29. prosince 2015 14:49:00 | reagovat
Komentáře k článku Sociologie kultu Ayn Randové - (II/II)
Vostál Petr
...
Moc, ne svoboda či rozum, byla tedy ústředním cílem randistického hnutí. Hlavním poselstvím historie hnutí tedy pro libertariány je, že „se to může stát i tady“, že i libertariáni, navzdory výslovné úctě k rozumu a individualitě, mohou podlehnout mystickému a totalitářskému kultismu, provázejícímu jiná ideologická stejně jako náboženská hnutí. Doufejme, že libertariáni, poté co byli jednou zasaženi tímto virem, budou již v budoucnu imunní................................................................................................................................
Vy si to představujete jak "Hurvínek válku"
Vždyt totéž se přece stalo Platonovi, kterej na rozdíl od Randový nebyl nejspíše žádnej "duchovní šmudla"
a z jeho popisu "podobneství o jeskyni" lze předpokládat že měl nejspíše osobní zkušenost se Skutečností (SVOBODOU) a přesto nakonec napsal ÚSTAVU
jenž měla být ideálním lidským řádem, čili tou SVOBODOU.
A vytvořil tedy něco podobnýho jako Randová či případně Hitler nebo Stalin - TOTALITU
Chyba totiž není v myšlení,
ale v POZORNOSTI (POZOROVÁNÍ)
proto je tak těžké odhalit onu chybu a také lehké se jí dopustit
Proto také všechny systémy tak pěkně selhávají at v duchovnu či náboženství,
nebo "politice"
Hovoříme-li o POZORNOSTI (POZOROVÁNÍ) tak ve skutečnosti je to podobné,
jako bychom hovořili o "vzdělání" nebo chcete-li "inteligenci",
protože POZORNOST je funkce VĚDOMÍ,
a já (ty, my vy, oni) jsem VĚDOMÍ...
Tedy, když hovoříme o POZOROVÁNÍ, tak popisujeme stav sebe sama - VĚDOMÍ,
a VĚDOMÍ,
MŮŽE BÝT BUDTO SVOBODNÉ NEBO NESVOBODNÉ...
Jinými slovy (aby to bylo jednodušší na pochopení)
to jakým způsobem vnímeme svět a sebe
a jak v něm jednáme a konáme
popisuje naši SVOBODU (individuální)
Je tedy samozřejmě jasné, že POZOROVÁNÍ je něco, co je ještě před MYŠLENÍM,
je-li tedy naše pozorování "omezené a nesvobodné"
bude zákonitě i naše myšlení "omezené a nesvobodné"
Vostál Petr
Koncentrace a meditace
Moc, ne svoboda...........................
Koncentrace je moc,
meditace je svoboda...
Koncentraci určitě každý zná ze školy,
kdy byl nucen naučit se svou roztěkanou POZORNOST (tedy nepozornost)
zaměřit jedním požadovaným směrem, což pro mnohé určitě nebylo lehké...
Koncentace tedy funguje tak, že zaměříte pozornost požadovaným směrem,
a vše ostatní pak nevnímáte a pozornost je plně soustředěna na objekt pozorování.
Dříve roztěkaná nepozornost je tak nahrazena pozorností
Takto jsme se naučili zavazovat tkaničky u bot, číst a psát atd.
Pokud se danou činnost naučíme a ona se nám opakováním zautomatizuje,
takže jí již nemusíme věnovat tolik pozornosti,
tak pak něco umíme - máme MOC
Na této úrovni POZORNOSTI se pohybuje většina lidstva,
všichni s koncentrací umí více či méně úspěšně pracovat,
ale jen ti nejúspěšnější dojdou ke stavu MEDITACE,
což je stav jenž překonává KONCENTRACI
Zatímco v koncentraci je pozornost intenzivně zaměřena jedním směrem,
v meditaci dochází k tomu, že pozornost není zaměřena žádným směrem,
přesto intenzita pozornosti zústává velmi vysoká,
tedy "vidíte všechno" i když tedy v podstatě nevidíte nic konkrétního...
Jinými slovy,
vidíte celek a v onom celku vidíte i jednotlivost (koncentraci)
Pokud neustále nevidíte CELEK,
stane se vám to, co Randový nebo Platonovi,
popíšete jen "část" celku a vytvoříte "totalitu"
sice logickou a konzistentní, ale nepopíšete CELEK...
CELEK má totiž svou logiku a konzistentnost,
tedy spíše nelogiku a nekonzistentnost,
jednotu a boj protikladů které tvoří celek (jednotu)
Jinými slovy,
nesmíte vyhodit a zakázat to, co dle vašeho mínění odporuje celku,
či odporuje svobodě,
musíte připustít možnost, že vydělenost a nesvoboda je také jedna z možností
CELKU A SVOBODY...
Pokud by jste si přáli vidět něco co tvoří celek a je naprosto svobodné,
a nijak neomezené ději či betonovými zdmi či blbostí lidskou,
stačí se podívat na "prostor"
v duchovnu se pak hovoří o "prostoru vědomí"
což je pak výsledek meditace a způsob "duchovního vnímání či pozornosti"
Prostoru tedy nevadí ani Platon a ani Randová či jiní,
každý se může koncentrovat na co si přeje a co si vybere,
a činit se svobodným či nesvobodným,
mocným či nemocným apd.