autobusar prestava byt statom. Stat je vseobecne uznany monopol na nasilie. To uznanie u vacsiny obyvatelstva stratil. Snazi sa tvarit podobne ako Asad, ze je statom. To im v ich ociach dava legitimitu. Ale realitou je momentalne anarchia v oboch krajinach. Realnu moc tam nema nikto. Bude to tam dovtedy, kym moc nepreberie stat. Cize niekto s uznanym monopolom na nasilie a jednoznacnacnymi pravidlami, ktore budu vsetci dodrziavat.

Mate lepsie riesenie? Ja viem, ze stat ma svoje slabe miesta a dokaze totalne zvlciet. Riesenim je jeho naprava. Nie rozpustenie. V priebehu dejin sa ludia naucili ako spolunazivat. Vymysleli politiku a politikov aby sa ludia roznych predstav medzi sebou nepozabijali. Je to ode zdi ke zdi a nikdy to nie je hotovo ale bajecne to funguje. Taka sloboda a blahobyt ako teraz tu este neboli.

Tomáš Fiala

Re: Autobusar a stat

Ad první odstavec.
Do politologického ptydepe se pouštět nebudu. To nechávám etatistům.

Ad druhý.
Přání je otcem myšlenky. Nikdo nebude vynakládat zbytečně prostředky na něco tak zbytečného, jako je demontáž státu. To zvládne stát sám od sebe jednak svou přirozeností a druhak tvrdohlavým používáním toho nejdokonalejšího know-how, jaké kdo kdy dokázal k řízení a zničení státu vymyslet - keynesiánské makroekonomie. Navíc nikdo rozumný by neměl vůbec žádný zájem se do něčeho takového pouštět, kdyby ta svině stát si neuzurpovala monopol na ohromnou spoustu činností, které bez něj a ke spokojenosti všech spolehlivě fungovaly (více např. na bawerk.eu).

"Taka sloboda a blahobyt ako teraz tu este neboli."
To je bezpochyby pravda a asi by mě nenapadlo toto tvrzení vyvracet. Bohužel, jaká by mohla být svoboda a blahobyt, kdyby stát nedovolil hordě pomatenců, vyžírků, lúzrů a prospěchářů kurvit 70% hodnot, které dokáže cca 20% produktivních lidí svou prací vytvořit a nestrkal rypák lidem do života, soukromí a šrajtoflí!

Wanton

Re: Trochu vela slamenych panakov

Pro anarchokapitalistu (to prosím pro mne) je sklenice napůl prázdná po většinu druhého tisíciletí, pro etatistu je napůl plná. Ta sklenice však nebyla ještě v 19. století tak plná, jak by dnes člověk očekával...

Znárodnění/zestátnění odvětví v českých zemích, aneb bez státu to nejde:

Soudnictví - úplně až cca 1420,
Armáda - 1649,
Školství - základní 1774,
Právo - nejpodstatnější občanské právo až 1811,
Policie - 1848, 
Nemocenské pojištění - 1889,
Zdravotní systém - 1926,
Důchodový průběžný systém - 1948.

A teprve od roku 1654, což je ani ne 370 let, je v českých zemích zaveden daňový systém s pravidelnými daněmi, předtím byly daně se souhlasem šlechty a měst jen nepravidelné, obvykle válečné.

Ancap území je to bílé:

https://www.youtube.com/watch?v=ymI5Uv5cGU4

Miro

Štát

Štát vznikol z prirodzenosti človeka. Človeku je vlastné vlastníctvo, vymedzenie "môjho" oproti "tvojmu", vymedzenie hraníc. Táto vlastnosť je od prírody. Aj medveď si vymedzuje hranice svojho územia, o ktoré s iným nájazdníkom bojuje. Vyhráva silnejší. Človek tiež si ohraničuje svoj majetok, pole, dom, nástroje a do oblasti "moje" zahŕňa aj manželku, deti, súrodencov, rodičov. A tento "majetok" si chráni. Nechce, aby mu ho niekto odobral, aby niekto ubližoval jeho rodine. A v prípade potreby sa bráni. Z ublíženia vzniká inštitút krvnej pomsty, ktorý existuje pred štátom.
Ľudia a ich rodiny sa združujú, vytvárajú obce, spolupracujú. Človek spoznáva, že ak chce, aby bol rešpektovaný jeho majetok, musí on rešpektovať cudzí majetok. Vznikajú alebo spoznávajú normy správania sa, normy, ktoré ochránia vlastníctvo i rodinu. Najskôr ako obyčaj, ako božie príkazy. Porušenie normy trestá boží hnev. Ale človek i tieto príkazy porušuje. Najmä z dôvodu získania výhody. Vlastne porovnáva výnos s nákladom, úžitok so strasťou. Zbadá, že boží hnev nie je prítomný alebo mu neverí alebo jednoducho istá súčasná slasť, výnos, výhoda má preneho vyššiu hodnotu ako pravdepodobný, metafyzický, neurčitý boží hnev. A tak vyženie manželku, ktorú už nemiluje alebo ktorá ochorela. Ukradne susedovi kravu alebo zoberie mu kus poľa. Veď sused je starý a slabý. Povie si: "Ja to pole lepšie využijem." Boží hnev ako sankcia nestačí. A tak funguje krvná pomsta, čo je vlastne násilie súkromne vyloženej spravodlivosti. Ľudia chcú však objektívnu spravodlivosť. A tak je tu rada starších alebo kňaz alebo vodca kmeňa, ktorý súdi podľa tradície. Sankcie sa vytvárajú rôzne: peňažné, fyzické tresty, vyhnanie z obce. Vznikajú prvé štátne, resp. protoštátne inštitúcie. Každá sankcia je možná jedine pod hrozbou násilia. A bez sankcie porušenie normy je beztrestné. Štát v tejto funkcií zabezpečuje dodržiavanie noriem, resp. zákona. Píšete, že štát nahradíte voľným trhom. Čo to znamená? Že žiadne záväzné a vynútiteľné normy správania sa, t.j. (podľa vašej definície) zákon nebudú? Je to možné? Dokáže človek existovať bez noriem správania sa? Už nebude existovať inštitút vlastníctva, rodiny a vlastne ani my jednotlivci? Všetci sa rozplynieme do nejakej beztvarej komunistickej masy? Alebo máte na mysli, že spravodlivosť, t.j. zabezpečenie vynútiteľnosti zákona bude realizovať každý sám za seba? Napríklad krvnou pomstou? Alebo spravodlivosť sa stane tovarom? Budeme si ju kupovať? Voľný trh však i vylučuje zo spotreby. Ja by som chcel mať vilu na Bahamách s veľkou jachtou. Avšak nemám na to peniaze. A ten kto si nebude môcť kúpiť spravodlivosť, tak zostane obeťou bez naplnenia spravodlivosti? Chorá a bezbranná vyhnaná manželka sa stane bezdomovcom? Tak ako to vlastne myslíte?

Miro

Re: Silne slova

"Takový živočich nemá jako základní parametr ve svém chování zakódované přirozené vzájemné násilí, ale přirozenou vzájemnou spolupráci." A v ďalšom odstavci píšete, že pôjdete, za určitých okolností, cez mŕtvoly. Neprotirečíte si tak trochu? Samozrejme vy budete tvrdiť, že máte na mysli vzájomne dobrovoľnú spoluprácu, a nie vynútenú. Problém je v tom, že sa nájde dosť ľudí, ktorí si myslia, že to začipovanie ľudí (ja osobne síce neviem, o čo ide, ale zneje to strašlivo) je potrebné. A to isté si myslí o daniach, verejnom zdravotníctve atď. atď. Konflikt v spoločnosti nevzniká sám osebe, bez dôvodne. Konflikt vzniká na základe stretu záujmov a názorov. Ako chcete vybudovať libertariánsku spoločnosť? Že presvedčíte väčšinu ľudí, aby odmietli dane, štát a rešpektovali len vzájomnú slobodnú spoluprácu bez nútenia iných konať tak, ako by chceli? Ale to ste vlastne ako komunisti. Aj tí chceli komunizmus vybudovať vychovaním nového človeka. Kedy odhadujete, že vám sa to na rozdiel od Marxa podarí?
přidat komentář zpět na článek

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed