Mises.cz

Mises.cz

Komentáře k článku Svoboda učení - část XIII.

přidat komentář zpět na článek

thorby

děti určitý typ druh potřebují

"Z hlediska celé společnosti bychom možná mohli odůvodnit nucení dětí chodit do škol, pokud bychom dokázali, že tento určitý druh vězení potřebují k tomu, aby získaly schopnosti a vědomosti potřebné k tomu, aby se z nich stali dobří občané, aby byly v dospělosti šťastné a aby získaly dobré zaměstnání."

Žiaľ, podľa väčšiny ľudí, deti potrebujú školu, aby sa mohli stať sa riadnymi a užitočnými členmi spoločnosti.
Ono nech aj niekto považuje školu za výplach mozgu, stále ju môže považovať za užitočnú, pretože si považuje za dobré, ak má každý vypláchnutý mozog určitým podobným spôsobom. Veď ako inak by sme dokázali budovať národ, hrdosť na štát a vôbec, celý ten (pre tých pri moci) užitočný kanonenfutter?

Hugo

Re: děti určitý typ druh potřebují

Uživatel thorby napsal:

"Z hlediska celé společnosti bychom možná mohli odůvodnit nucení dětí chodit do škol, pokud bychom dokázali, že tento určitý druh vězení potřebují k tomu, aby získaly schopnosti a vědomosti potřebné k tomu, aby se z nich stali dobří občané, aby byly v dospělosti šťastné a aby získaly dobré zaměstnání."

Žiaľ, podľa väčšiny ľudí, deti potrebujú školu, aby sa mohli stať sa riadnymi a užitočnými členmi spoločnosti.
Ono nech aj niekto považuje školu za výplach mozgu, stále ju môže považovať za užitočnú, pretože si považuje za dobré, ak má každý vypláchnutý mozog určitým podobným spôsobom. Veď ako inak by sme dokázali budovať národ, hrdosť na štát a vôbec, celý ten (pre tých pri moci) užitočný kanonenfutter?


Tak v Česku nejsme na Slovensku. Tady žádný vlastenecký zákon nemáme (i když nějaké pokusy tu taky byli), jinak obecně už nejsme v 18-19. století. A parodoxně patriotismu podporují převážně liberálně ekonomické strany, neboť je to reakce na mizení národní suverenity a uvědomění v rámci EU ve jménu jakéhosi globálního občanství. Konečně i velké finanční skupiny považují koncept národů za překonaný. Viz zpráva Citigroup o tom, že uvažovat o lidech na základě národnosti nemá smysl, smysl a užitečnost má pouze dichotomie "bohatí-chudí", resp. na různé regiony s různou kupní silou. Ale jinak je vtipné pozorovat, jak jedna strana tvrdí, jak školy slouží jako vymývání mozků k vlastenectví a jiná zase, že škola slouží jako propaganda EU k vymazání vlastenectví :-) Zdá se, že si do té školy každý projektuje propagandu, jaká se mu hodí. Ale jak jsem řikal, udělejte si průzkum mezi dětmi ve škole. Hrdost na stát nebo národ neeixstuje skoro žádná (alespon v Čr). Jediné podobné záchvěvy jsou při sportovních událostech a ještě lépe při smrti hokejistů. Tyto události hrají ve formání a budování národa mnohokrát silnější úlohu než škola. Jinak Fareed Zakaria v knize Postamerický svět hezky vysvětluje dva proudy, co se týče vlastenectví: jednak mnohem silnější uvědomění v rámci "lokálních a regionálních" identit, které existovali před státem, resp. existují bez něho - a to právě proto, že lidé ztrácejí víru národní identitu nebo v tom, že se o ně stát dokáže postarat (protože slouží zájmům nadnárodních koncernů, nikoli občanů), přičemž na druhé straně existuje upínání se k národní identitě, ale v souvislosti s globalizací, kdy najednou začínáme být hrdní na to, jak se dokážeme prosadit ve světě.

Abych to uzavřel: problém se školami je ten, že dnes už neslouží vůbec ničemu. Prostě jsou zbytečné. Už neslouží ani té propagandě, protože ve škole nikdo nedává pozor. Půlka třídy spí, druhá poslouchá mp3, další jsou na netu na mobilech nebo tabletech nebo si čtou, co si přinesli z domu. Jedním uchem a tam druhým vem. Stát ke své reprodukci v současnosti nepotřebuje vůbec nic. Prostě existuje ze sestrvačnosti. Resp. stačí, pokud není systematicky zpochybňován. Víra ve stát vzniká spíš na základě iniciativ typu "Vyměnte politiky", které věří, že s novými politiky bude stát lepší a angažují do této činnosti známé tváře.

Svatopluk Klich

Je to v motivaci, v motoru lidského chování

Jsem pro svobodu učení, ale dítě vidí svět jinak než dospělý - a hlavní otázka zní, zda je svoboda pro dítě, které necítí zodpovědnost, ve své celistvosti přínosem. Úkolem rodičů je dítě chránit a vést ho - tedy zbavit ho svobody ve prospěch jeho bezpečí a naučit ho, jak si v budoucnu a se získaným pocitem zodpovědnosti, svobody vážit.
Motivace dětí se mohou velmi různit, má na ně silný vliv jejich okolí, snadno se nadchnou i rezignují - a to je fakt, přes který svobodný přístup ke škole ostře naráží. Mám kamaráda učitele, který je velmi otevřený a svobodymilovný člověk, ale přesto nevěří, že by motivací dítěte bylo chtít se učit věci, které v dnešním světě potřebuje. Jsem nerad takto skeptický, ale učit se zacházet s lukem a šípy formou hry je mnohem snadnější než v případě matematiky - tady je problém s motivací - a k motivaci naučit se to, co je dnes potřeba, nedojde dítě samo formou hry.

SPA

Re: Re: děti určitý typ druh potřebují

Uživatel Hugo napsal:

Tak v Česku nejsme na Slovensku.

(Hm, v tvojej prvej vete nie je ani náznak nacionalizmu. :) )
Škola slúži, slúži. Že decká často nedávajú pozor na hodine je fakt. Ale všimni si, ako sú deti silne indoktrinované teóriou globálneho otepľovania, genderovou rovnosťou, zdravou životosprávou atď. atď.
Ale článok vcelku považujem za volovinu. Poznám a poznal som deti, ktoré sa na školu tešili a do školy chodia a chodili rady.

Kosik

Re: Je to v motivaci, v motoru lidského chování

Uživatel Svatopluk Klich napsal:

Motivace dětí se mohou velmi různit, má na ně silný vliv jejich okolí, snadno se nadchnou i rezignují - a to je fakt, přes který svobodný přístup ke škole ostře naráží.

Řekněme, že máte pravdu. Jak pak ale vysvětlíte úspěšnost škol typu Sudbury Valley, kde mají děti svobodu následovat své zájmy? Existují již tisíce a tisíce absolventů a proto není problém si o jejich zážitcích něco přečíst...

Mám kamaráda učitele, který je velmi otevřený a svobodymilovný člověk, ale přesto nevěří, že by motivací dítěte bylo chtít se učit věci, které v dnešním světě potřebuje. Jsem nerad takto skeptický, ale učit se zacházet s lukem a šípy formou hry je mnohem snadnější než v případě matematiky - tady je problém s motivací - a k motivaci naučit se to, co je dnes potřeba, nedojde dítě samo formou hry.

Proč všichni dělají z matematiky takovou vědu? Za celou dobu ve škole jsem nepochopil, proč se ji učíme tak do podrobna, a nechápu to stále. K čemu potřebuje normální člověk (odečtěme odborníky, kteří matematiku potřebují ke své práci) matematiku v reálném životě? Potřebuje dělat jednoduché počty, občas se hodí trojčlenka, nějaké měření, nejaká procenta, základy geometrie a to je tak vše. To přeci není nic těžkého a dítě je schopno se to naučit bez problémů samo, když kolem sebe vidí reálné lidi, kteří používají matematiku v reálných životních situacích. A spíš než složitá matematika je v životě mnohem důležitější logické myšlení...

Jediné, co školy dělají je to, že matematiku odtrhnou o reálného světa, čímž ji mohou dětem úplně znechutit....

Hugo

Re: Re: Re: děti určitý typ druh potřebují

Uživatel SPA napsal:

Uživatel Hugo napsal:

...
(Hm, v tvojej prvej vete nie je ani náznak nacionalizmu. :) )
Škola slúži, slúži. Že decká často nedávajú pozor na hodine je fakt. Ale všimni si, ako sú deti silne indoktrinované teóriou globálneho otepľovania, genderovou rovnosťou, zdravou životosprávou atď. atď.
Ale článok vcelku považujem za volovinu. Poznám a poznal som deti, ktoré sa na školu tešili a do školy chodia a chodili rady.


Ty výrazy jsou naprosto neutrální, jen jako označení nějakého geografického prostoru. Jinak nevím, jak napsat, že v nějaké zemi platí nějaký zákon a v jiné ne - což očidině ovlivnuje náhled na problematiku.

Zdravou životosprávou otravují děti především jejich rodiče, kteří to mají z různých časopisů o vaření, péče o dítě apod. Stačí si otevřít nějaký ten albert katalog o vaření a skoro pravidelně jsou tam nějaké rubriky, jak udělat dětem svačinu do školy, aby to odpovídalo zdravé životosprávně atd. Samozřejmě škola může mít určitý podpůrný efekt, ale pokud by se dané informace nezdvojovali a neopírali o spoustu dalších podpůrných bodů, bylo by to k ničemu.

Hugo

Re: Re: Je to v motivaci, v motoru lidského chování

Uživatel Kosik napsal:


Proč všichni dělají z matematiky takovou vědu? Za celou dobu ve škole jsem nepochopil, proč se ji učíme tak do podrobna, a nechápu to stále. K čemu potřebuje normální člověk (odečtěme odborníky, kteří matematiku potřebují ke své práci) matematiku v reálném životě? Potřebuje dělat jednoduché počty, občas se hodí trojčlenka, nějaké měření, nejaká procenta, základy geometrie a to je tak vše. To přeci není nic těžkého a dítě je schopno se to naučit bez problémů samo, když kolem sebe vidí reálné lidi, kteří používají matematiku v reálných životních situacích. A spíš než složitá matematika je v životě mnohem důležitější logické myšlení...

Jediné, co školy dělají je to, že matematiku odtrhnou o reálného světa, čímž ji mohou dětem úplně znechutit....


Někde jsem četl, že účel matematiky není v tom, aby byla použitelná pro život, ale slouží k trénování mozku - čili cvičí logické myšlení. Jinak řečeno, podstaté je, že u řešení matematických příkladů zapojujete nějakou část mozku a tak ji trénujete a posilujete - jinak zakrní.

Tomáš Macháček

Re: Re: Je to v motivaci, v motoru lidského chování

Uživatel Kosik napsal:

Uživatel Svatopluk Klich napsal:

...

Řekněme, že máte pravdu. Jak pak ale vysvětlíte úspěšnost škol typu Sudbury Valley, kde mají děti svobodu následovat své zájmy? Existují již tisíce a tisíce absolventů a proto není problém si o jejich zážitcích něco přečíst...

...

Proč všichni dělají z matematiky takovou vědu? Za celou dobu ve škole jsem nepochopil, proč se ji učíme tak do podrobna, a nechápu to stále. K čemu potřebuje normální člověk (odečtěme odborníky, kteří matematiku potřebují ke své práci) matematiku v reálném životě? Potřebuje dělat jednoduché počty, občas se hodí trojčlenka, nějaké měření, nejaká procenta, základy geometrie a to je tak vše. To přeci není nic těžkého a dítě je schopno se to naučit bez problémů samo, když kolem sebe vidí reálné lidi, kteří používají matematiku v reálných životních situacích. A spíš než složitá matematika je v životě mnohem důležitější logické myšlení...

Jediné, co školy dělají je to, že matematiku odtrhnou o reálného světa, čímž ji mohou dětem úplně znechutit....


Souhlas. V matice byly části, které mě vysloveně bavily, ale taky spousta omáčky, kterou jsem nenáviděl. Moje třídní/matikářka mi tvrdila, že se učíme i prakticky nevyužitelné učivo kvůli rozvoji logického myšlení (aspoň mě neodbyla oblíbenou větou: ,,Je to v osnovách."). No fajn, ale je snad matematika jediným způsob jak si cvičit logické myšlení? Proč nemít třeba hodinu šachů?

SPA

Re: Re: Re: Re: děti určitý typ druh potřebují

Uživatel Hugo napsal: ...
(Neutrálne? Nuž, ale nechajme to.)
Dobre. Ak aj prijmem tvoju premisu o zdravej výžive, ešte stále tu zostávajú ďalšie a ďalšie "vedomosti", ktoré sú deckám natlačené v škole. Deti z jednej školy sú si neuveriteľne podobné v postojoch a názoroch. Mám vo svojom okolí dve skupiny a vcelku bez problémov viem zaradiť, ktoré dieťa do ktorej školy chodí. Pritom všetci bývame v jednom (trojvchodovom dome).

Hugo

Re: Re: Re: Re: Re: děti určitý typ druh potřebují

Uživatel SPA napsal:

Uživatel Hugo napsal: ...
(Neutrálne? Nuž, ale nechajme to.)
Dobre. Ak aj prijmem tvoju premisu o zdravej výžive, ešte stále tu zostávajú ďalšie a ďalšie "vedomosti", ktoré sú deckám natlačené v škole. Deti z jednej školy sú si neuveriteľne podobné v postojoch a názoroch. Mám vo svojom okolí dve skupiny a vcelku bez problémov viem zaradiť, ktoré dieťa do ktorej školy chodí. Pritom všetci bývame v jednom (trojvchodovom dome).


To bychom asi museli udělat průzkum, ve kterém by se porovnávala korelace mezi postoji a názory, které má člověk jako dítě a jaké z nich si uchová do dospělosti. Co člověk odříkává, protože má pocit, že se to od něj vyžaduje a co si opravdu myslí apod.

SPA

Re: Re: Re: Re: Re: Re: děti určitý typ druh potřebují

Súhlasím. Len si myslím, že škola výrazne ovplyvňuje myslenie detí. Či už cielene alebo necielene, či už pri výuke, alebo mimo ňu. To "výchovno-vzdelávacia ustanovizeň" je pravdivé. Len nebýva naplnené takým obsahom, aký by sme očakávali.

Kohi

chvalim

hlavne to nazyvani veci pravymi jmeny :)

ale trochu bych si zapolemizoval ... Uvedeny pristup urcite funguje ve spouste pripadu a nemam pochyb, ze konkretne na me by mel extremne pozitivni ucinek, ale sam bych si netroufal tvrdit, ze kazdemu diteti svedci stejna medicina, rekl bych, ze i zde je prostor pro individualismus a pro ruzne smery/druhy/metodyky/postupy uceni .... Proto vezmeme tuto pravomoc statu, zprivatizujme skolstvi a sami uvidime, ktere postupy povedou k vetsi efektivite a ktere k mensi ....

Central Scrutinizer

Zvláštní škola ANCAP

A máme tu XIII. díl mé oblíbené reklamy školy v Sudbury Valley.
Opět zajímavé čtení.

Hlavně se vždy těším na diskutující kteří hlásají zbytečnost škol v příspěvcích plných hrubých chyb, to je nářez : )

Nebylo by na škodu si prodiskutovat vyjmenovaná slova, chlapci.
Nebo v tom anarchocokolismu plánujete jazykovou reformu jako na Slovensku?

Až se budete zbavovat vašeho problému se psaním "i" a "y", zahoďte i diaktriku.

Kohi

Re: Zvláštní škola ANCAP

Uživatel Central Scrutinizer napsal:


Až se budete zbavovat vašeho problému se psaním "i" a "y", zahoďte i diaktriku.


jasny, co na tom, ze ten clovek umi opravit auto, jak nevi, jestli "i", nebo "y", tak je to looser, se kterym nema smysl se bavit :):)

thorby

Re: Zvláštní škola ANCAP

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

A máme tu XIII. díl mé oblíbené reklamy školy v Sudbury Valley.
Opět zajímavé čtení.

Hlavně se vždy těším na diskutující kteří hlásají zbytečnost škol v příspěvcích plných hrubých chyb, to je nářez : )

Nebylo by na škodu si prodiskutovat vyjmenovaná slova, chlapci.
Nebo v tom anarchocokolismu plánujete jazykovou reformu jako na Slovensku?

Až se budete zbavovat vašeho problému se psaním "i" a "y", zahoďte i diaktriku.

Na to pozor, pretože to taký anarchktokoľvek môže pripísať zlyhaniu štátnej školy...

Hugo

Re: Re: Zvláštní škola ANCAP

Uživatel Kohi napsal:

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

...

jasny, co na tom, ze ten clovek umi opravit auto, jak nevi, jestli "i", nebo "y", tak je to looser, se kterym nema smysl se bavit :):)


Asi jste myslel loser, že?

Central Scrutinizer

Re: Re: Zvláštní škola ANCAP

Uživatel Kohi napsal:

Uživatel Central Scrutinizer napsal:


A máme tu XIII. díl mé oblíbené reklamy školy v Sudbury Valley.
Opět zajímavé čtení.

Hlavně se vždy těším na diskutující kteří hlásají zbytečnost škol v příspěvcích plných hrubých chyb, to je nářez : )

Nebylo by na škodu si prodiskutovat vyjmenovaná slova, chlapci.
Nebo v tom anarchocokolismu plánujete jazykovou reformu jako na Slovensku?

Až se budete zbavovat vašeho problému se psaním "i" a "y", zahoďte i diaktriku.



jasny, co na tom, ze ten clovek umi opravit auto, jak nevi, jestli "i", nebo "y", tak je to looser, se kterym nema smysl se bavit :):)

PODSOUVÁTE, nic takového jsem nenapsal.
Mimochodem,
to že člověk dovede opravit auto mu dává nějakou váhu v diskusi o opravě aut,
nikoli v diskusi o školství ... když nesplňuje pořadavky minimáílního vzdělání.

tomec

Re: Zvláštní škola ANCAP

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

A máme tu XIII. díl mé oblíbené reklamy školy v Sudbury Valley.
Opět zajímavé čtení.

Hlavně se vždy těším na diskutující kteří hlásají zbytečnost škol v příspěvcích plných hrubých chyb, to je nářez : )

Nebylo by na škodu si prodiskutovat vyjmenovaná slova, chlapci.
Nebo v tom anarchocokolismu plánujete jazykovou reformu jako na Slovensku?

Až se budete zbavovat vašeho problému se psaním "i" a "y", zahoďte i diaktriku.


No ale spisovný jazyk je taky občas pěkná slátanina :-) Spisovné "nashledanou" se na Moravě (obzvláště u starších generací) vyslovuje "nazhledanou", kdežto v Čechách (a u mladších moravských generací) "naschledanou". Vidíme tak, že šlo nejspíše o nějaký kompromis. Proč by měla být oficiální verze tou správnou, když vlastně ani neodpovídá praktickému užití? Nevím, jestli někdo zkusil něco podobného s angličtinou. Programme + program = programm ??? :-D

Central Scrutinizer

Re: Re: Zvláštní škola ANCAP

Uživatel thorby napsal:

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

...
Na to pozor, pretože to taký anarchktokoľvek môže pripísať zlyhaniu štátnej školy...

To samozrejme môže.
Ale pozor, pretože to taký ktokoľvek môže pripísať zlyhaniu študenta...

Vzhledem k tomu, že drtivá většina čechů se kterými komunikuji problémy s gramatikou nemá, přikláním se k selhání studenta.

Central Scrutinizer

Re: Re: Re: Zvláštní škola ANCAP

Uživatel Hugo napsal:

Uživatel Kohi napsal:

...

Asi jste myslel loser, že?

Ano, mršení angličtiny s tím jde ruku v ruce.
Jde o maskování negramotnosti (zne)užíváním cizích slov a jejich zpotvořenin.

Kohi

Re: Re: Re: Zvláštní škola ANCAP

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

Uživatel Kohi napsal:

...
PODSOUVÁTE, nic takového jsem nenapsal.
Mimochodem,
to že člověk dovede opravit auto mu dává nějakou váhu v diskusi o opravě aut,
nikoli v diskusi o školství ... když nesplňuje pořadavky minimáílního vzdělání.


Divil by jste se, jak vas takovy automechanik muze obohatit i u tematu skolstvi ... Zrovna nedavno mi jeden rikal, ze skola pro nej byla nesmyslny vezeni (abych se drzel tematu :)) a odtahovala ho od poradny prace ... Z "expertu" na skolstvi je Gray prvni od koho to slysim ... Ono je uplne paradni, kdyz statni "experti" na skolstvi obhajuji svou uzitecnost .... Co by mely rikat ? Hele, to co delame je nesmysl, propustte nas at usetrite ?

Looser vs. Loser

- je mi uplne jedno, co kde kterej expert a papalas prohlasi o uzivani jazyka ... Mne se vic libi looser, at si kdo chce co chce mysli :)

Central Scrutinizer

Re: Re: Zvláštní škola ANCAP

Uživatel tomec napsal:

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

...

No ale spisovný jazyk je taky občas pěkná slátanina :-) Spisovné "nashledanou" se na Moravě (obzvláště u starších generací) vyslovuje "nazhledanou", kdežto v Čechách (a u mladších moravských generací) "naschledanou". Vidíme tak, že šlo nejspíše o nějaký kompromis. Proč by měla být oficiální verze tou správnou, když vlastně ani neodpovídá praktickému užití? Nevím, jestli někdo zkusil něco podobného s angličtinou. Programme + program = programm ??? :-D

Vedle jako jedle.
NasCHledanou existuje jen ve vaší hlavě.
O tom přesně píšu.
Udělejte si pořádek ve vlastní, české gramatice, tu naši nechte na pokoji.

Central Scrutinizer

Na shledanou : )

Nechci poučovat, snad pomůže odkaz:
http://www.proofreading.cz/na-shledanou-nikoli-nashledanou
(a už vůbec ne "naschledanou")

brouk

demagogie

demagogie...nic víc není co dodat

Robert Antonio

Re: Re: Re: Zvláštní škola ANCAP

Moje hobby: nechat ochutnat grammar nazi jejich vlastní medicíny. Nuže, milý skrutinizére, jen v této diskusi ses dopustil následujících chyb:

"těším na diskutující kteří hlásají zbytečnost škol" – za slovem diskutující má být čárka

"mé oblíbené reklamy školy" – stylistická chyba, správná vazba je "reklamy na školu"

"to že člověk dovede opravit auto mu dává nějakou váhu" – věta "že člověk dovede opravit auto" je vedlejší vložená, proto musí být oddělena od hlavní věty čárkami

"drtivá většina čechů se kterými komunikuji problémy s gramatikou nemá" – Čech se píše se velkým Č, vložená vedlejší věta "se kterými komunikuji" musí být oddělena čárkami

"Vedle jako jedle" – správné znění idiomu je "vedle jak ta jedle"

Takže zpátky do (státní) školy a šprtat, pak si teprve můžeš vytírat hubu hrubkami anarchistů.

Robert Antonio

Re: Re: Re: Je to v motivaci, v motoru lidského chování

Uživatel Tomáš Macháček napsal:

No fajn, ale je snad matematika jediným způsob jak si cvičit logické myšlení? Proč nemít třeba hodinu šachů?

Já bych děti nechal běhat šifrovací závody :-) Tam si procvičí kromě matiky a logického myšlení i češtinu, geometrii, programování a tělocvik.

Hugo

Re: Re: Re: Re: Zvláštní škola ANCAP

Uživatel Robert Antonio napsal:

Moje hobby: nechat ochutnat grammar nazi jejich vlastní medicíny. Nuže, milý skrutinizére, jen v této diskusi ses dopustil následujících chyb:

"těším na diskutující kteří hlásají zbytečnost škol" – za slovem diskutující má být čárka

"mé oblíbené reklamy školy" – stylistická chyba, správná vazba je "reklamy na školu"

"to že člověk dovede opravit auto mu dává nějakou váhu" – věta "že člověk dovede opravit auto" je vedlejší vložená, proto musí být oddělena od hlavní věty čárkami

"drtivá většina čechů se kterými komunikuji problémy s gramatikou nemá" – Čech se píše se velkým Č, vložená vedlejší věta "se kterými komunikuji" musí být oddělena čárkami

"Vedle jako jedle" – správné znění idiomu je "vedle jak ta jedle"

Takže zpátky do (státní) školy a šprtat, pak si teprve můžeš vytírat hubu hrubkami anarchistů.


Výčtem chyb Centrala nevymažete chyby anarchistů. Zase další variace na "a voni bijou černochy".

tomec

Re: Na shledanou : )

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

Nechci poučovat, snad pomůže odkaz:
http://www.proofreading.cz/na-shledanou-nikoli-nashledanou
(a už vůbec ne "naschledanou")


Dobrá, tak spisovně je to zvlášť. To nemění nic na tom, že existují různé výslovnosti (to proto jsem tam dal to "ch"), která verze je ta správná? Pražská? Ostravská? Jindřichohradecká? Jazyk je něco tak proměnlivého, že bude vždy problematické ho standardizovat. A nakonec proč?

Central Scrutinizer

Re: Re: Re: Re: Zvláštní škola ANCAP

Uživatel Robert Antonio napsal:

Moje hobby: nechat ochutnat grammar nazi jejich vlastní medicíny. Nuže, milý skrutinizére, jen v této diskusi ses dopustil následujících chyb:

"těším na diskutující kteří hlásají zbytečnost škol" – za slovem diskutující má být čárka

"mé oblíbené reklamy školy" – stylistická chyba, správná vazba je "reklamy na školu"

"to že člověk dovede opravit auto mu dává nějakou váhu" – věta "že člověk dovede opravit auto" je vedlejší vložená, proto musí být oddělena od hlavní věty čárkami

"drtivá většina čechů se kterými komunikuji problémy s gramatikou nemá" – Čech se píše se velkým Č, vložená vedlejší věta "se kterými komunikuji" musí být oddělena čárkami

"Vedle jako jedle" – správné znění idiomu je "vedle jak ta jedle"

Takže zpátky do (státní) školy a šprtat, pak si teprve můžeš vytírat hubu hrubkami anarchistů.


Moje hobby to není, proto jsem se na rozdíl od Vás zdržel osobních útoků. Nikoho jsem nejmenoval.
Ani teď se v zájmu stručnosti nebudu snažit o 100% pravopis, jako je tvoření kompletních vět a punktuace. O to tu nejde. Jde o to, "abi v tom nebili hrubí chibi."
...................................................................................................................................

Re:""těším na diskutující kteří hlásají zbytečnost škol" – za slovem diskutující má být čárka"
...
Vysvětlete, proč podle Vás musí být čárka před přívlastkem ´kteří hlásají zbytečnosti škol".
http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99%C3%ADvlastek
...................................................................................................................................

Re:""mé oblíbené reklamy školy" – stylistická chyba, správná vazba je "reklamy na školu"
...
Oboje je správně.
...................................................................................................................................

Re: "to že člověk dovede opravit auto mu dává nějakou váhu" – věta "že člověk dovede opravit auto" je vedlejší vložená, proto musí být oddělena od hlavní věty čárkami
...
Ani náhodou.
Za prvé, toto je věta jak jsem ji napsal, než jste si ji upravil na Vaši míru:
"Mimochodem, to že člověk dovede opravit auto mu dává nějakou váhu v diskusi o opravě aut, nikoli v diskusi o školství ... když nesplňuje pořadavky minimáílního vzdělání."
Za druhé, i tak jste vedle:
Mimochodem, co dává člověku nejakou váhu? To (že dovede opravit auto).
http://www.maturita.cz/cestina/gramatika/interpunkce.htm
...................................................................................................................................

Re: ""drtivá většina čechů se kterými komunikuji problémy s gramatikou nemá" – Čech se píše se velkým Č, vložená vedlejší věta "se kterými komunikuji" musí být oddělena čárkami
...
Pokud jde o psaní ve slově Čech, máte pravdu, tu chybu dělám často. Je to hrubka?
Sypu si hlavu popelem.
Pokud jde o "vložená vedlejší věta "se kterými komunikuji""...
...
Tak to jste vedle jak (ta) jedle.
Žádná "vložená vedlejší věta" to není, jedná se o přívlastek (neshodný), čárky není třeba.
....................................................................................................................................

Re:""Vedle jako jedle" – správné znění idiomu je "vedle jak ta jedle"
...
Oboje je správně. Kdo je tu ten nitpicking grammar nazi, eh?
http://www.ceskaprirovnani.cz/prirovnani/884-byl-vedle-jako-jedle
....................................................................................................................................
Re:"Takže zpátky do (státní) školy a šprtat ..."
...
Stále chodím na lekce, ale ve školách soukromých. Státní školy tu moc český jazyk neučí. Nakonec k čemu. Abychom mohli vytáčet české utopisty?
....................................................................................................................................
Re:"...pak si teprve můžeš vytírat hubu hrubkami anarchistů."
...
Že se těch hrubek dopouštějí anarchisti píšete vy, ne já. : ) Já jsem tak daleko jít nechtěl.
....................................................................................................................................
Takže, jak jsem již jednou napsal:
(citace)
"Hlavně se vždy těším na diskutující kteří hlásají zbytečnost škol v příspěvcích plných hrubých chyb, to je nářez : )

Nebylo by na škodu si prodiskutovat vyjmenovaná slova, chlapci.
Nebo v tom anarchocokolismu plánujete jazykovou reformu jako na Slovensku?

Až se budete zbavovat vašeho problému se psaním "i" a "y", zahoďte i diaktriku.
(konec citace)

Proč místo nitpicking nenajdete nělaké hrubky v mých překladech, příspěvcích a komentářích, eh? ¨
Možná nikdy nebudu psát jako rodilý čech, ale jsem na tom mnohem líp než intelektuálové ve zdejších diskusích.
.................................................................................................................................

Mimochodem,
také díky uspořádání EN klávesnice špatně používám úvozovky. To Vám uniklo.
..................................................................................................................................
A nakonec malá poznámka.
Nechci sahat na Vaši svobodu tykat komu chcete. Na další tykání již nebudu odpovídat.

Central Scrutinizer

Re: Re: Re: Re: Zvláštní škola ANCAP

Uživatel Robert Antonio napsal:

Moje hobby: nechat ochutnat grammar nazi jejich vlastní medicíny. Nuže, milý skrutinizére, jen v této diskusi ses dopustil následujících chyb:

"těším na diskutující kteří hlásají zbytečnost škol" – za slovem diskutující má být čárka

"mé oblíbené reklamy školy" – stylistická chyba, správná vazba je "reklamy na školu"

"to že člověk dovede opravit auto mu dává nějakou váhu" – věta "že člověk dovede opravit auto" je vedlejší vložená, proto musí být oddělena od hlavní věty čárkami

"drtivá většina čechů se kterými komunikuji problémy s gramatikou nemá" – Čech se píše se velkým Č, vložená vedlejší věta "se kterými komunikuji" musí být oddělena čárkami

"Vedle jako jedle" – správné znění idiomu je "vedle jak ta jedle"

Takže zpátky do (státní) školy a šprtat, pak si teprve můžeš vytírat hubu hrubkami anarchistů.

Teď bych si mohl namíchat drink a na oplátku začít citovat všechny Vaše gramatická poo, poo.
Psal jsem ale o hrubkách a Vy, pokuď si pamatuji, se jich nedopouštíte.
Drobnosti na rozdíl od Vás neřeším.

Central Scrutinizer

Re: Re: Na shledanou : )

Uživatel tomec napsal:

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

...

Dobrá, tak spisovně je to zvlášť. To nemění nic na tom, že existují různé výslovnosti (to proto jsem tam dal to "ch"), která verze je ta správná? Pražská? Ostravská? Jindřichohradecká? Jazyk je něco tak proměnlivého, že bude vždy problematické ho standardizovat. A nakonec proč?


Re:"Dobrá, tak spisovně je to zvlášť. To nemění nic na tom, že existují různé výslovnosti (to proto jsem tam dal to "ch"), která verze je ta správná? Pražská? Ostravská? Jindřichohradecká?"
...
Odlišný regionální dialekt a přihlouplé módní výrazy nikomu neupírám.
Pro profesionální a legální účely je naštěstí jen jedna psaná spisovná čeština.
Podle ní je to "na shledanou" a pokud to všichni vědí, i přes ty odlišnosti jsou schopni rozumět.
...................................................................................................................................

Re:"Jazyk je něco tak proměnlivého, že bude vždy problematické ho standardizovat.
...

No a ...?
Mnoho věcí které běžně děláme jsou problematické.

Mimochodem, o žádné standardizaci jsem nepsal.
...................................................................................................................................
Re: "A nakonec proč?"
...
Zkuste si představit Vaši smlouvu o pojištění proti všemu představitelnému i nepředstavitelnému (která bude za ancapu nutná) psanou Ostravakem Ostravskim?
Nepopírám že je to humorná představa, ale jak pro koho.

tomec

Re: Re: Re: Na shledanou : )

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

Uživatel tomec napsal:

...

Re:"Dobrá, tak spisovně je to zvlášť. To nemění nic na tom, že existují různé výslovnosti (to proto jsem tam dal to "ch"), která verze je ta správná? Pražská? Ostravská? Jindřichohradecká?"
...
Odlišný regionální dialekt a přihlouplé módní výrazy nikomu neupírám.
Pro profesionální a legální účely je naštěstí jen jedna psaná spisovná čeština.
Podle ní je to "na shledanou" a pokud to všichni vědí, i přes ty odlišnosti jsou schopni rozumět.
...................................................................................................................................

Re:"Jazyk je něco tak proměnlivého, že bude vždy problematické ho standardizovat.
...

No a ...?
Mnoho věcí které běžně děláme jsou problematické.

Mimochodem, o žádné standardizaci jsem nepsal.
...................................................................................................................................
Re: "A nakonec proč?"
...
Zkuste si představit Vaši smlouvu o pojištění proti všemu představitelnému i nepředstavitelnému (která bude za ancapu nutná) psanou Ostravakem Ostravskim?
Nepopírám že je to humorná představa, ale jak pro koho.


No dovedu si představit, že při příliš vzájemně nesrozumitelné řeči by se uživil překladatel. Stejně jako když bych chtěl uzavřít smlouvu s Italem, tak k tomu nepotřebujeme esperanto.
Jinak to neměla být vysloveně polemika. Spíš když jste se dotkl tématu, tak jsem to chtěl trošku odlehčit.

HynekRk

Re: Re: Re: Re: Re: Zvláštní škola ANCAP

Uživatel Hugo napsal:

Uživatel Robert Antonio napsal:

...

Výčtem chyb Centrala nevymažete chyby anarchistů. Zase další variace na "a voni bijou černochy".


Z chibami měl tadi problem prvny Central, ne? A říká se Afroameryčané Vi rasysto! :)))

mrakoplas

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zvláštní škola ANCAP

Uživatel HynekRk napsal:

Uživatel Hugo napsal:

...

Z chibami měl tadi problem prvny Central, ne? A říká se Afroameryčané Vi rasysto! :)))


a co este taky Afroslovak, sak treba byt svetovi :)

Central Scrutinizer

Re: Re: Re: Re: Na shledanou : )

Uživatel tomec napsal:

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

...

No dovedu si představit, že při příliš vzájemně nesrozumitelné řeči by se uživil překladatel. Stejně jako když bych chtěl uzavřít smlouvu s Italem, tak k tomu nepotřebujeme esperanto.
Jinak to neměla být vysloveně polemika. Spíš když jste se dotkl tématu, tak jsem to chtěl trošku odlehčit.

Já si toho dovedu představit.

Roman2

Re: Re: děti určitý typ druh potřebují

Uživatel Hugo napsal:

Uživatel thorby napsal:

...

Tak v Česku nejsme na Slovensku. Tady žádný vlastenecký zákon nemáme (i když nějaké pokusy tu taky byli), jinak obecně už nejsme v 18-19. století. A parodoxně patriotismu podporují převážně liberálně ekonomické strany, neboť je to reakce na mizení národní suverenity a uvědomění v rámci EU ve jménu jakéhosi globálního občanství. Konečně i velké finanční skupiny považují koncept národů za překonaný. Viz zpráva Citigroup o tom, že uvažovat o lidech na základě národnosti nemá smysl, smysl a užitečnost má pouze dichotomie "bohatí-chudí", resp. na různé regiony s různou kupní silou. Ale jinak je vtipné pozorovat, jak jedna strana tvrdí, jak školy slouží jako vymývání mozků k vlastenectví a jiná zase, že škola slouží jako propaganda EU k vymazání vlastenectví :-) Zdá se, že si do té školy každý projektuje propagandu, jaká se mu hodí. Ale jak jsem řikal, udělejte si průzkum mezi dětmi ve škole. Hrdost na stát nebo národ neeixstuje skoro žádná (alespon v Čr). Jediné podobné záchvěvy jsou při sportovních událostech a ještě lépe při smrti hokejistů. Tyto události hrají ve formání a budování národa mnohokrát silnější úlohu než škola. Jinak Fareed Zakaria v knize Postamerický svět hezky vysvětluje dva proudy, co se týče vlastenectví: jednak mnohem silnější uvědomění v rámci "lokálních a regionálních" identit, které existovali před státem, resp. existují bez něho - a to právě proto, že lidé ztrácejí víru národní identitu nebo v tom, že se o ně stát dokáže postarat (protože slouží zájmům nadnárodních koncernů, nikoli občanů), přičemž na druhé straně existuje upínání se k národní identitě, ale v souvislosti s globalizací, kdy najednou začínáme být hrdní na to, jak se dokážeme prosadit ve světě.

Abych to uzavřel: problém se školami je ten, že dnes už neslouží vůbec ničemu. Prostě jsou zbytečné. Už neslouží ani té propagandě, protože ve škole nikdo nedává pozor. Půlka třídy spí, druhá poslouchá mp3, další jsou na netu na mobilech nebo tabletech nebo si čtou, co si přinesli z domu. Jedním uchem a tam druhým vem. Stát ke své reprodukci v současnosti nepotřebuje vůbec nic. Prostě existuje ze sestrvačnosti. Resp. stačí, pokud není systematicky zpochybňován. Víra ve stát vzniká spíš na základě iniciativ typu "Vyměnte politiky", které věří, že s novými politiky bude stát lepší a angažují do této činnosti známé tváře.

Vzhledem k tomu, že liberálové jsou pro maximum rozhodování na co nejnižší úrovni, tak mi to jako paradox nepřipadá. Myslím, že lokální patriotismus je ok. Národ mi připadá často jako vykonstruovaná idea. Češi jsou podle mého soudu velcí nacionalisti, pouze nejsou hrdí a nelibují si v patosu. Jsme spíš provinční a "pragmatičtí".

Roman2

Praxe

Jinak nesouhlasím s tvrzeními typu "ve škole jsem se učil spoustu blbostí, které jsem nikdy v praxi nepotřeboval" a "vymývají jim tam tím či oním způsobem mozky".
Vzdělání je víc než jen odborný trénink. Všeobecné vzdělání a rozhled je něco jako common sense. Takže mi nevadí, že bude moje ratolest "indokrinovaná", pokud to bude správnými myšlenkami. Nepotřebuju, aby jenom rozuměla svému oboru, ale aby byla taky trochu člověk. Jediný problém je, že nad tím teď nemám plnou kontrolu.

Hugo

Re: Re: Re: děti určitý typ druh potřebují

Uživatel Roman2 napsal:

Uživatel Hugo napsal:

...
Vzhledem k tomu, že liberálové jsou pro maximum rozhodování na co nejnižší úrovni, tak mi to jako paradox nepřipadá. Myslím, že lokální patriotismus je ok. Národ mi připadá často jako vykonstruovaná idea. Češi jsou podle mého soudu velcí nacionalisti, pouze nejsou hrdí a nelibují si v patosu. Jsme spíš provinční a "pragmatičtí".


"Národ mi připadá často jako vykonstruovaná idea." však to také je :-) Už jsme se o tom spolu myslím jednou bavili. Jinak bych řekl, že tady letí hlavně jakási ufňukovaná sounáležitost a libování si v kolektivním dojímání typu smrt hokejistů.

Robert Antonio

Re: Praxe

Uživatel Roman2 napsal:

Takže mi nevadí, že bude moje ratolest "indokrinovaná", pokud to bude správnými myšlenkami
Indoktrinace "správnými myšlenkami" je ten nejspolehlivější způsob, jak 90% dětí tyto myšlenky znechutit.

Nepotřebuju, aby jenom rozuměla svému oboru, ale aby byla taky trochu člověk. Jediný problém je, že nad tím teď nemám plnou kontrolu.
Položím vám stejnou otázku, jako Goniovi v jiné debatě. Proč je nutné znát Krebsův cyklus kyseliny citronové, panovníky habsburské dynastie, programování robota Karla, české meziválečné symbolisty, dadaisty a futuristy, Carnotův cyklus, 20 asijských ostrovů a poloostrovů, ministry úřadující v roce 1999, a vzorce 10 aromatických uhlovodíků, aby člověk byl "tak trochu člověkem"?

skiwichu

Re: Re: Re: Re: Zvláštní škola ANCAP

teď mi uniká, jestli tebou užíváné slovo looser slouží k zesměšnování lidí, kteří neumí vyjmenovaná slova nebo ti je jedno, který slovo používáš. pokud to druhé, tak je hodné tě považovat za stejného zoufalce jako ti, co nezvládaj vyjmenovaný slova, anebo jak říká urban dictionary: A looser is a loser who can´t spell "loser".

K článku: Mně se články Graye líbí. Jsou dosti provokativní a nutí k zamyšlení a tento není výjimkou. Bohužel autor argumentačně tentokrát dosti selhává a vysvětlení škola je vezení, protože škola je vězení a děti chtějí volnost mi přijde jako trochu málo.

Ale něco na tom bude. Já na střední došel k závěru, že hlavním úkolem SŠ je snižování kriminality. Tedy, je lepší studenty zavřít do školy (kriminálu), než aby blbli a kradli nekontrolovatelně na ulicích. btw. v tomto duchu se píše v aktuálním Respektu o "dobrovolnických" školách pro přistěhovalce v Marseille.

Uživatel Kohi napsal:

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

...

Divil by jste se, jak vas takovy automechanik muze obohatit i u tematu skolstvi ... Zrovna nedavno mi jeden rikal, ze skola pro nej byla nesmyslny vezeni (abych se drzel tematu :)) a odtahovala ho od poradny prace ... Z "expertu" na skolstvi je Gray prvni od koho to slysim ... Ono je uplne paradni, kdyz statni "experti" na skolstvi obhajuji svou uzitecnost .... Co by mely rikat ? Hele, to co delame je nesmysl, propustte nas at usetrite ?

Looser vs. Loser

- je mi uplne jedno, co kde kterej expert a papalas prohlasi o uzivani jazyka ... Mne se vic libi looser, at si kdo chce co chce mysli :)

Roman2

Re: Re: Praxe

Uživatel Robert Antonio napsal:

Uživatel Roman2 napsal:

...
Indoktrinace "správnými myšlenkami" je ten nejspolehlivější způsob, jak 90% dětí tyto myšlenky znechutit.

...
Položím vám stejnou otázku, jako Goniovi v jiné debatě. Proč je nutné znát Krebsův cyklus kyseliny citronové, panovníky habsburské dynastie, programování robota Karla, české meziválečné symbolisty, dadaisty a futuristy, Carnotův cyklus, 20 asijských ostrovů a poloostrovů, ministry úřadující v roce 1999, a vzorce 10 aromatických uhlovodíků, aby člověk byl "tak trochu člověkem"?

Ad 1) Proč? Indoktrinace je víceméně autoritativní předání určité doktríny. Vzhledem k tomu, že hlavně malé děti považují svoje rodiče (a do určité doby i učitele) za autority, tak se to děje alespoň zpočátku celkem přirozeně.
Ad 2) Protože člověk patří k určité kultuře a civilizaci a měl by se v ní trochu orientovat. Protože encyklopedické znalosti napomáhají rozvoji inteligence, rozlišování a orientace. Že je důležité umět s informacemi pracovat a vědět, kde je vyhledat, je klišé, které platí jenom částečně.

Kohi

Re: Re: Re: Re: Re: Zvláštní škola ANCAP

Uživatel skiwichu napsal:

teď mi uniká, jestli tebou užíváné slovo looser slouží k zesměšnování lidí, kteří neumí vyjmenovaná slova nebo ti je jedno, který slovo používáš. pokud to druhé, tak je hodné tě považovat za stejného zoufalce jako ti, co nezvládaj vyjmenovaný slova, anebo jak říká urban dictionary: A looser is a loser who can´t spell "loser".

K článku: Mně se články Graye líbí. Jsou dosti provokativní a nutí k zamyšlení a tento není výjimkou. Bohužel autor argumentačně tentokrát dosti selhává a vysvětlení škola je vezení, protože škola je vězení a děti chtějí volnost mi přijde jako trochu málo.

Ale něco na tom bude. Já na střední došel k závěru, že hlavním úkolem SŠ je snižování kriminality. Tedy, je lepší studenty zavřít do školy (kriminálu), než aby blbli a kradli nekontrolovatelně na ulicích. btw. v tomto duchu se píše v aktuálním Respektu o "dobrovolnických" školách pro přistěhovalce v Marseille.

Uživatel Kohi napsal:

...


I malo je neco, obzvlast, kdyz na tom malu neco je .... Ja bych skoro rekl, ze malo, na kterym neco je, je nekonecnokrat vic nez hodne, na kterym neni nic. A takovy hodne, na kterym je neceho jen malo, je obrovsky nebezpecny :):)

Kdyz jsme u toho vezeni ... Ja bych rekl, ze hlavnim ukolem a duvodem, proc to jeste nezaniklo, je, ze takovy vezeni umozni rodicum zbavit se zodpovednosti ... a to delaj lidi moc radi ... evidentne tak moc radi, ze jsou schopny kvuli tomu zavirat svoje deti do vezeni ....

A kdyz vas to teda tak moc trapi, tak jsem jsem holt negramot, protoze jsem si myslel, ze loser se pise looser (resp. odvozoval jsem psanou formu ze spatneho tvaru slovesa a z vyslovnosti) .... Pokud to zpusobilo jakekoliv nedorozumneni, taxe omlouvam .... Pokud ne a nekdo si jen dela prdel z toho, ze neco nevim, tak to vypovida spis o nem, nez o mne :)
přidat komentář zpět na článek

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed