Mises.cz

Mises.cz

Komentáře k článku Legitimita potratů

přidat komentář zpět na článek

Kurwa

Přirozený práva nejsou všechno

To je IMHO právě problém s přirozenejma právama - že dávaj jen velice volné limity lidskému chování, ale naopak k velké množině ohavných věcí mlčí. Někdo by mohl říct, že to je výhoda, ale osobně mě pak takovej systém toho co je správný přijde zoufale neúplnej, volnej a pro osobní život nepoužitelnej.

Ale to není ani jejich účelem, že? Přirozený práva tu nejsou jako morální kompas, ale jako... společenskej systém(?). Občas na to při tom každodenním čtení anarchoblogů člověk zapomene.

To není teda nic proti tomu co se píše v článku.

Urza

Re: Přirozený práva nejsou všechno

Uživatel Kurwa napsal:

To je IMHO právě problém s přirozenejma právama - že dávaj jen velice volné limity lidskému chování, ale naopak k velké množině ohavných věcí mlčí. Někdo by mohl říct, že to je výhoda, ale osobně mě pak takovej systém toho co je správný přijde zoufale neúplnej, volnej a pro osobní život nepoužitelnej.

Ale to není ani jejich účelem, že? Přirozený práva tu nejsou jako morální kompas, ale jako... společenskej systém(?). Občas na to při tom každodenním čtení anarchoblogů člověk zapomene.

To není teda nic proti tomu co se píše v článku.


S tím v podstatě souhlasím; vždyť nahoře píši i sám za sebe, že bych nikdy nechtěl, aby například má partnerka šla na potrat.... což ale neznamená, že neuznávám právo každé ženy rozhodnout si o svém těle.

Jan Altman

Re: Přirozený práva nejsou všechno

Uživatel Kurwa napsal:

To je IMHO právě problém s přirozenejma právama - že dávaj jen velice volné limity lidskému chování, ale naopak k velké množině ohavných věcí mlčí.

Podle mne v tom není problém.
Ve svobodné společnosti by existovaly další mechanismy, jak lidi "nutit" ke společensky žádoucímu chování.
Společenský tlak, legalita diskriminace, ratingy, atd...
Čím menší/slabší stát, tím silnější je síla tlaku komunity. Stačí se podívat 100 či 200 let zpět, jak aniž to vynucoval nějaký zákon, tak jak lehké ženy, defraudanti, podvodníci, bankrotáři, lháři, atd... byli společenským tlakem vytěsňováni a jak lidé měli silnou motivaci se chovat morálně.
V moderní době by se k tomu dále přidaly různé ratingy (skórování, hodnocení, reputační systémy, ...) tak, jako to dnes známe např. z AirBnb. Mohl by je vydávat Google, Facebook a další přirozené autority. Pronajímatelé nemovitostí, zaměstnavatelé, atd... by k nim mohli přihlížet.
Pokud existuje poptávka po odlišení morálních od nemorálních, lidí se žádoucím chováním od těch ostatních, nějaký podnikatel se jí chopí.
Klidně by to došlo i tak daleko, že například developer stavějící novou obytnou "lepší" čtvrť by zákazníkům (pokud by to ti považovali za výhodu) garantoval, že ani jeden byt v dané čtvrti neprodá/nepronajme nikomu, kdo nemá hodnocení AAA od Jezuitské ratingovky (nekuřák, abstinent, nerozvedený, věrný manželce, s excelentní pracovní historií, s bezchybným úvěrovým hodnocením, pravidelně chodící do kostela).

Můj názor je, že v ancapu by se oproti dnešku mravy velmi utužily, až by z toho mnozí dnešní libertariáni byli zaskočeni :-) Ale samozřejmě na druhou stranu nikdo by nikomu nebránil někde jinde si provozovat čtvrť, kde se kleje, pije pivo, kouří marihuana, kříže visí vzhůru nohama a všechny domy mají číslo 666 :-)

Plus speciálně k potratům: za podmínek dodržování přirozeného práva a smluvní svobody by dítě bylo velmi ceněným artiklem. V situaci, kdy by nechtěně těhotná žena nebyla vázána dnešní hypertrofovanou legislativou, měla by daleko více možností, než potrat. Mohla by si na P2P seznamce najít neplodný pár a nechat si od něj zaplatit kompenzaci za to, že dítě bude 9 měsíců nosit, vynechá kvůli tomu školu/práci, atd... To právě dnešní zákaz "obchodu s dětmi" vede k jejich zabíjení.
Dítě by bylo žádaným artiklem už proto, že v ancapu by neexistoval průběžný penzijní systém s povinnou účastí - tedy obecní pastvina, kde cizí děti živí cizí rodiče (i bezdětné). O rodiče by se staraly pouze vlastní děti.

slonnik

moj problem

Zdravim Urza
Problematika okolo potratov je moj osobny problem ktory mam s libertarianstvom. Teda, skor nesuhlasim ani s tebou a ani s p. Rothbardom.
Kde si myslim, ze sa obaja mylite je, ze sa pozerate na potrat od urciteho okamihu. Teda od momentu ako to dieta/plod uz je v tele matky a ako same nevie prezit.
Sam pises v clanku, ze matka potratom len nezaisti prezitie plodu zo je sice odsudeniahodne ale nie vrazda.
Podla mna ale matka dobrovolne (teraz vynechajme znasilnenia) vykonavala cinnost, ktora viedla k vzniku dietata, s vedomim, ze o dieta sa treba starat.m Cize konala nieco a vedela ake mozu byt nasledky a ake z toho plynie zodpovednost. Potrat je v mojich ociach vyhybanie sa zodpovednosti a to tym najhorsim sposobom. vrazdou ineho cloveka.
Moje prirovnanie k tomu by bolo ako keby si zatvoril cloveka do miestonosti 2x2 metre a prestal mu davat jest. Ten clovek nema moznost sa od toho momentu branit a sam nedokaze prezit. Podla tvojej logiky to beries tak, ze si ty vonku a on je vo vnutri a len si mu nedal jest co je odsudeniahodne ale nie vrazda..ale zabudas, ze si to ty kto ho do tej cely dal. Cize zabudas na prvotne konanie, ktore viedlo k danej situacii.
přidat komentář zpět na článek

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed