Mises.cz

Mises.cz

Komentáře k článku Krach automobilového průmyslu

přidat komentář zpět na článek

O´ Pruz

Pokud by zanikla

Článek lze jednoduše shrnout do krátké jednoduché nerozvinuté věty "Pokud by zanikla".

SPA

Všetkého do času

Otázka je, ako dlho ešte budú môcť vlády zachraňovať takýchto mastodontov. Už tak väčšine vlád trčia pod zadkom dôchodkové, sociálne a zdravotné čierne diery, ktoré sú schopné pohltiť čokoľvek a kedykoľvek.

Jan Kolář

Automobilový průmysl se vlivem státních intervencí

stal de facto klíčovým odvětvím a hlavní složkou ekonomiky, přestože již z principu může jít pouze o odvětví podpůrné, neboť schopnost dopravy generovat nové hodnoty je malá, zatímco množství spotřebovávaných zdrojů je obrovské. Celé toto odvětví včetně přidružených oborů čeká pořádný pád na hubu, jde jen o to, jak dlouho to vlády za naše peníze budou oddalovat a co všechno kvůli tomu s sebou stáhne pod vodu.

Tanguero

Re: Automobilový průmysl se vlivem státních intervencí

Uživatel Jan Kolář napsal:

stal de facto klíčovým odvětvím a hlavní složkou ekonomiky, přestože již z principu může jít pouze o odvětví podpůrné, neboť schopnost dopravy generovat nové hodnoty je malá, zatímco množství spotřebovávaných zdrojů je obrovské. Celé toto odvětví včetně přidružených oborů čeká pořádný pád na hubu, jde jen o to, jak dlouho to vlády za naše peníze budou oddalovat a co všechno kvůli tomu s sebou stáhne pod vodu.

Ech, těžko k tomuhle blábolu něco napsat. Jaké generování nových hodnot máte na mysli? Jaké obrovské spotřebovávání zdrojů? Autor mluví o Detroitu, vy zřejmě o automotive průmyslu v ČR.
Dovolil bych si poznamenat, že celý tento průmysl existuje proto, že uspokojuje požadavek zákazníků po mobilitě. A to mobilitě pomocí automobilu. Tento požadavek hned tak nezanikne, byl zde odjakživa (koně, povozy....)
Naše vláda tomuto odvětví nijak nepomáhá, spíš háže klacky pod nohy tím, že brzdí rozvoj automobilismu jak to jen jde (mizivé investice do infrastruktury, nesmyslné zákony šikanující řidiče, zklidňování dopravy v centrech, mýtné)
Naopak vlády bezostyšně odírají všechny cestující daněním pohonných hmot.
Nebýt dopravy, tak je ekonomika mrtvá. Vaše prohlášení bych přirovnal k prohlášení, že krev a svaly v těle negenerují žádné myšlenky, zato spotřebovávají spoustu energie, proto je potřeba je omezit, co to jen jde.

HynekRk

Re: Re: Automobilový průmysl se vlivem státních intervencí

Uživatel Tanguero napsal:

Uživatel Jan Kolář napsal:

...

Ech, těžko k tomuhle blábolu něco napsat. Jaké generování nových hodnot máte na mysli? Jaké obrovské spotřebovávání zdrojů? Autor mluví o Detroitu, vy zřejmě o automotive průmyslu v ČR.
Dovolil bych si poznamenat, že celý tento průmysl existuje proto, že uspokojuje požadavek zákazníků po mobilitě. A to mobilitě pomocí automobilu. Tento požadavek hned tak nezanikne, byl zde odjakživa (koně, povozy....)
Naše vláda tomuto odvětví nijak nepomáhá, spíš háže klacky pod nohy tím, že brzdí rozvoj automobilismu jak to jen jde (mizivé investice do infrastruktury, nesmyslné zákony šikanující řidiče, zklidňování dopravy v centrech, mýtné)


Chápu jak to myslíte, ale nelze to úplně tak říci, protože je nunté si uvědomit, že vláda na druhou stranu sype peníze do stavby a údržby silnic. To zda odvětví dotuje nebo mu háže klacky pod nohy je obtížné říci. Já často na turistice čumím, kam všude nevede asfaltová silnice - i k dvou třem rekreačním objektům.

Jan Kolář

Re: Re: Automobilový průmysl se vlivem státních intervencí

Uživatel Tanguero napsal:



Ech, těžko k tomuhle blábolu něco napsat. Jaké generování nových hodnot máte na mysli? Jaké obrovské spotřebovávání zdrojů? Autor mluví o Detroitu, vy zřejmě o automotive průmyslu v ČR.
Dovolil bych si poznamenat, že celý tento průmysl existuje proto, že uspokojuje požadavek zákazníků po mobilitě. A to mobilitě pomocí automobilu. Tento požadavek hned tak nezanikne, byl zde odjakživa (koně, povozy....)
Naše vláda tomuto odvětví nijak nepomáhá, spíš háže klacky pod nohy tím, že brzdí rozvoj automobilismu jak to jen jde (mizivé investice do infrastruktury, nesmyslné zákony šikanující řidiče, zklidňování dopravy v centrech, mýtné)
Naopak vlády bezostyšně odírají všechny cestující daněním pohonných hmot.
Nebýt dopravy, tak je ekonomika mrtvá. Vaše prohlášení bych přirovnal k prohlášení, že krev a svaly v těle negenerují žádné myšlenky, zato spotřebovávají spoustu energie, proto je potřeba je omezit, co to jen jde.


Na rozdíl od vás používám argumenty, nikoli "bláboly".
1) Primárně potřebujeme vyrábět, nikoli převážet. Samotné převážení, stejně jako výroba prostředků a výstavba infrastruktury k převážení, negeneruje nic užitečného, naopak jsou spotřebovávány zdroje.
2) Doprava je důsledek ekonomického rozvoje, nikoli příčina. Neplatí, že čím víc silnic, tím se budeme mít lépe (s výjimkou lobbistů a vybraných firem a politiků).
3) Mluvit o požadavku zákazníků je dosti neúplné. Neboť prakticky veškerá doprava, automobilismus nevyjímaje, byla v minulosti znárodněna státem. Automobilová doprava dnes zabírá nesmírně velký prostor, přičemž o preferenci tohoto prostoru ve prospěch automobilů nebylo rozhodnuto na základě tržních principů, nýbrž násilím rozhodl stát. Automobilová doprava se následkem toho rozrostla do takových rozměrů, kam by ve svobodné společnosti fungující na tržním principu patrně nikdy nedorostla.
4) Investiční pobídky, vyvlastňování, šrotovné, vliv automobilek na rozhodování vlád, ... nic z toho nevidíte?
5) Když si koupím zahradní židli a stolek, je stát povinen vyčlenit mi zahradu? Vidíte, a přitom v automobilismu to tak funguje.
A tak bychom mohli pokračovat, jen si nejsem jist, zda to vůbec chcete, či zda je pro vás pohodlnější žít nadále v iluzích.

Josef Tětek

Re: Re: Re: Automobilový průmysl se vlivem státních intervencí

Uživatel Jan Kolář napsal:

Uživatel Tanguero napsal:

...

Na rozdíl od vás používám argumenty, nikoli "bláboly".
1) Primárně potřebujeme vyrábět, nikoli převážet. Samotné převážení, stejně jako výroba prostředků a výstavba infrastruktury k převážení, negeneruje nic užitečného, naopak jsou spotřebovávány zdroje.

Výroba bez logistiky je k ničemu - k čemu by mi byl počítač v továrně, potraviny u zemědělců, oblečení v textilkách? Vše potřebuji dovézt do nějaké rozumné blízkosti (do obchodu), kde si mohu produkt prohlédnout, odzkoušet a zakoupit. Přeprava zboží vyrábí ze statku "nedostupná věc v továrně" statek "dostupná věc v obchodě za rohem". Tím generuje něco velmi užitečného, naplnění spotřebitelových potřeb.
Ohledně dotací/likvidace automobilového průmyslu - stát dělá, jak to u něj vždy chodí, obojí, ačkoli se jedná o protichůdné jednání. Na jednu stranu daní, reguluje, zakazuje a clí (v rámci údajné ekologie, bezpečnosti, konkurenceschopnosti), na druhou stranu dotuje, podporuje a přikazuje (často v rámci stejných líbivých hesel). Podle mě se nedá jasně stanovit, který efekt převažuje, je to prostě jeden velkej bordel.

Petr Málek

Re: Re: Re: Re: Automobilový průmysl se vlivem státních intervencí

Uživatel Josef Tětek napsal:

Na jednu stranu daní, reguluje, zakazuje a clí (v rámci údajné ekologie, bezpečnosti, konkurenceschopnosti), na druhou stranu dotuje, podporuje a přikazuje (často v rámci stejných líbivých hesel). Podle mě se nedá jasně stanovit, který efekt převažuje, je to prostě jeden velkej bordel.
To mi připomnělo jednu trefnou poznámku jednoho přispěvatele na D-FENS:

Bylo by hezké, zrušit nesmyslná nařízení, zákony, směrnice, příkazy, vyhlášky, začít se tolerovat navzájem a neomezovat jeden druhého. Ale on se děje přesný opak. Jedni jsou naštvaní z regulací a tak se mstí druhým tím, že podporují regulace jiné. A bude to trvat tak dlouho, až se všichni posereme.
:))

Jan Kolář

Re: Re: Re: Re: Automobilový průmysl se vlivem státních intervencí

Uživatel Josef Tětek napsal:

Výroba bez logistiky je k ničemu - k čemu by mi byl počítač v továrně, potraviny u zemědělců, oblečení v textilkách? Vše potřebuji dovézt do nějaké rozumné blízkosti (do obchodu), kde si mohu produkt prohlédnout, odzkoušet a zakoupit. Přeprava zboží vyrábí ze statku "nedostupná věc v továrně" statek "dostupná věc v obchodě za rohem". Tím generuje něco velmi užitečného, naplnění spotřebitelových potřeb.

V tom s vámi nejsem ve při. Jen jsem chtěl zdůraznit, že ekonomika postavená na automobilovém průmyslu a přidružených oborech nepůsobí zdravým dojmem. Doprava sama o sobě nemá žádný smysl bez produkce pestré škály výrobků. Všechno se může krásně pohybovat sem a tam, ale to ještě není záruka, že se tvoří nějaké bohatství, naopak se zdroje spotřebovávají.


Ohledně dotací/likvidace automobilového průmyslu - stát dělá, jak to u něj vždy chodí, obojí, ačkoli se jedná o protichůdné jednání. Na jednu stranu daní, reguluje, zakazuje a clí (v rámci údajné ekologie, bezpečnosti, konkurenceschopnosti), na druhou stranu dotuje, podporuje a přikazuje (často v rámci stejných líbivých hesel). Podle mě se nedá jasně stanovit, který efekt převažuje, je to prostě jeden velkej bordel.

Pěkně napsáno. Je neoddiskutovatelným faktem, že stát buduje a podporuje automobilovou dopravu a některými nařízeními i navyšuje její objem nad úroveň přirozené poptávky (podpora řepky => dovoz potravin), na druhou stranu (a to jistě není samo sebou) automobilová doprava slouží státu například jako velmi účinný způsob jak z lidí vytahat peníze či šmírovat jejich pohyb.

Tomáš Fiala

Re: Re: Re: Re: Re: Automobilový průmysl se vlivem státních intervencí

Uživatel Jan Kolář napsal:

Uživatel Josef Tětek napsal:
...
V tom s vámi nejsem ve při. Jen jsem chtěl zdůraznit, že ekonomika postavená na automobilovém průmyslu a přidružených oborech nepůsobí zdravým dojmem. Doprava sama o sobě nemá žádný smysl bez produkce pestré škály výrobků. Všechno se může krásně pohybovat sem a tam, ale to ještě není záruka, že se tvoří nějaké bohatství, naopak se zdroje spotřebovávají.

Pokud by celá naše ekonomika byla postavená na výrobě nápní do propisovacích tužek a přidružených oborech a ty náplně si od nás celičký svět kupoval proto, že je hrozně moc chce a ne pro nějaké regulace, byla by to zdravá světová ekonomika. Ekonomika ve světě není nemocná tím, co vyrábí, ale proč to vyrábí. Důvodem k výrobě není nalézání a uspokojování potřeb lidí. Důvodem, proč se vyrábí zrovna to, co se vyrábí, jsou:
1) daně
2) ekologie
3) zaměstnanost
4) ekologie
5) to je přece naše (nikomu nepotřebné) "rodinné stříbro", to musíme udržet
6) ekologie
A v neposlední řadě je tu ještě jeden "zvláštní" požadavek, jdoucí proti všemu:
7) nevyrábět pokud možno nic, protože oteplujeme planetu

Opravuji sám sebe. To není nemocná světová ekonomika. To je do pr... BLÁZINEC!!! Kam mám emigrovat...?

Tomáš Fiala

Josefe Tětku

Trochu bych tě opravil. Důvod, proč někdo zakládá firmu, je jen a pouze jeden - zisk. Nic jiného. Teprve na volný/konkurenční trh způsobí to, že jinak, než nalezením a uspokojením nějaké potřeby zákazníka jej dosáhnout nelze. Protože jinak zákazník "nepustí chlup" a není jak ho k tomu na volném trhu donutit. Na regulovaném trhu lze založit firmu a dosahovat prostého zisku, bez ohledu na zákazníky - viz. naši "milí" operátoři nebo solárbaroni.

Tomáš Fiala

Re: Re: Re: Automobilový průmysl se vlivem státních intervencí

Uživatel Jan Kolář napsal:

Uživatel Tanguero napsal:

...

Na rozdíl od vás používám argumenty, nikoli "bláboly".
Doprava je důsledek ekonomického rozvoje, nikoli příčina. Neplatí, že čím víc silnic, tím se budeme mít lépe (s výjimkou lobbistů a vybraných firem a politiků).

No. Doprava je skutečně příčinou hospodářského rozvoje. Psal o tom už A. Smith. Ten pravda předpokládal největší rozvoj podél velkých řek a pobřeží moří a jezer. Ale vzhledem k době, kdy o tom psal - cca pol. 17. století - nemohl/neuměl si jako velkokapacitní dopravní tepnu představit nic jiného, než vodní plochu a jako velkokapacitní dopravu tu lodní. Po zemi jezdili v té době leda formani s "vozejkem" taženým dvěma koňma.

Tomáš Fiala

Re: Re: Re: Re: Automobilový průmysl se vlivem státních intervencí

Uživatel Tomáš Fiala napsal:

Uživatel Jan Kolář napsal:

...
No. Doprava je skutečně příčinou hospodářského rozvoje. Psal o tom už A. Smith. Ten pravda předpokládal největší rozvoj podél velkých řek a pobřeží moří a jezer. Ale vzhledem k době, kdy o tom psal - cca pol. 17. století - nemohl/neuměl si jako velkokapacitní dopravní tepnu představit nic jiného, než vodní plochu a jako velkokapacitní dopravu tu lodní. Po zemi jezdili v té době leda formani s "vozejkem" taženým dvěma koňma.

Do prkýnka. V pol. 18. století.

Oaza klidu

Re: Re: Automobilový průmysl se vlivem státních intervencí

Uživatel Tanguero napsal:

Uživatel Jan Kolář napsal:

...
Mistni autori jsou jako hystericka devcata kdyz si s nimi dovoli nekdo nesouhlasit nebo treba rict ze...Paul Krugman je genius.....nebo ze stat umi zajistit neco lepe nez soukroma firma..http://spravy24.com/article_view.php?id=217135





Ech, těžko k tomuhle blábolu něco napsat. Jaké generování nových hodnot máte na mysli? Jaké obrovské spotřebovávání zdrojů? Autor mluví o Detroitu, vy zřejmě o automotive průmyslu v ČR.
Dovolil bych si poznamenat, že celý tento průmysl existuje proto, že uspokojuje požadavek zákazníků po mobilitě. A to mobilitě pomocí automobilu. Tento požadavek hned tak nezanikne, byl zde odjakživa (koně, povozy....)
Naše vláda tomuto odvětví nijak nepomáhá, spíš háže klacky pod nohy tím, že brzdí rozvoj automobilismu jak to jen jde (mizivé investice do infrastruktury, nesmyslné zákony šikanující řidiče, zklidňování dopravy v centrech, mýtné)
Naopak vlády bezostyšně odírají všechny cestující daněním pohonných hmot.
Nebýt dopravy, tak je ekonomika mrtvá. Vaše prohlášení bych přirovnal k prohlášení, že krev a svaly v těle negenerují žádné myšlenky, zato spotřebovávají spoustu energie, proto je potřeba je omezit, co to jen jde.

gofry

Re: Re: Re: Automobilový průmysl se vlivem státních intervencí

Uživatel Oaza klidu napsal:

Mistni autori jsou jako hystericka devcata kdyz si s nimi dovoli nekdo nesouhlasit nebo treba rict ze...Paul Krugman je genius.....nebo ze stat umi zajistit neco lepe nez soukroma firma..http://spravy24.com/article_view.php?id=217135
Pokiaľ sa nepozeráš aj na náklady (resp. tradeoff), tak samozrejme, že štát vie zabezpečiť "lepšiu" službu. Ona síce bude 100x drahšia, prípadne to bude niečo iné než čo ľudia chcú, ale na to sa už nikto nepýta.

Central Scrutinizer

Re: Re: Re: Automobilový průmysl se vlivem státních intervencí

Uživatel Oaza klidu napsal:

Uživatel Tanguero napsal:

...Mistni autori jsou jako hystericka devcata kdyz si s nimi dovoli nekdo nesouhlasit nebo treba rict ze...Paul Krugman je genius.....nebo ze stat umi zajistit neco lepe nez soukroma firma..http://spravy24.com/article_view.php?id=217135


Jako hysterická děvčata?
Proč jako? Vždyť i kolektivně menstruují. : )

Robert Antonio

Re: Re: Re: Re: Automobilový průmysl se vlivem státních intervencí

Uživatel Tomáš Fiala napsal:

No. Doprava je skutečně příčinou hospodářského rozvoje. Psal o tom už A. Smith. Ten pravda předpokládal největší rozvoj podél velkých řek a pobřeží moří a jezer.

Ano, máte pravdu. Doprava je příčinou hospodářského rozvoje. Stejně tak jako elektřina, plyn, ocel, školy, internet, zdravá populace, kapitálový trh, bezpečnost na ulicích a asi 5193 dalších faktorů. Vypichovat ausgerechnet dopravu je oblíbená výmluva pro to, aby doprava (jakožto "specifické odvětví") požívala různých nezasloužených státních privilegií.

Robert Antonio

Re: Re: Re: Automobilový průmysl se vlivem státních intervencí

Uživatel Oaza klidu napsal:
Mistni autori jsou jako hystericka devcata kdyz si s nimi dovoli nekdo nesouhlasit nebo treba rict ze...Paul Krugman je genius....
[/citace]

A jéje, někdo dostal odkaz na článek na mises.cz a rozhodl se, že utrousí nějakou jízlivou poznámku, aby to těm libertariánům nandal :-)

krija

Re: Josefe Tětku

Uživatel Tomáš Fiala napsal:

Trochu bych tě opravil. Důvod, proč někdo zakládá firmu, je jen a pouze jeden - zisk. Nic jiného. Teprve na volný/konkurenční trh způsobí to, že jinak, než nalezením a uspokojením nějaké potřeby zákazníka jej dosáhnout nelze. Protože jinak zákazník "nepustí chlup" a není jak ho k tomu na volném trhu donutit. Na regulovaném trhu lze založit firmu a dosahovat prostého zisku, bez ohledu na zákazníky - viz. naši "milí" operátoři nebo solárbaroni.nie je to pravda, ze jedinou motivaciou je zisk. a toto je vasa chyba, pravdepodobne najvacsia chyba liberalov. zisk nie je cielom, ale prostriedkom na dosiahnutie ciela. dovod preco niekto zaklada firmu je ten, ze nieco vie robit, nieco o com predpoklada, ze o to budu mat ini ludia (spotrebitelia) zaujem a, ze zo zisku, ktory je ako som uviedol iba prostriedkom si naplnuje svoje sny a tuzby statkami, sluzbami, ktore nevie, nechce, alebo nemoze sam vyrobit, robit, poskytovat...

to co si opisal o regulovanom trhu to je mozne robit aj v neregulovanom. ludia, ktori vnimaju peniaze ako ciel a nie ako prostriedok nikdy nedopadnu dobre. panom trhu su spotrebitelia a to ci ide o regulovany trh, alebo neregulovany. velke mnozstvo spotrebitelov to neriesi, radsej klabosia na nete alebo v hospode a preto si "baroni" mozu robit co sa im zapaci.

Josef Tětek

Re: Re: Josefe Tětku

Uživatel krija napsal:

Uživatel Tomáš Fiala napsal:

...nie je to pravda, ze jedinou motivaciou je zisk. a toto je vasa chyba, pravdepodobne najvacsia chyba liberalov. zisk nie je cielom, ale prostriedkom na dosiahnutie ciela. dovod preco niekto zaklada firmu je ten, ze nieco vie robit, nieco o com predpoklada, ze o to budu mat ini ludia (spotrebitelia) zaujem a, ze zo zisku, ktory je ako som uviedol iba prostriedkom si naplnuje svoje sny a tuzby statkami, sluzbami, ktore nevie, nechce, alebo nemoze sam vyrobit, robit, poskytovat...

Nějak nevidím rozpor s názory liberálů, přesně to samé tu všichni tvrdí. Peníze za ultimátní cíl nepovažuje nikdo, člověk vždy touží po penězích jako prostředku k dosažení statků teď či v budoucnosti. Samozřejmě s výjimkou sběratelů, numismatiků apod.

gofry

Re: Re: Josefe Tětku

Uživatel krija napsal:

Uživatel Tomáš Fiala napsal:

...ludia, ktori vnimaju peniaze ako ciel a nie ako prostriedok nikdy nedopadnu dobre.

Ziskom sa nemyslí peňažný zisk, ale zlepšenie svojho stavu. Kľudne to môže byť dosiahnutie nirvány v budhizme, aj to je z pohľadu liberálov zisk. Ziskom sa rozumie dosiahnutie ľubovoľného vytýčeného cieľa.

krija

Re: Re: Re: Josefe Tětku

Uživatel gofry napsal:

Uživatel krija napsal:

...
Ziskom sa nemyslí peňažný zisk, ale zlepšenie svojho stavu. Kľudne to môže byť dosiahnutie nirvány v budhizme, aj to je z pohľadu liberálov zisk. Ziskom sa rozumie dosiahnutie ľubovoľného vytýčeného cieľa.
u podnikatela mnohi z vas myslia na penazni zisk a nie, ze nie, dokonca vacsina z vas. opisuje to aj mises, ked v human action pisal o tom, ze ekonomicku kalkulaciu je mozne robit len a vyhradne v peniazoch.

gofry

Re: Re: Re: Re: Josefe Tětku

Uživatel krija napsal:

Uživatel gofry napsal:

...u podnikatela mnohi z vas myslia na penazni zisk a nie, ze nie, dokonca vacsina z vas. opisuje to aj mises, ked v human action pisal o tom, ze ekonomicku kalkulaciu je mozne robit len a vyhradne v peniazoch.

Podnikateľ pomocou firmy zarába peniaze a pomocou peňazí si potom plní sny a dosahuje ciele. Nemyslím, že by ktokoľvek z liberálov uctieval peniaze ako najvyšší cieľ. Berie sa proste ako samozrejmé, že pomocou peňazí si splníš prakticky čokoľvek a netreba to stále explicitne opakovať. Tzn. ak máš peniaze, zvyšok je primitívne jednoduchý.

krija

Re: Re: Re: Re: Re: Josefe Tětku

Uživatel gofry napsal:

Uživatel krija napsal:

...
Podnikateľ pomocou firmy zarába peniaze a pomocou peňazí si potom plní sny a dosahuje ciele. Nemyslím, že by ktokoľvek z liberálov uctieval peniaze ako najvyšší cieľ. Berie sa proste ako samozrejmé, že pomocou peňazí si splníš prakticky čokoľvek a netreba to stále explicitne opakovať. Tzn. ak máš peniaze, zvyšok je primitívne jednoduchý.
sny si moze plnit aj keby poberal iba mzdu. preto existuje po zavedeni penazi dusevny zisk a monetarny, v case barteru nebolo mozne mat ten druhy.

gofry

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Josefe Tětku

Uživatel krija napsal:

Uživatel gofry napsal:

...sny si moze plnit aj keby poberal iba mzdu. preto existuje po zavedeni penazi dusevny zisk a monetarny, v case barteru nebolo mozne mat ten druhy.

Nerozumiem. Nevidím žiadny dôvod k rozdeľovaniu získavania peňazí na mzdu a nemzdu. Nevidím taktiež žiadny dôvod rozdeľovať zisk na duševný a monetárny. Ja si teda iný ako duševný zisk ani neviem predstaviť. Každá jedna vec spôsobuje iba to, že ti zlepšuje (prípadne zhoršuje) duševnú pohodu. Peniaze nie sú výnimkou.

Peniaze sú obyčajný prostriedok, asi ako kladivo. Keď sa ma niekto opýta, prečo idem do Baumaxu a odpoviem mu, že si idem kúpiť kladivo, tak sa tak nejak implicitne predpokladá, že ho využijem k tomu k čomu je určené (trebárs zabiť klinec do steny aby som mal kde zavesiť obraz). A rovnako je to s peniazmi - keď mi niekto povie, že ide založiť firmu aby mal viac peňazí, tak implicitne predpokladám, že si potom pomocou nich chce splniť nejaký sen. Nevidím žiadny dôvod ďalej explicitne určovať, prečo chce viac peňazí.

krija

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Josefe Tětku

Uživatel gofry napsal:

Uživatel krija napsal:

...
Nerozumiem. Nevidím žiadny dôvod k rozdeľovaniu získavania peňazí na mzdu a nemzdu. Nevidím taktiež žiadny dôvod rozdeľovať zisk na duševný a monetárny. Ja si teda iný ako duševný zisk ani neviem predstaviť. Každá jedna vec spôsobuje iba to, že ti zlepšuje (prípadne zhoršuje) duševnú pohodu. Peniaze nie sú výnimkou.

Peniaze sú obyčajný prostriedok, asi ako kladivo. Keď sa ma niekto opýta, prečo idem do Baumaxu a odpoviem mu, že si idem kúpiť kladivo, tak sa tak nejak implicitne predpokladá, že ho využijem k tomu k čomu je určené (trebárs zabiť klinec do steny aby som mal kde zavesiť obraz). A rovnako je to s peniazmi - keď mi niekto povie, že ide založiť firmu aby mal viac peňazí, tak implicitne predpokladám, že si potom pomocou nich chce splniť nejaký sen. Nevidím žiadny dôvod ďalej explicitne určovať, prečo chce viac peňazí.
ma to vyznam delit, vezmi si napriklad financny sektor, banky, fondy, poistovne atd... to, ze su peniaze prostriedkom to viem, nevedia to ale ini.
přidat komentář zpět na článek

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed