Mises.cz

Mises.cz

Komentáře k článku Volný trh na Blízkém východě

přidat komentář zpět na článek

Tibor Mach

Jintney travel

To sdílení taxíků a nabírání cestujících se provozovalo dřív myslím v USA (začátek 20. století, tedy ne úplný začátek, pochopitelně). Obávám se, že dneska by se proti tomu postavila taxikářská lobby podobně jako proti "želvám" apod.

Jinak moc nechápu tu fanscinaci některých libertariánů provozem na neřízených silnicích :) I když budou nakrásně všechny silnice soukromé, dám přednost těm komunikacím kde jsou semafory a kde ostraha komunikace vynucuje dodržování pravidel. Protože by v jejich zájmu bylo dělat to dobře a nebuzerovat, kde to není třeba, čekal bych provoz celkově kvalitnější (místo pokutování překročení rychlosti o 10kmph na přehledném rovném úseku by se spíš zaměřili na něco co zvýší bezpečnost a průjezdnost jejich silnic)...ale stačilo mi jednou se projet v Antalyi v Turecku, abych neměl zájem to zkoušet znovu. Radši pomalejc, bez stresu a nutnosti se pořád ohlížet kolem sebe. Je samozřejmě možný, že bych změnil názor, když bych v tom prostředí strávil víc času. A taky by bylo zajímavý statistický srovnání nehodovosti (včetně rozdělení podle závažnosti nehod).

Jinak četl jsem někde, že v Izraeli stát dotuje zbraně tak, že si je (na občanku) lze vypůjčit (a je to oficiálně doporučováno), když člověk vyrazí z města. Myslím, že je půjčují snad od šestnácti. To zní dost šíleně (a opět libertariánům se takové dotace moc líbit nebudou), ale v rámci tamní situace to asi lze celkem chápat. Neručím za to, že to tak je, tak mě kdyžtak někdo opravte.

S těmi měnícími se cenami si nejsem tak jistý. Nevím o žádných zákonech u nás, které by říkaly, že cena musí být během dne nebo týdne konstantní. Ostatně jak by pak mohly obchody nabízet "akční" slevy? Možná takové zákony jsou, ale chtělo by to příště odkaz na zdroj.

Ondřej

Re: Jintney travel

Uživatel Tibor Mach napsal:

To sdílení taxíků a nabírání cestujících se provozovalo dřív myslím v USA (začátek 20. století, tedy ne úplný začátek, pochopitelně). Obávám se, že dneska by se proti tomu postavila taxikářská lobby podobně jako proti "želvám" apod.

Nejde jen o taxikářskou lobby (i když určitě by byla značná, viz kauza Uber), ale také obecně o způsob organizace dopravy. Sdílené taxíky jsem si vyzkoušel v Bolívii a byly super - vzhledem k tamní organizaci dopravy (resp. její neexistenci). Semafory jen na hlavních třídách (kvůli přechodům), jinak kruháky, chaos, počet pruhů podle potřeby atd. Takže ten minibus mohl zastavit kdekoliv a někdo ho prostě objel (o pár centimetrů nebo rovnou ťuknul, to se tam neřešilo). Fungovalo to. Platba keš bez dokladu, pochopitelně.

Takže jo, trochu adrenalin, trocha mačkání, ale to k tomu patří. Nedokážu si to moc představit v civilizovanější části světa, chtělo by to trochu změn ve stylu dopravy.

(Zkusil jsem i tamní autobusy. Poloprázdné a nudné. Na delší cestě jsem si ale užil trochu klidu.)

enjay

Těžko říct...

Nedokáži si dopravit silniční provoz (skoro) bez pravidel. Je to těžké porovnávat Izraelskou (nebo třeba Indickou) dopravu s tou naší či americkou. Představa, že si tu jezdí kdo chce jak chce, nějaký ten ťukanec sem tam, to by asi neprošlo u majitelů milionových merklů a bavoráků :D
Každopádně jsem pro nějaké zjednodušení, řekněte mi např., kdo si pamatuje z hlavy, jaké rozpětí má mít třeba tažné lano nebo tyč, apod. - pro denodenní ježdění - nutné znalosti. Je to jako s celým školstvím. Člověk se musí nabychlovat tunu nepotřebných informací na test, v reálu pak jediné co potřebuje je "přednost z prava" a pár značek.

HynekRk

Re: Těžko říct...

Uživatel enjay napsal:

Nedokáži si dopravit silniční provoz (skoro) bez pravidel. Je to těžké porovnávat Izraelskou (nebo třeba Indickou) dopravu s tou naší či americkou. Představa, že si tu jezdí kdo chce jak chce, nějaký ten ťukanec sem tam, to by asi neprošlo u majitelů milionových merklů a bavoráků :D
Každopádně jsem pro nějaké zjednodušení, řekněte mi např., kdo si pamatuje z hlavy, jaké rozpětí má mít třeba tažné lano nebo tyč, apod. - pro denodenní ježdění - nutné znalosti. Je to jako s celým školstvím. Člověk se musí nabychlovat tunu nepotřebných informací na test, v reálu pak jediné co potřebuje je "přednost z prava" a pár značek.


Já z toho článku pochopil, že tam nějaká základní spontáně rostlá pravidla existují - viz třeba ten klakson při předjíždění, sdílení průhů anebo vjezd na silnici, která je zasekaná.

Jinak je to dost zajímavý článek, hlavně mne zaujala ta soukromá MHD.

xyz

pravidla v dopravě

Prokrista pána, lidi. To že si něco nedovedete představit neznamená, že to nemůže fungovat !

Lidé primárně nemají za cíl zabíjet a nechat se zabít. Proto na silnicích bez pravidel se velmi rychle vytvoří spontánní řád tím, že se každý snaží chovat tak aby se mu nic nestalo.

Argumentace bezohledným pirátem silnic je v tomto případě nesmyslná, protože takoví piráti jsou i u nás kde máme přísná pravidla. Prostě když je někdo bezohledný pirát, jde na červenou nebo 200 po dálnici a je mu jedno že nějaká pravidla existují. A zfetovaný magor řítící se po dálnici v protisměru, to jsme snad taky zažili už několikrát, bez ohledu na to, že se to nesmí.
Myslíte si že kdyby to nebylo přísně zakázáno pravidly, dělal by to každý druhý ?

Na tyhle argumenty se vždycky ptám, a vy byste se tak choval ? Proč si myslíte že by se tak chovalo více lidí než dosud ?

V Británii udělali experiment s odstraněním semaforů z rušné křižovatky, kde měli problémy s kolonami aut. Po odstranění semaforů zjistili, že se zvýšila propustnost křižovatky pro auta, zmizeli zácpy a chodců se to nijak nedotklo. Už to tak nechali. Ptali se tam lidí na ulici co si o tom myslí. Většina si to nedovedla představit a měla přesně stejné argumenty - chodci už tady nepřejdou, piráti budou dělat problémy a způsobovat nehody atd.
Po zrušení semaforů byli všichni velmi překvapení.

A co na to český zastánce přísných státních regulací ? No jo, v Anglii jsou lidé ohleduplnější a vyspělejší, ale u nás by to určitě nefungovalo.

A když se zeptám, vy byste snad jezdil jako pirát ? Tak unisono slyším, ne já ne ale ti druzí ano, furt o tom píšou v novinách nebo ukazují v televizi, jací piráti tu jezdí po silnicích.

Je to marné, bojovat s indoktrinací státní propagandou. Jsou toho plná média a pracují na plné obrátky aby se šrouby státních regulací mohly utahovat stále více ve všech oblastech života.

Ach jo.

Tibor Mach

Re: pravidla v dopravě

Uživatel xyz napsal:

Prokrista pána, lidi. To že si něco nedovedete představit neznamená, že to nemůže fungovat !

Lidé primárně nemají za cíl zabíjet a nechat se zabít. Proto na silnicích bez pravidel se velmi rychle vytvoří spontánní řád tím, že se každý snaží chovat tak aby se mu nic nestalo.

Argumentace bezohledným pirátem silnic je v tomto případě nesmyslná, protože takoví piráti jsou i u nás kde máme přísná pravidla. Prostě když je někdo bezohledný pirát, jde na červenou nebo 200 po dálnici a je mu jedno že nějaká pravidla existují. A zfetovaný magor řítící se po dálnici v protisměru, to jsme snad taky zažili už několikrát, bez ohledu na to, že se to nesmí.
Myslíte si že kdyby to nebylo přísně zakázáno pravidly, dělal by to každý druhý ?

Na tyhle argumenty se vždycky ptám, a vy byste se tak choval ? Proč si myslíte že by se tak chovalo více lidí než dosud ?

V Británii udělali experiment s odstraněním semaforů z rušné křižovatky, kde měli problémy s kolonami aut. Po odstranění semaforů zjistili, že se zvýšila propustnost křižovatky pro auta, zmizeli zácpy a chodců se to nijak nedotklo. Už to tak nechali. Ptali se tam lidí na ulici co si o tom myslí. Většina si to nedovedla představit a měla přesně stejné argumenty - chodci už tady nepřejdou, piráti budou dělat problémy a způsobovat nehody atd.
Po zrušení semaforů byli všichni velmi překvapení.

A co na to český zastánce přísných státních regulací ? No jo, v Anglii jsou lidé ohleduplnější a vyspělejší, ale u nás by to určitě nefungovalo.

A když se zeptám, vy byste snad jezdil jako pirát ? Tak unisono slyším, ne já ne ale ti druzí ano, furt o tom píšou v novinách nebo ukazují v televizi, jací piráti tu jezdí po silnicích.

Je to marné, bojovat s indoktrinací státní propagandou. Jsou toho plná média a pracují na plné obrátky aby se šrouby státních regulací mohly utahovat stále více ve všech oblastech života.

Ach jo.


Já nevim jsetli tady někdo mluvil o pirátech silnic, přijde mi, že komentář reaguje na něco, co nikdo netvrdil...

Já si nemyslím, že problém je bezohlednost, ostatně když do někoho napálím, tak (pokud nejezdím tankem) přijdu ke škodě i já. Spíš se mi nechce věřit, že je možné aby v takovém provozu bez pravidel byla menší nehodovost, zvlášť co se týče drobných nehod. Prostě si nemyslím, že jsou lidi schopní udržet v tak komplikovaném systému pozornost na to aby se denně vyhnuli přinejmenším škrábancům na autech. Nějaká (to neznamená nutně ta platná v roce 2014 mezi Ašem a Ostravou) silniční pravidla ten systém výrazně zjednodušují. Pokud ho zjednoduší příliš, pak to bude nejspíš dost pomalé a neefektivní...pokud příliš málo, tak budou mít lidi poškrábaný a pomačkaný auta. Možná se pletu a nehodovost, včetně těch drobných nehod, je v zemích kde se jezdí víceméně bez pravidel, nižší...ale zatím mě o tom nikdo nepřesvědčil žádnou statistikou a z vlastní zkušenosti vím, že bych si netroufal v takovém provozu řídit, obtížnost je řádově vyšší.

Navíc vážně nechápu jak souvisí "státní propaganda" a přesvědčení, že nějaká podoba silničních předpisů má smysl. Majitel silnice si určí pravidla provozu i když bude soukromá. Tipoval bych, že v oblastech, kde jsou lidi zvyklí na dopravu á la Turecko, by tak fungovala i nadále a v Evropě atd. by byly běžnější komunikace se striktnějšími předpisy. Ono jedna věc je poškrábat si 40 let starou zaprášenou káru a druhá když jde o nový BMW 5....

Skutečně bych se divil, kdyby se poptávka ukázala jednostranně po silnicích fungujících á la Turecko nebo Palestina.

smith re

Re: pravidla v dopravě

Uživatel xyz napsal:


....

V Británii udělali experiment s odstraněním semaforů z rušné křižovatky, kde měli problémy s kolonami aut. Po odstranění semaforů zjistili, že se zvýšila propustnost křižovatky pro auta, zmizeli zácpy a chodců se to nijak nedotklo. Už to tak nechali. Ptali se tam lidí na ulici co si o tom myslí. Většina si to nedovedla představit a měla přesně stejné argumenty - chodci už tady nepřejdou, piráti budou dělat problémy a způsobovat nehody atd.
Po zrušení semaforů byli všichni velmi překvapení.



S těmi semafory to nevidím tak jednoznačně. Možná v době, kdy provoz není nejvyšší, se zrušením zkutečně provoz zefektivní. Ale zažil jsem párkrát nefunkční semafor na jedné rušné křižovatce při dopravní špičce, a ti, co jeli z vedlejší, měli prostě smůlu.

Anderson

Re: pravidla v dopravě

Uživatel xyz napsal:


....Prostě když je někdo bezohledný pirát, jde na červenou nebo 200 po dálnici....


V principu s Vaším příspěvkem souhlasím, jen mi není jasné, co je špatného na jízdě 200 po dálnici*, nebo na projetí prázdné křižovatky s dobrými rozhledovými podmínkami, i když tam někde svítí červená**. Ani jedno mi nepřijde jako znak pirátství, ať už ten termín znamená cokoliv.

Vůbec mě fascinuje a posedlost rychlostí, to bude asi nějaký besipácký fetiš - kdo jede rychle, je pirát, protože ????. Já to chápu u policajtů - někam si sednu, nastavím si radar, zapálím si cigárko a budu to fotit. Činnost vykázaná, čárky jsou, prémie jsou, čistá hlava, prostě pohoda, klídek, tabáček... Ale jak se povedlo indoktrinovat lidi, že existuje spojení mezi jezdit rychle a jezdit nebezpečně??

* A to pomíjím skutečnost, že existují země, kde je to povolené a protihlukové bariéry podél dálnice „kupodivu“ z rakví nejsou.

** Typicky při odbočování vpravo nevidím žádný rozumný důvod, proč by jízda na červenou měla být nějak nebezpečná. V Řecku na prázdné křižovatce k jízdě na červenou (konkrétně odbočení vlevo) vybízela i policejní hlídka.

catmouse

Re: pravidla v dopravě

Uživatel Anderson napsal:

Uživatel xyz napsal:

...

V principu s Vaším příspěvkem souhlasím, jen mi není jasné, co je špatného na jízdě 200 po dálnici*, nebo na projetí prázdné křižovatky s dobrými rozhledovými podmínkami, i když tam někde svítí červená**. Ani jedno mi nepřijde jako znak pirátství, ať už ten termín znamená cokoliv.

Vůbec mě fascinuje a posedlost rychlostí, to bude asi nějaký besipácký fetiš - kdo jede rychle, je pirát, protože ????. Já to chápu u policajtů - někam si sednu, nastavím si radar, zapálím si cigárko a budu to fotit. Činnost vykázaná, čárky jsou, prémie jsou, čistá hlava, prostě pohoda, klídek, tabáček... Ale jak se povedlo indoktrinovat lidi, že existuje spojení mezi jezdit rychle a jezdit nebezpečně??

* A to pomíjím skutečnost, že existují země, kde je to povolené a protihlukové bariéry podél dálnice „kupodivu“ z rakví nejsou.

** Typicky při odbočování vpravo nevidím žádný rozumný důvod, proč by jízda na červenou měla být nějak nebezpečná. V Řecku na prázdné křižovatce k jízdě na červenou (konkrétně odbočení vlevo) vybízela i policejní hlídka.


já taky šílím z posedlosti rychlostí a kdo udělal k...a studii o tom jak je např. nebezpečné čumět na tachometr za hustého provozu v obci a nekoukat před sebe. A to nemluvím o tom, že když máte silnější auto stačí škrtnou blbě o plyn a máte tam, o 10-20km/h víc. Vždyť je celá ta dopravní politika a buzerace policií na hlavu. Prostě lidi jsou lidi a dělají chyby a asi mimo někoho, komu rupne v bedně (čemuž stejně nic nezabrání) se snad nechce zabít ani nikoho zabít. Chce dojet ve zdraví do cíle - má nějaké zkušenosti, nějaké auto, je nějaký stav silnice atd. Každá nehoda se dnes řeší v tv a jen jak to všechno ještě zpřísnit, ještě víc likvidačních pokut za kraviny, body, sebrání papírů, zavření a teď už snad jen chybí doživotí nebo trest smrti. Nakonec je účinek je přesně opačný - buď je člověk tak vystresovaný, že dělá ještě více chyb anebo mu to je úplně fuk.
Jsem pro pravidla na silnici ale kde není poškozený, není co řešit. Až při nehodě by se zohledňovalo.

Ivana Ebuová

Bože, bože

...jako pánové, fakt, ale nezlobte se, píšete sem kraviny. Turista pan Málek zavítal na krátko do exotiky a teď se přišel podělit se svými dojmy, jak je tam všecko fajn i bez státní buzerace....no nevím, sama jsem žila v Africe 2 roky a musím říct, že jsem místní všeobecný traffic jam bordel a věčný klaksony z duše nenáviděla. Vlastně jsem začla nenávidět skrze svoji kulturně - evropskou (německou) systematičnost a pořádkumilovnost i zdejší obyvatelstvo typu jižního maňána, maňána...času dost. Ten všudypřítomný chaos a bordel je na zbláznění a kdo pobyl (ne jako vykulený turista) může vyprávět. Zlatý naše dopravní předpisy a dohledatelnost potížistů ! Kolikrát jsem si přála mít u sebe kulomet a lehce to tam vykropit...:)

Ivana Ebuová

Re: Bože, bože

Uživatel Ivana Ebuová napsal:

...jako pánové, fakt, ale nezlobte se, píšete sem kraviny. Turista pan Málek zavítal na krátko do exotiky a teď se přišel podělit se svými dojmy, jak je tam všecko fajn i bez státní buzerace....no nevím, sama jsem žila v Africe 2 roky a musím říct, že jsem místní všeobecný traffic jam bordel a věčný klaksony z duše nenáviděla. Vlastně jsem začla nenávidět skrze svoji kulturně - evropskou (německou) systematičnost a pořádkumilovnost i zdejší obyvatelstvo typu jižního maňána, maňána...času dost. Ten všudypřítomný chaos a bordel je na zbláznění a kdo pobyl (ne jako vykulený turista) může vyprávět. Zlatý naše dopravní předpisy a dohledatelnost potížistů ! Kolikrát jsem si přála mít u sebe kulomet a lehce to tam vykropit...:)
...lahůdka, ale pro civilizovaného člověka o nervy!
http://www.youtube.com/watch?v=Je3RJZqFnOw

Ondřej

NYC dollar shuttles

V New Yorkeru dneska zmapovali tzv. "dollar vans", komplement k newyorské veřejné dopravě a relativně podobnou formu dopravy jako zmiňuje autor a kterou jsme diskutovali výše.

http://www.newyorker.com/sandbox/projects/nyc-dollar-vans/

libertarian

Re: pravidla v dopravě

Uživatel Anderson napsal:

Uživatel xyz napsal:

...
V principu s Vaším příspěvkem souhlasím, jen mi není jasné, co je špatného na jízdě 200 po dálnici*, nebo na projetí prázdné křižovatky s dobrými rozhledovými podmínkami, i když tam někde svítí červená**. Ani jedno mi nepřijde jako znak pirátství, ať už ten termín znamená cokoliv........ Ale jak se povedlo indoktrinovat lidi, že existuje spojení mezi jezdit rychle a jezdit nebezpečně??
.........
** Typicky při odbočování vpravo nevidím žádný rozumný důvod, proč by jízda na červenou měla být nějak nebezpečná. ......

- toto vlastne ani nie su otázky pre diskusiu, v normálnej diskusii normálnych ludí sú odpovede jasné ihneď. Toto je skôr téma ETATIZMUS vss. sloboda. Etatisti schvalujú všetko, čo ŠTÁT prikáže. Etatista nepotrebuje rozum, stačia mu príkazy vlády.

Osobne si viem predstaviť ako rozumné pravidlo : Na červenú som povinný dať prednosť vozidlám v zelenom smere, ale nemusím vždy zastaviť.

Ondřej

Re: pravidla v dopravě

Uživatel libertarian napsal:

Uživatel Anderson napsal:

...
- toto vlastne ani nie su otázky pre diskusiu, v normálnej diskusii normálnych ludí sú odpovede jasné ihneď. Toto je skôr téma ETATIZMUS vss. sloboda. Etatisti schvalujú všetko, čo ŠTÁT prikáže. Etatista nepotrebuje rozum, stačia mu príkazy vlády.


Velmi dichotomické vidění světa. Je minarchista svobodný nebo etatista? Nebo jen anarchista je opravdu svobodný? Kde jsou hranice? Existují vůbec hranice?

Tibor Mach

Re: NYC dollar shuttles

Uživatel Ondřej napsal:

V New Yorkeru dneska zmapovali tzv. "dollar vans", komplement k newyorské veřejné dopravě a relativně podobnou formu dopravy jako zmiňuje autor a kterou jsme diskutovali výše.

http://www.newyorker.com/sandbox/projects/nyc-dollar-vans/


Napadlo mě udělat něco trochu podobného jako ad hoc spolujízda po městě, ale trochu systematičtěji...napsat aplikaci pro chytré telefony kde bude mít člověk mapu města a na ní "zastávky", které by mohly být čistě virtuální - tzn. není třeba se domlouvat s úřady a podobně. Rozdělení zastávek určí provozovatel toho systému, může se měnit v čase v závislosti na tom jak se mění rozdělení provozu...šlo by to modelovat třeba jako bodový proces na mříži (kde body představují všechny křizovatky ve městě) a v každém bodě je buď zastávka nebo není. Krmím model daty z provozu a podle toho můžu určit optimální rozložení zastávek. Jako uživatel ale pouze když někam jednu tak pošlu přes tu aplikaci na server provozovatele "jedu z A do C, chci vzít max tolik a tolik lidí a chci aspoň tolik a tolik za to, že je svezu". V aplikaci by bylo třeba mít vyhledávač trasy. Ten určí cestu. Pošle informaci na server. Tam zase lidi, co nemají auto, ale rádi by se svezli, pošlou zadání á la "chci z B do C, jsem ochoten zaplatit max tolik za svezení". Tam je algoritmus spáruje, pošle oběma informaci a tomu co čeká na odvoz odhad za jak dlouho tam asi bude jeho "taxík". Po svezení oba mají možnost zhodnotit toho druhého, na serveru jsou uživatelé registrování (s různou výší anonymity a opět s možností ignorovat zájemce o svezení nebo naopak "taxikáře" kteří třeba nejsou dost ověření, nebo nemají dobrou reputaci...takže se vyhnu nepříjemným překvapením), reputační systém á la localbitcoins (kde to funguje skvěle). Aplikace zadarmo, peníze z reklamy...

Uvažoval jsem chvíli, že bych se o tom s kamarádem programátorem (a posléze nutně dalšími lidmi) pokusil, ale zjistil jsem, že Uber chystá rozšíření pro "non-commercial users" a řekl bych, že je slušná šance, že půjde o něco dost podobného tomu, co jsem popsal. Nechci riskovat, že budu na tom dělat rok dva a mezitím už to někdo bude mít hotový...ale pokud někdo má zájem, přijde mu to jako dobrý nápad a nebojí se Uberu, tak s chutí do toho :)

Určitě by to vyžadovalo nějakou kritickou uživatelskou hladinu od které to může slušně fungovat. Když budu mít v systému 2 lidi, tak to bude na nic. Ale lze dát dohromady zjednodušenou verzi a odhadnout tu kritickou hladinu pomocí simulací. Určitě to má smysl spíš pro větší města (řekl bych, že v ČR Praha...možná Brno), ale algoritmus je stejný, jen se mu dá jiná mapa (lze sehnat zdarma open licence mapy měst, nevím jak jsou spolehlivé)...v menším městě jako je třeba Plzeň bych se obával, že se nenajde dost zájemců. Každopádně, kdyby něco takového fungovalo masově a byl o to velký zájem, tak to může silně zredukovat dopravu - spousta lidí jede plus mínus do jednoho místa a často i v podobnou hodinu, kanceláře ve velkých městech často tvoří shluky. A každý jede obyčejně sám ve dvoutunové krabici...když by jezdili lidi průměrně po dvou, tak mám hned poloviční provoz.

Ivana Ebuová

Re: pravidla v dopravě

Uživatel Ondřej napsal:

Uživatel libertarian napsal:

...

Velmi dichotomické vidění světa. Je minarchista svobodný nebo etatista? Nebo jen anarchista je opravdu svobodný? Kde jsou hranice? Existují vůbec hranice?

Přesně tak...kolik lidí tolik chutí, zvyků a různých názorů...svoboda pro jednoho může znamenat nepříjemné omezení či ohrožení pro druhého.
K té soukromé dopravě...napadlo mne, že např. tady v Brně zajišťuje dopravu do okolních vesnic typu Jinačovice, Rozdrojovice a spol. (do cca 15 km od Brna) IDOS Brno. Dívala jsem se jak často autobusy jezdí - ve špičce jedna linka každou 1/2 hodinu, mimo špičku každou hodinu. Podle mne je to málo pro ty, co zde bydlí (Brno se stále rozrůstá a pozemky v těchto částech okresu Brno - venkov stojí 2 - 3,5 tisíce/m2). Takže drahé investice do bydlení a přesto roste zájem brňanů zde stavět. Obce okresu Brno - venkov mají do 1000 obyvatel. Ale odhadnout, jestli by byla rentabilní soukromá doprava nějakými minibusy nebo pendlovacími taxiky nedokážu. Způsob jako je tomu v rozvojových zemích by u nás i vzhledem k jiným životním podmínkám a zvyklostem obyvatel neprošel. Nezapomínejte, že v zemích 3. světa je většinou teplo celý rok a lidé se živí převážně obchodem, takže se pohybují celý den venku a stále se přesouvají. Navíc jsou zde města a okrajové části měst často přelidněné, kdežto u nás populace vymírá a stárne. Nebo že by bylo možné čekat až se auto naplní a potom teprve kvůli rentabilitě jet?...tohle by asi taky nešlo. To už můžu jít rovnou na autobus IDOSu. Nebo kroužit po obci tak dlouho až pozbírám pár lidí, kteří chtějí dojet k nejbližší zastávce MHD nebo dál? Nevím. Tenhle problém se týká všech obcí kam zajíždí autobusy MHD v rámci IDOSu a určitě by byla hustší síť veřejné i soukromé dopravy žádoucí. Proč dosud nikdo o povolení soukromých linek nepožádal nevím. Asi to bude stejný problém jako s veřejnými koupališti. Prostě by se bez státních dotací neobešly nebo by byly prodělečné.

Tibor Mach

Re: NYC dollar shuttles

Uživatel Tibor Mach napsal:

Uživatel Ondřej napsal:

...

Napadlo mě udělat něco trochu podobného jako ad hoc spolujízda po městě, ale trochu systematičtěji...napsat aplikaci pro chytré telefony kde bude mít člověk mapu města a na ní "zastávky", které by mohly být čistě virtuální - tzn. není třeba se domlouvat s úřady a podobně. Rozdělení zastávek určí provozovatel toho systému, může se měnit v čase v závislosti na tom jak se mění rozdělení provozu...šlo by to modelovat třeba jako bodový proces na mříži (kde body představují všechny křizovatky ve městě) a v každém bodě je buď zastávka nebo není. Krmím model daty z provozu a podle toho můžu určit optimální rozložení zastávek. Jako uživatel ale pouze když někam jednu tak pošlu přes tu aplikaci na server provozovatele "jedu z A do C, chci vzít max tolik a tolik lidí a chci aspoň tolik a tolik za to, že je svezu". V aplikaci by bylo třeba mít vyhledávač trasy. Ten určí cestu. Pošle informaci na server. Tam zase lidi, co nemají auto, ale rádi by se svezli, pošlou zadání á la "chci z B do C, jsem ochoten zaplatit max tolik za svezení". Tam je algoritmus spáruje, pošle oběma informaci a tomu co čeká na odvoz odhad za jak dlouho tam asi bude jeho "taxík". Po svezení oba mají možnost zhodnotit toho druhého, na serveru jsou uživatelé registrování (s různou výší anonymity a opět s možností ignorovat zájemce o svezení nebo naopak "taxikáře" kteří třeba nejsou dost ověření, nebo nemají dobrou reputaci...takže se vyhnu nepříjemným překvapením), reputační systém á la localbitcoins (kde to funguje skvěle). Aplikace zadarmo, peníze z reklamy...

Uvažoval jsem chvíli, že bych se o tom s kamarádem programátorem (a posléze nutně dalšími lidmi) pokusil, ale zjistil jsem, že Uber chystá rozšíření pro "non-commercial users" a řekl bych, že je slušná šance, že půjde o něco dost podobného tomu, co jsem popsal. Nechci riskovat, že budu na tom dělat rok dva a mezitím už to někdo bude mít hotový...ale pokud někdo má zájem, přijde mu to jako dobrý nápad a nebojí se Uberu, tak s chutí do toho :)

Určitě by to vyžadovalo nějakou kritickou uživatelskou hladinu od které to může slušně fungovat. Když budu mít v systému 2 lidi, tak to bude na nic. Ale lze dát dohromady zjednodušenou verzi a odhadnout tu kritickou hladinu pomocí simulací. Určitě to má smysl spíš pro větší města (řekl bych, že v ČR Praha...možná Brno), ale algoritmus je stejný, jen se mu dá jiná mapa (lze sehnat zdarma open licence mapy měst, nevím jak jsou spolehlivé)...v menším městě jako je třeba Plzeň bych se obával, že se nenajde dost zájemců. Každopádně, kdyby něco takového fungovalo masově a byl o to velký zájem, tak to může silně zredukovat dopravu - spousta lidí jede plus mínus do jednoho místa a často i v podobnou hodinu, kanceláře ve velkých městech často tvoří shluky. A každý jede obyčejně sám ve dvoutunové krabici...když by jezdili lidi průměrně po dvou, tak mám hned poloviční provoz.


http://byznys.ihned.cz/zpravodajstvi-evropa/c1-62453360-do-ceska-se-chysta-francouzsky-uber-spolujizda-blablacar-je-zatim-drazsi-nez-vlak

Heh :)

libertarian

Re: pravidla v dopravě

Uživatel Ivana Ebuová napsal:

Uživatel Ondřej napsal:

...
Přesně tak...kolik lidí tolik chutí, zvyků a různých názorů...svoboda pro jednoho může znamenat nepříjemné omezení či ohrožení pro druhého.
.......

"svoboda pro jednoho může znamenat nepříjemné omezení či ohrožení pro druhého"
- teda pre etatistu je ohrozením, že nemôže obmedzovať iných ludí. ...... Ak obeť unikne vrahovi, obmedzí vrahove práva na vraždu. Ak zajac unikne líške, obmedzí jej právo na chutný obed.
Je fakt milé, že takto úprimne priznávate svoje chúťky na obmedzovanie iných.
Presne ste vystihla etatizmus : systém, v ktorom si "priatelia štátu" urobili zábavku a živnosť z okrádania a šikanovania iných.

catmouse

Re: pravidla v dopravě

Uživatel Ivana Ebuová napsal:

Uživatel Ondřej napsal:

...
Přesně tak...kolik lidí tolik chutí, zvyků a různých názorů...svoboda pro jednoho může znamenat nepříjemné omezení či ohrožení pro druhého.
K té soukromé dopravě...napadlo mne, že např. tady v Brně zajišťuje dopravu do okolních vesnic typu Jinačovice, Rozdrojovice a spol. (do cca 15 km od Brna) IDOS Brno. Dívala jsem se jak často autobusy jezdí - ve špičce jedna linka každou 1/2 hodinu, mimo špičku každou hodinu. Podle mne je to málo pro ty, co zde bydlí (Brno se stále rozrůstá a pozemky v těchto částech okresu Brno - venkov stojí 2 - 3,5 tisíce/m2). Takže drahé investice do bydlení a přesto roste zájem brňanů zde stavět. Obce okresu Brno - venkov mají do 1000 obyvatel. Ale odhadnout, jestli by byla rentabilní soukromá doprava nějakými minibusy nebo pendlovacími taxiky nedokážu. Způsob jako je tomu v rozvojových zemích by u nás i vzhledem k jiným životním podmínkám a zvyklostem obyvatel neprošel. Nezapomínejte, že v zemích 3. světa je většinou teplo celý rok a lidé se živí převážně obchodem, takže se pohybují celý den venku a stále se přesouvají. Navíc jsou zde města a okrajové části měst často přelidněné, kdežto u nás populace vymírá a stárne. Nebo že by bylo možné čekat až se auto naplní a potom teprve kvůli rentabilitě jet?...tohle by asi taky nešlo. To už můžu jít rovnou na autobus IDOSu. Nebo kroužit po obci tak dlouho až pozbírám pár lidí, kteří chtějí dojet k nejbližší zastávce MHD nebo dál? Nevím. Tenhle problém se týká všech obcí kam zajíždí autobusy MHD v rámci IDOSu a určitě by byla hustší síť veřejné i soukromé dopravy žádoucí. Proč dosud nikdo o povolení soukromých linek nepožádal nevím. Asi to bude stejný problém jako s veřejnými koupališti. Prostě by se bez státních dotací neobešly nebo by byly prodělečné.

Nechci opakovat libertariana ale ta svoboda má napojení na něco jako jsou např. majetková práva.
S tou podnikatelskou aktivitou je také "mírná" potíž v tom, jaké další náklady musíte kalkulovat - splnění různých předpisů, norem, získání povolení atd. (což Vám stát zrovna neulehčí a má "důvod" proč), nejen pořízení ale také něco stojí provoz, údržba a konkurovat státu/městu, pro které žádná ztráta nemusí být dost veliká.
Veřejná koupaliště ale obecně vše placené a podporované státem (otevřeně nebo skrytě) - to nikdo neumí dnes říci, protože jsme právě díky státu ekon. téměř "slepí". O tom si na volném trhu rozhodují sami lidé dobrovolně, zda to chtějí a v jakém rozsahu nebo ne.
Což by ale "nešlo", protože bychom zjistili, že místo 10 koupališť, divadel... jsou lidi/sponzoři ochotni platit možná jen 2-3. Prostě jsou věci, kteří lidé nepotřebují, nechtějí ale moudří nahoře rozhodli, že to mít musí. A navíc se jim podařilo dostat do hlavy lidí ideu, že bez nich by to už nikdy nešlo, nefungovalo.

Robert Antonio

Re: pravidla v dopravě

Uživatel Ivana Ebuová napsal:


K té soukromé dopravě...napadlo mne, že např. tady v Brně zajišťuje dopravu do okolních vesnic typu Jinačovice, Rozdrojovice a spol. (do cca 15 km od Brna) IDOS Brno. [...] Ale odhadnout, jestli by byla rentabilní soukromá doprava nějakými minibusy nebo pendlovacími taxiky nedokážu.


Tak tenhle odhad jsem kdysi dělal, jsa z Veverské Bítýšky, a bavil jsem se na to téma i s jedním autobusákem. Výsledek: minibus pendlující mezi Bítýškou a Brnem by si čistě teoreticky na sebe vydělal, bez dotací, s poloviční průměrnou obsazeností, dvojnásobnou frekvencí oproti IDS a jízdným ve výši 2/3 IDSáckého.

Co ovšem je pro takovéto busy rána do vazu:
- Registrační pokladna na tisk lístků, neb platit keš řidičovi u nás prostě „nejde“
- Problém s nástupem a výstupem u kraje silnice, neb licencovaný veřejný dopravce musí používat oficiální zastávky. Těžko říci, za kolik by město pronajalo zastávky přímému konkurentovi DPMB.
- a hlavně: Zákon zakazuje, aby nedotovaná linka jezdila v souběhu s dotovanou, protože by ji odebírala cestující a zvyšovala nutnou dotaci.

Takže aby bylo zákonu učiněno zadost a stát netratil na pár tisícovkách daní, bude raději vrážet násobně větší částky do dotovaných busů a komu dotované busy nestačí, až jezdí autem.

Robert Antonio

Re: pravidla v dopravě

Uživatel Robert Antonio napsal:
...
Ještě dodám, že právě příměstské vesnice generují poptávku po VHD docela velkou, protože většina tamních lidí denně dojíždí za prací do Brna. Ovšem s dostatečnou frekvencí, byť za cenu minibusů oproti normálnímu busu, protože frekvence spojů na „poslední míli“ je jedním z klíčových kritérií, zdali pro dojíždění do Brna použít MHD nebo auto.

enjay

odbočování v pravo na červenou

i v některých státech USA je možné odbočovat do prava na červenou
přidat komentář zpět na článek

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed