03. února 2014 13:05:19 | reagovat
Josef Tětek
Pěkné čtení
Těším se na další díly, obzvláště když momentálně čtu Rothbardovu Etiku svobody. Jsem zvědav, nakolik se budou doplňovat či rozcházet.Pěkně se to čte, kvalitní překlad!
Můžete najít chybu v určitém konkrétním logickém postupu nebo použité metafoře, ale budete již souhlasit se závěrem a budete tedy ochotnější opravit detaily, spíše než zamítnout teorii jako celek.
Ak sa vam zaver bude pacit, nebojte sa podlahnut confirmacnemu biasu, lahsie tak prehltnete logicke a empiricke chyby...
Tomu hovorim "skromne" doporucenie citatelovi :)
poté, co jsem si přečetl Gordonovu recenzi, tak mám vážné pochybnosti o tom, že by vůbec mělo smysl Molyneuxe číst.
Uživatel Robert Chovanculiak napsal:...
Takhle vytržené to nedává smysl, vynechal jsi první část, tedy jestliže něco na přímo prožiji (jako například, že obepluji Zem dokola) pak budu více svolný k abstraktním matematickým důkazům, že je např. Země kulatá a nebudu tolik hledět na zbytečné detaily. Abstraktní důkazy jsou bez přímého prožitku hůře pochopitelné/přijatelné.
Ke Gordonovi - podívejte se také jak Molyneux reagoval. Od Gordona jsou tam v mnohém ad hominem útoky.
Co se týká utilitárního přístupu, tak jak je napsáno v článku v bodě 4, se bude jednat vždy o subjektivní přístup, jak budete kvantifikovat množství bolesti a rozkoše? "Štastným počtem"?
Ke Gordonovi - podívejte se také jak Molyneux reagoval. Od Gordona jsou tam v mnohém ad hominem útoky.
Co se týká utilitárního přístupu, tak jak je napsáno v článku v bodě 4, se bude jednat vždy o subjektivní přístup, jak budete kvantifikovat množství bolesti a rozkoše? "Štastným počtem"?
Uživatel HynekRk napsal:
... Nebo co když budu rozhodovat o obětování 500 tisíc nacionálních socialistů za nohu jediného Misesa?
...................
Tj. že veškerá obecná morální pravidla jsou jen vyvratitelné premisy, z nichž lze pravděpodobně vždy najít výjimku (ať již hypotetickou, nebo takovou, se kterou s v reálném životě leckdy setkáváme). I když ale dospějeme k závěru, že v tomto případě je správné učinit z obecného pravidla výjimku, jen to potvrzuje mé již zmíněné úvodní tvrzení ("obecná morální pravidla, která platí vždy a všude bez výjimky, velmi pravděpodobně neexistují"). ;)
2/ "Navíc nechápu proč by existence stavu krajní nouze měla vést k tomu, že není nutné studovat nějakou deduktivní etiku třeba pro běžné stavy."
Nevím, co je nutné, a co není ;), říkám jen, že úsilí deduktivně (ale i jakkoliv jinak - třeba induktivně) odvodit morální pravidla, která platí vždy, všude, a bez výjimky, je předem odsouzeno k nezdaru - tj. toto úsilí je hopeless (= snaží se o něco, čeho je ve skutečnosti nemožné dosáhnout). Viz bod 1/. ;)
Btw, zmocním-li se potravin ve vlastnictví někoho jiného v opravdové krajní nouzi, žádný trest není imho namístě, nýbrž mám jen morální povinnost nahradit vlastníkovi objektivně vypočtenou majetkovou újmu.
A ještě stran výroků typu:
"To je ta morální etika, která je zde podstrkována za nějaký zdánlivě objektivní utilitární argument."
- "utilitární" - čti to prosím jako českou verzi anglického termínu "consequentialism". ;)
http://plato.stanford.edu/entries/consequentialism/
Nikdo netvrdí, že "consequentialist ethics" je založena na "objektivním kalkulu". Prostě jen korigujeme závěry z deontologické logiky ("zmrzačit jiného je špatné") pomocí srovnání důsledků toho, 1) když v daném případě ke zmrzačení dojde, a 2/ když ke zmrzačení nedojde.
Nazvyte si to, jak chcete, ale porovnáváte jednu morální etiku s druhou morální etikou. Příště to budete srovnávat se třetí a ještě 58. etikou a je docela klidně možné, že vaše závěry budou v podobných situacích naprosto různé a vykradete chatu kdoví kvůli čemu.
Většina výše nastíněných scénářů bude v průběhu knihy oslovena. Stay with us :-)
Zdravím,
Molyneuxovu knihu jsem zaregistroval až zde před pár dny - nemám tedy přečteno, originál jsem si otevřel až dnes. Nicméně přesto bych rád zdejší komunitu požádal o názor, či možné vysvětlení:
• Přiznám se, že přesně nerozumím motivaci celé knihy. Nechápu především, proč je vlastně subjektivita v etice problém. Přece i kdyby se mu podařilo vytvořit dokonale univerzální etický systém, pak nebude o nic víc než tím, co sám kritizuje. Vzhledem k tomu, že etika je systémem hodnotícím, který uznává varianty ´etický´ a ´neetický´, resp. ´dobrý´ a ´špatný´, pak v každém takovém hodnocení objektivita nemůže existovat a všechna pojetí etiky se budou beztak odrážet v subjektivním chápání i té ´skutečně objektivní´ morálky.
• Druhou věcí, které nerozumím je jeho proklamace, že neexistuje objektivní definice morálky (a zatím jsem, když jsem prohlížel pár kapitol, nenarazil na to, že by někde psal, co pod tím pojmem chápe on). Definice pojmu "morálka", či "etika", přece jistě existuje, nebo není až takový problém ji obecně vyjádřit. Nebo je tím spíš myšleno, že není objektivně zhodnotitelné, které konkrétní jednání má etickou povahu?
Zkrátka, nejsem si jistý, jak to číst. A tak přes všechna úskalí subjektivity, kdyby byl někdo ochoten se vyjádřit, jak si myslí, že to Molyneux myslí, ocenil bych to. :)
jde-li o záchranu lidského života, mám morální právo do té chýše vniknout i bez souhlasu majitele a použít potraviny, které tam najdu; s tím ovšem, že mám zároveň morální povinnost vlastníkovi nahradit škodu, kterou mu tím způsobím.
Uživatel Matěj Šuster napsal:...
Tak ale potom nerozumies pojmom "moralne" a "pravo". Ked povieme ze mas moralne pravo na vniknutie a pozitie, znamena to, ze inymi slovami tvrdime ze NEMAS POVINNOST NAHRADIT. A zase naopak, ak povieme ze mas povinnost nahradit, znamena to inymi slovami ze nemas moralne pravo na pozitie cudzich potravin. Bez tohto prepojenia nema pojem "moralne pravo" ziaden prakticky vyznam a efekt na realitu.
"Místo toho ale tvá argumentace směřuje k tomu, že se neustále snažíš najít nové a nové výjimky z výjimek z obecných morálních norem. :DDD"
- čili jinak řečeno, pokud se snažíš kritizovat obecnou morální normu typu "vždy je morálně správnější zmrzačit jednoho člověka než dopustit, aby 500 tisíc lidí zemřelo", pak se dobýváš do otevřených dveří, protože já nikde netvrdím, že morální pravidlo tohoto znění existuje. Tak maximálně tvrdím, že existují aspoň nějaké případy, kdy to morálně správné je. ;)
Uživatel Matěj Šuster napsal:...
Ked povieme ze mas moralne pravo na vniknutie a pozitie, znamena to, ze inymi slovami tvrdime ze NEMAS POVINNOST NAHRADIT. A zase naopak, ak povieme ze mas povinnost nahradit, znamena to inymi slovami ze nemas moralne pravo na pozitie cudzich potravin. Bez tohto prepojenia nema pojem "moralne pravo" ziaden prakticky vyznam a efekt na realitu.
Uživatel Oudeicrat Annachrista napsal:...
Vlastnické právo je svazek dílčích práv - takže nevidím nic nesmyslného na tom, že v jistých situacích může mít člověk morální právo na to, aby použil cizí věc bez souhlasu vlastníka nebo ji i popř. spotřeboval (tj. je dočasně suspendováno právo vlastníka na to, aby nikdo jeho věc nepoužil bez jeho souhlasu), ale nejsou touhle výjimkou dotčena ostatní vlastníkova dílčí práva, tj. zejm. má právo požadovat náhradu majetkové újmy, která mu tím vzešla.
Ostatně, jaké jsou alternativy, co se týče těchto případů "krajní nouze"?
1/ Vlastnické právo je absolutní a nikdo nemá morální právo použít cizí věc bez souhlasu vlastníka, dokonce ani kdyby použití cizí věci bez souhlasu vlastníka bylo jediným způsobem, jak zachránit vlastní život nebo život někoho jiného.
- fajn, to je možná nevyhnutelný důsledek rothbardovské etiky, ale prakticky každý by v podobné situaci krajní nouze raději použil cizí věc bez souhlasu vlastníka, než aby dopustil smrt či vážnou újmu na zdraví sebe sama či jiné osoby, a připadá mi dost absurdní tvrdit, že jde o nemorální jednání, kterého by se ovšem v podobné situaci dopustil skoro každý (i.e. výrok "v situaci krajní nouze by (skoro) každý jednal nemorálně a použil by cizí věc bez souhlasu vlastníka"). Osobně si naopak spíš myslím, že v této situaci by jednal nemorálně spíš ten, kdo by cizí věc bez souhlasu vlastníka nepoužil, ačkoliv by to způsobilo smrt jiné osoby. ;)
2/ Druhým extrémem je tvrdit, že v krajní nouzi nejenže mám morální právo použít či spotřebovat cizí věc bez souhlasu vlastníka, ale nemám ani morální povinnost vlastníkovy nahradit škodu, která mu tím vznikla.
- fajn, to je možná "konzistentní" názor, ale právo použít cizí věc bez souhlasu vlastníka v situaci krajní nouze je výjimkou z obecného pravidla, takže by měla být vykládána restriktivně a nevidím důvod, proč by tato výjimka měla oslabovat vlastníkova práva větší mírou, než je nezbytné.
Čili jedna věc je otázka, zda mám morální právo použít cizí věc bez souhlasu vlastníka, druhou otázkou je, zda mám právo použít cizí věc tímto způsobem, aniž bych byl povinen vlastníkovi kompenzovat majetkovou újmu, kterou jsem mu popř. způsobil.
A tím dospíváme k poslední alternativě, která mi připadá nejrozumnější::
3/ V krajní nouzi mám morální právo použít cizí věc bez souhlasu vlastníka, ale mám zároveň morální povinnost mu nahradit škodu, kterou mu tím způsobím.
I pro vlastníky je tato varianta lepší, než varianta 2/ (bez práva na kompenzaci).
Víc se mi líbí bod 1. Nemám sice morální právo, přesto si jeho porušením zachráním život nebo někomu jinému s důsledky pro mne vyplývající z porušení tohoto práva. Jedině majitel dané věci, kterou jsem spotřeboval, nebo použil může mé jednání zlegalizovat, nebo se domáhat náhrady.
Uživatel FK napsal:...
V tom případě mám otázku: za předpokladu, že jsi zastánce rothbardovské teorie trestu, má podle tebe vlastník věci právo v případech tohoto typu (krajní nouze a použití cizí věci bez svolení vlastníka) požadovat trest?
Zde má hlavní význam "nevyhnutelnost" situace. Výše popisujete situaci, kde si fakticky nemůžeš vybrat. Z morálního pohledu jsou ale zásadní situace, kde máš volbu. Nijak se to nedotýká tvé povinnosti následně škodu uhradit.
Uživatel Přemysl Bosák napsal:...
- tomuto nerozumiem ako to suvisi s tym co som napisal a pravami, ani neviem ci to vyjadruje suhlas alebo nesuhlas. mozno jazykova bariera?
inak podla mna ma stale moznost volby aj keby priamym a vylucnym dosledkom tej volby okamzite zahynul
Nevidim rozdiel medzi 1 a 3 - v oboch pripadoch ma majitel pravo na nahradu.
Nerozumiem naco by bola dobra taka redefinicia prava ktora nema ziadne nasledky v realite.
Vlastnictvo je exkluzivna alokacia vzacneho zdroja. Ak je alokovane jednemu, tak to znamena ze sme exkludovali druheho a naopak ak sme neexkludovali druheho, tak to znamena ze prvemu to nie je exkluzivne alokovane.