Mises.cz

Mises.cz

Komentáře k článku Svoboda učení - část IV.

přidat komentář zpět na článek

LtG

super

Super. A konečně kredit pro antropology:)

Petr

:-)

Je to hezký. Souhlasím. Ale můžete tímto způsobem "vytvořit" neurochirurga?

Zdeněk

Aplikace do moderní společnosti

Fakt je to co se píše na začátku - kultury lovců/sběračů prakticky postrádají specializaci. Takřka všichni se učí to samé.

Z článku je patrné že autor si rozdíly oproti současné společnosti velice dobře uvědomuje a je evidentní že neholduje pro tupý návrat do minulosti.

Už jsem začal chroustat jeho blog v angličtině. A říkám si že bych si asi vážně měl přečíst celé dílo i Jana Amose, shodných rysů u obou pánů je víc než dost a jak už zaznělo v diskusi pod prvním článkem, pro nás čechy by díky odkazu JAK neměly být podobné věci překvapením.

Zdeněk

Re: :-)

Uživatel Petr napsal:

Je to hezký. Souhlasím. Ale můžete tímto způsobem "vytvořit" neurochirurga?

Promiňte, ale tohle mi připadá jako vážně přehnaný posměšný zjednodušování. Pokud to čtete pozorně, autor už tady naznačuje kde bude mít naše společnost v aplikaci tohoto způsobu výchovy a vzdělávání problém. Otázka stojí jak znalosti využít a co nejlépe aplikovat.

Už jen to kolik skutečně výtečných jedinců, Einstainem počínaje a Steavem Jobsem konče dosáhli svých výsledků spíše vzdělávacímu szstému navzdory spíš než díky němu.

Hugo

Re: Re: :-)

Uživatel Zdeněk napsal:

Uživatel Petr napsal:

...

Promiňte, ale tohle mi připadá jako vážně přehnaný posměšný zjednodušování. Pokud to čtete pozorně, autor už tady naznačuje kde bude mít naše společnost v aplikaci tohoto způsobu výchovy a vzdělávání problém. Otázka stojí jak znalosti využít a co nejlépe aplikovat.

Už jen to kolik skutečně výtečných jedinců, Einstainem počínaje a Steavem Jobsem konče dosáhli svých výsledků spíše vzdělávacímu szstému navzdory spíš než díky němu.


Tak on je rozdíl mezi tím být profesně vzdělaný a být úspěšný, resp. bohatý. K tomu druhému jistě žádnou školu nepotřebujete, jak ostatně úspěšní a bohatí lidí rádi připomínají. Ale neurochirurgem se doma na dvorku nevyučíte.

Petr

Re: Re: :-)

Uživatel Zdeněk napsal:

Uživatel Petr napsal:

...

Promiňte, ale tohle mi připadá jako vážně přehnaný posměšný zjednodušování. Pokud to čtete pozorně, autor už tady naznačuje kde bude mít naše společnost v aplikaci tohoto způsobu výchovy a vzdělávání problém. Otázka stojí jak znalosti využít a co nejlépe aplikovat.

Už jen to kolik skutečně výtečných jedinců, Einstainem počínaje a Steavem Jobsem konče dosáhli svých výsledků spíše vzdělávacímu szstému navzdory spíš než díky němu.


Mě zase připadá celá série příliš komplikovaná. Věci jsou jednoduché. A i když souhlasím se spoustou věcí, tak stále mi přijde, že naučit děti v 7 letech číst je posune dost zásadním způsobem.

Nevím nakolik dokážete posoudit, co Einstein musel všechno znát, aby mohl udělat svoji práci. Většinu těch informací bylo získáno na klasických univerzitách.

Jan

Re: Re: :-)

Uživatel Zdeněk napsal:

Uživatel Petr napsal:

...

Už jen to kolik skutečně výtečných jedinců, Einstainem počínaje a Steavem Jobsem konče dosáhli svých výsledků spíše vzdělávacímu szstému navzdory spíš než díky němu.


To je ale pěknej blábol.

Kosik

Re: Re: Re: :-)

Uživatel Petr napsal:

A i když souhlasím se spoustou věcí, tak stále mi přijde, že naučit děti v 7 letech číst je posune dost zásadním způsobem.


Pokud budete dítě v 7 letech nutit do čtení, když na to ještě není připraveno a nevidí v tom žádný smysl, může si vyvinout odpor ke čtení na celý život, což je velká tragédie (mluvím z vlastní zkušenosti, naštěstí jsem se z toho před několika lety dostal)

Na druhou stranu, když k tomu dítě dospěje samo, naučí se číst velmi rychle a ke čtení bude mít pravděpodobně kladný vztah, a pokud to nastane v 7, v 9 nebo třeba v 10 letech, rozhodně to je výrazně lepší případ než nutit všechny děti do čtení v 6 nebo 7 letech...

Miroslav Polách

Re: Re: Re: :-)

Uživatel Petr napsal:

Uživatel Zdeněk napsal:

...

Mě zase připadá celá série příliš komplikovaná. Věci jsou jednoduché. A i když souhlasím se spoustou věcí, tak stále mi přijde, že naučit děti v 7 letech číst je posune dost zásadním způsobem.

Nevím nakolik dokážete posoudit, co Einstein musel všechno znát, aby mohl udělat svoji práci. Většinu těch informací bylo získáno na klasických univerzitách.


Pokud Carl Sagan nekecal, tak Einstein si začal koumat teorii relativity někdy v 16ti... dost pochybuji, že mu bylo impulsem školní vzdělání či nějáká universita - spíše samostudium...

Zdeněk

Re: Re: Re: :-)

Uživatel Jan napsal:

Uživatel Zdeněk napsal:

...

To je ale pěknej blábol.



Tak si o zmíněných pánech a jejich peripetiích se školní docházkou něco přečtěte.

Zdeněk

Re: Re: Re: :-)

Uživatel Hugo napsal:

Uživatel Zdeněk napsal:

...

Tak on je rozdíl mezi tím být profesně vzdělaný a být úspěšný, resp. bohatý. K tomu druhému jistě žádnou školu nepotřebujete, jak ostatně úspěšní a bohatí lidí rádi připomínají. Ale neurochirurgem se doma na dvorku nevyučíte.


Nevnímám to tak že se mají děti nechat absolutně bez vedení. Navíc na neurochirurga (či jiné kvalifikace vyžadující universitní vzdělání) se ani v naší společnosti nevzdělávají děti ale dospělí mladí lidé ve věku 19 a více let.

Nyní kacířsky - dneska není nemožné přez nástroje jako jsou videokonfrence pozorovat neurochirurga přímo při práci v reálném čase. Pracuji v IT severočeské KZ a na konferencích se dělají přímé přenosy operací, že se člověku tají dech. Není důvod proč to nezpřístupnit veřejnosti, proč by dítě nemohlo získat představu o čem ta práce je a proč se vedeno vlastním zájmem a pod vedením kvalifikovaného mentora nezačít vzdělávat mnohem dřív než dnes. Je fakt že na neurochirurga si bude moct špatně hrát, přecijen děti na pato aby si někoho rozpitvali jen tak nepusí a hrát si na to "za barákem" je námětem spíš pro Bčkový horor :-D

Viz. zmíněné že děti nejsou v kontaktu s dospělími v práci.

Dnes díky technologiím mohou děti práci duševně pracujících lidí - vědci, počítačoví experti, lékaři, technici ve vývoji sledovat stejně dobře jako jejich kolegové. Nemusí se učit jen od průměrných dospělých, mohou se takto učit od těch nejlepších v oboru. Co zbývá vyřešit je to jak si mohou na takovou práci hrát.

Konrétně v oboru IT, kde je většina know-how dostupná na forech na internetu, kde se k největším novinkám i jako profíci dostáváte právě jen přez tyto fora a kde profesionální pracovní nástroj (počítač) má k dispozici každý je největší podíl dětí, které se svými znalostmi a schopnostmi dají srovnávat s dospělými profesionály.

Do plaveckého oddílu k nám chodil chlapec který si v 16 letech počítačovou grafikou vydělával v průměru 60 000 kč/ měsíčně, více než oba jeho roddiče dohromady.

Potkal jsem kluka, kterého v 15 štvalo že jeho kamarád rozumí linuxu lépe než on tak se z hecu předháněli, v 16 rozjel podnikání s hostingovou firmou (ano, bylo to amatérské, byla to fáze hraní) a když v 18 zkrachoval nastupoval se 70 000 platem do IBM.

Ani jeden z těchto chlapců se to neučil ve škole od učitelů informatiky ale od dospělých expertů při pozorování jejich práce a konzultacemi na forech. První hraním si s grafickými editory, druhý hraní se se systémem a za velice krátkou dobu se naučili věci vysocce ceněné na trhu práce.

Někde tu zaznělo čtení. Já takový borec nebyl, ale např. manželka tvrdí že se číst a psát naučila sama tím že pozorovala co jí čtou sestra a rodiče dříve než začala chodit do školy a přečetla před tím i nějakou knížku. Sám jsem měl také spolužáky kteří uměli číst už při nástupu do školy.

Stejně tak se mi vybavuje bratr s elektronikou, který dostal v 9ti letech po té co se zapsal do DDM do elektroniky a dostal k vánocům učebnice pro SŠ dostal za rok nad znalosti úrovně maturanta z průmyslovky obor slaboproud. Sice se pak vživotě vydal jinými cestamy, ale i tak si zpětně všímám že kde byl vlastní zájem šlo to vždycky o několik řádů lépe než dělat něco z musu (tj. zmiňované zaměření na plnění úkolů)

Závěrem, chápu to tak že nejde o to nechat dítě plácat se v blátě na dvorku. Jde o to nechat ho učit se to o co má zájem tak jak samo nejlépe umí a dát mu k dispozici to co proto potřebuje. A smířit se s tím že dítě samo si vybere jestli bude zedník včelař počítačový expert nebo neurochirurg.

Jan

Re: Re: Re: Re: :-)

Uživatel Zdeněk napsal:

Uživatel Jan napsal:

...

Tak si o zmíněných pánech a jejich peripetiích se školní docházkou něco přečtěte.


Nemusím, už jsem dávno četl. Takže jak říkám, blábol.

Anderson

Re: Re: Re: Re: Re: :-)

Uživatel Jan napsal:


Nemusím, už jsem dávno četl. Takže jak říkám, blábol.


Chtít po Vás nějaký argument je asi, dle všech Vašich předchozích příspěvků, zcela zbytečné, že?

Petr

Re: Re: Re: Re: :-)

Uživatel Miroslav Polách napsal:

Uživatel Petr napsal:

...

Pokud Carl Sagan nekecal, tak Einstein si začal koumat teorii relativity někdy v 16ti... dost pochybuji, že mu bylo impulsem školní vzdělání či nějáká universita - spíše samostudium...


Pochybovat si můžete, ale dost pochybuju, že by bez školního vzdělání vůbec rozuměl tehdejším problémům s gravitací. Einstein byl jen jeden z řady fyziků, kteří zpřesnili teorii gravitace.

Central Scrutinizer

Re: :-)

Uživatel Petr napsal:

Je to hezký. Souhlasím. Ale můžete tímto způsobem "vytvořit" neurochirurga?
Bingo!

Central Scrutinizer

Re: Aplikace do moderní společnosti

Uživatel Zdeněk napsal:

Fakt je to co se píše na začátku - kultury lovců/sběračů prakticky postrádají specializaci. Takřka všichni se učí to samé.

Z článku je patrné že autor si rozdíly oproti současné společnosti velice dobře uvědomuje a je evidentní že neholduje pro tupý návrat do minulosti.

Už jsem začal chroustat jeho blog v angličtině. A říkám si že bych si asi vážně měl přečíst celé dílo i Jana Amose, shodných rysů u obou pánů je víc než dost a jak už zaznělo v diskusi pod prvním článkem, pro nás čechy by díky odkazu JAK neměly být podobné věci překvapením.

+1

Central Scrutinizer

Re: Re: Re: :-)

Uživatel Hugo napsal:

Uživatel Zdeněk napsal:

...

Tak on je rozdíl mezi tím být profesně vzdělaný a být úspěšný, resp. bohatý. K tomu druhému jistě žádnou školu nepotřebujete, jak ostatně úspěšní a bohatí lidí rádi připomínají. Ale neurochirurgem se doma na dvorku nevyučíte.

+1

Central Scrutinizer

Re: Re: Re: :-)

Uživatel Petr napsal:

Uživatel Zdeněk napsal:

...

Mě zase připadá celá série příliš komplikovaná. Věci jsou jednoduché. A i když souhlasím se spoustou věcí, tak stále mi přijde, že naučit děti v 7 letech číst je posune dost zásadním způsobem.

Nevím nakolik dokážete posoudit, co Einstein musel všechno znát, aby mohl udělat svoji práci. Většinu těch informací bylo získáno na klasických univerzitách.

+1

Central Scrutinizer

Re: Re: Re: :-)

Uživatel Jan napsal:

Uživatel Zdeněk napsal:

...

To je ale pěknej blábol.


Bingo!

Central Scrutinizer

Re: Re: Re: Re: Re: :-)

Uživatel Jan napsal:

Uživatel Zdeněk napsal:

...

Nemusím, už jsem dávno četl. Takže jak říkám, blábol.

+1

Central Scrutinizer

Re: Re: Re: Re: Re: :-)

Uživatel Petr napsal:

Uživatel Miroslav Polách napsal:

...

Pochybovat si můžete, ale dost pochybuju, že by bez školního vzdělání vůbec rozuměl tehdejším problémům s gravitací. Einstein byl jen jeden z řady fyziků, kteří zpřesnili teorii gravitace.

Bingo!

HynekRk

Re: Re: Re: Re: Re: :-)

Uživatel Petr napsal:

Uživatel Miroslav Polách napsal:

...

Pochybovat si můžete, ale dost pochybuju, že by bez školního vzdělání vůbec rozuměl tehdejším problémům s gravitací. Einstein byl jen jeden z řady fyziků, kteří zpřesnili teorii gravitace.


A v čem je problém, ten článek, a ta škola je právě o vzdělávání dětí.
přidat komentář zpět na článek

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed