07. července 2015 07:19:39 | reagovat
Jan Altman
Naprostý souhlas
Ekonomické argumenty jsou jasné: monopol vždy znamená vyšší ceny a nižší kvalitu.Morální argumenty jsou však ještě jasnější a hlavně z principu mají přednost:
- Jakým právem stát tvrdí, že to jen on smí rozhodovat spory a vymáhat "právo"?
- Proč se nemohu obrátit na někoho jiného?
- Kde vzal právo "panovat" nad mým tělem, kdo ho pustil na můj pozemek?
- A kdo to vůbec je stát? Proč nemohu s kamarády v hospodě říct, že jsme také stát a začít se tak chovat? Jen proto, že ten existující má větší klacek? Co to má společného s právem?
A obdobné výhrady ke konkrétní formě státu, demokracii:
- Když se rozhodnu na své "volené zástupce" svá práva nedelegovat (např. neúčastí ve volbách), není logické, že mi zůstávají, nevzdal jsem se jich, ponechal jsem si je?
- Když přeci jen jdu volit (zřejmě v pomatení smyslů), není snad zjevné, že deleguji svá práva na konkrétní stranu či kandidáty a rozhodně ne na jinou stranu, která pak ale nemá tato moje práva, přestože ji volilo velké množství jiných lidí (má jen jejich práva)
- Jak mohou lidi delegovat pravomoci, které sami nemají (např. okrást souseda o polovinu platu, diktovat mu, čím má svítit, ...)?
- Jak se určí, na jakém teritoriu většinová volba platí a na jakém ne? Může většina chudších spolužáků ve třídě odhlasovat, že menšina bohatých jim musí platit obědy? Mohou bezdomovci v parku hlasovat o obsahu peněženek náhodných procházejících? Proč ne?