Mises.cz

Mises.cz

Komentáře k článku Školní bublina

přidat komentář zpět na článek

Jakub Skala

Brzy i u nás

Takhle nějak to může dopadnout i v ČR, pokud vláda dojde k nápadu platit školné na veřejných VŠ a zároveň garantovat studentské půjčky.

Rob

co tedy navrhujete?

Co tedy libertariáni navrhují? Nechte mě hádat, totální odluku státu od škol? Jestli ano, tak se ptám, co ta část chytrých dětí z chudších rodin. A to nemusí být úplně chudé rodiny, ale prostě jen nižší střední třída. Utáhnout školné a náklady na studium třeba dvěma dětem je už hodně nákladný špás.

Člověk může jít do pracovního života s dluhem, s vysokými daněmi, nebo taky bez vzdělání :) Dle mého je dnešní stav socialistického školství hrozný a cesta odstřihnutí dotací a volnost ve stanovení školného je z ekonomického hlediska nejčistší. Avšak, chce-li si vzít sociálně slabý úročenou půjčku na školné, zdá se mi rozumné, že stát nastaví takové garance, aby ji dostal s přiměřeným (splatitelným) úrokem. Efektivitu jak v nabídce tak poptávce tím zachováme a současně zajistíme přístup ke vzdělání všem, kdo očekávají, že současná hodnota jejich budoucích příjmů bude vyšší než náklady na studium se započítáním obětované příležitosti.

Jakub Skala

Re: co tedy navrhujete?

Uživatel Rob napsal:

Co tedy libertariáni navrhují? Nechte mě hádat, totální odluku státu od škol? Jestli ano, tak se ptám, co ta část chytrých dětí z chudších rodin. A to nemusí být úplně chudé rodiny, ale prostě jen nižší střední třída. Utáhnout školné a náklady na studium třeba dvěma dětem je už hodně nákladný špás.

Člověk může jít do pracovního života s dluhem, s vysokými daněmi, nebo taky bez vzdělání :) Dle mého je dnešní stav socialistického školství hrozný a cesta odstřihnutí dotací a volnost ve stanovení školného je z ekonomického hlediska nejčistší. Avšak, chce-li si vzít sociálně slabý úročenou půjčku na školné, zdá se mi rozumné, že stát nastaví takové garance, aby ji dostal s přiměřeným (splatitelným) úrokem. Efektivitu jak v nabídce tak poptávce tím zachováme a současně zajistíme přístup ke vzdělání všem, kdo očekávají, že současná hodnota jejich budoucích příjmů bude vyšší než náklady na studium se započítáním obětované příležitosti.


Uhodl jste :)

Nicméně jsem si naprosto jist, že (nejen) vysoké školství by vypadalo velmi odlišně od toho současného stavu. Dnešní VŠ vás nejlépe připraví na akademickou resp. vědeckou dráhu, do praxe jsou zpravidla k ničemu. Takové školy by (podle mě ale v mnohem menším množství) existovaly i v soukromém školství a měly by co největší zájem na tom, aby u nich studovali co nejkvalitnější studenti. Tomu by samozřejmě přizpůsobily svoji politiku k chudým a nadaným dětem - stipendia, částečná stipendia, odpuštění školného, závazek, že student bude poté x let pracovat pro školu nebo doplatí školné, atp. Lidská kreativita je neomezená.

Stejně tak by existovaly (imho většina) prakticky zaměřené školy (to se může týkat už i sekundárního vzdělávání). Takové školy by mohly jednak existovat při velkých firmách (Škoda, Tesco, Baťa, Panasonic, ...) nebo jako samostatné entity. V obou případech by mohly existovat závazky k firmám (vystudujte a pak u nás x let pracujte). Přidaná hodnota takové školy je mnohem zřetelnější než u dnešních abych-taky-měl-vejšku fakult, takže se nebojím, že by banky nechtěli půjčovat na studium.

Zadalší takové školy by soutěžili o žáky (=zákazníky) a tak by mezi sebou logicky bojovaly i cenami. Oproti dnešním přemrštěným nákladům jistě úleva. Také by měly inteligentně uspořádané rozvrhy, aby nebyl při škole problém pracovat (což na mnoha školách dnes nefunguje). Atd, školy potřebují studenty, aby vydělaly. I chudé a tomu se přizpůsobí. Pokud bude vzdělání dobrá investice, banky to poznají a nebudou mít problém půjčovat. Sehnat půjčku na vystudování FHS by asi mohl být problém :)

K tomu, co navrhujete vy: jestliže stát pevně stanoví úrokovou míru, pak toho samozřejmě budou využívat ti, pro něž by byl tržní úrok vyšší. Výsledkem bude ztráta. Aby banky v tomto případě studentům půjčovaly, bude muset ztrátu krýt stát. A jsme v Americe. Rostoucí školné, rostoucí půjčky, které garantuje stát, atp....

Kohi

Re: co tedy navrhujete?

Uživatel Rob napsal:

....

a proc mame neco navrhovat ? Vy (nemyslim osobne, myslim main-stream) navrhujete kradez/loupez .... To umi kazdej, uloupit prachy bohatejm a rozdavat chudejm ... Proc neustale hledate reseni problemu z cizejch penez ? Co treba bejt trochu trpelivej a pockat s cim prijdou soukromi podnikatele? ... A pokud Vam tak moc zalezi na chudejch studentech (o ty nadany bych se nebal, podnikatele by museli bejt uplne blby, kdyby se je nesnazili vyuzit/zaplatit jim stipendium), tak jim pomozte sam, dejte jim garantovanou pujcku ze svyho, zalozte charitu, zalozte si universitu zadarmo, ale neberte mi moje penize na reseni problemu, kterej Vam do hlavy nameldovala medialni propaganda ....

Svatopluk Klich

Re: Re: co tedy navrhujete?

Uživatel Jakub napsal:

Uživatel Rob napsal:

...

Uhodl jste :) atd...



Věta "a to by libertariáni chtěli, aby... - vždyť to přece musí zkolabovat" bývá často v současných podmínkách obtížně vyvratitelná. Pokřivenost ekonomických vztahů a motivací lidí je na takovém stupni, že demontáž současného systému musí být postupná. Postupně snižovat přerozdělování, dávat lidem zpět jejich daně (nebrat jim je), dávat lidem svobodu a vlastní zodpovědnost a postupně by bylo vidět, jak lidé mají více zdrojů, jsou produktivnější, praktičtější a mohou si "dovolit" více. S prostorem pro činnost soukromému školství by se situace postupně řešila sama. Ovšem jak donutit státní aparát, politiky a bankéře, aby se vzdali moci a peněz? - a jsme zase u toho.

Rob

Re: Re: co tedy navrhujete?

Uživatel Jakub napsal:

Uživatel Rob napsal:

...

Uhodl jste :)

Nicméně jsem si naprosto jist, že (nejen) vysoké školství by vypadalo velmi odlišně od toho současného stavu. Dnešní VŠ vás nejlépe připraví na akademickou resp. vědeckou dráhu, do praxe jsou zpravidla k ničemu. Takové školy by (podle mě ale v mnohem menším množství) existovaly i v soukromém školství a měly by co největší zájem na tom, aby u nich studovali co nejkvalitnější studenti. Tomu by samozřejmě přizpůsobily svoji politiku k chudým a nadaným dětem - stipendia, částečná stipendia, odpuštění školného, závazek, že student bude poté x let pracovat pro školu nebo doplatí školné, atp. Lidská kreativita je neomezená.

Stejně tak by existovaly (imho většina) prakticky zaměřené školy (to se může týkat už i sekundárního vzdělávání). Takové školy by mohly jednak existovat při velkých firmách (Škoda, Tesco, Baťa, Panasonic, ...) nebo jako samostatné entity. V obou případech by mohly existovat závazky k firmám (vystudujte a pak u nás x let pracujte). Přidaná hodnota takové školy je mnohem zřetelnější než u dnešních abych-taky-měl-vejšku fakult, takže se nebojím, že by banky nechtěli půjčovat na studium.

Zadalší takové školy by soutěžili o žáky (=zákazníky) a tak by mezi sebou logicky bojovaly i cenami. Oproti dnešním přemrštěným nákladům jistě úleva. Také by měly inteligentně uspořádané rozvrhy, aby nebyl při škole problém pracovat (což na mnoha školách dnes nefunguje). Atd, školy potřebují studenty, aby vydělaly. I chudé a tomu se přizpůsobí. Pokud bude vzdělání dobrá investice, banky to poznají a nebudou mít problém půjčovat. Sehnat půjčku na vystudování FHS by asi mohl být problém :)

K tomu, co navrhujete vy: jestliže stát pevně stanoví úrokovou míru, pak toho samozřejmě budou využívat ti, pro něž by byl tržní úrok vyšší. Výsledkem bude ztráta. Aby banky v tomto případě studentům půjčovaly, bude muset ztrátu krýt stát. A jsme v Americe. Rostoucí školné, rostoucí půjčky, které garantuje stát, atp....


Souhlasím s vámi, že podnikatelé (školy) by jistě přicházeli s novými nápady, inovovali rozvrhy, více provázali s praxí atd. atd. Můj návrh jde taky za hranice všeho co tady dneska navrhuje i ta nejpravicovější strana. Uvědomuji si ty přínosy, a proto jsem pro TRŽNÍ cenu za studium. Ať si náklady na studium nese dotyčný a ekvivalentně k tomu mu stát nebude komplikovat splacení různými progresemi DPFO a vysokými sazbami daní obecně.

Nicméně to, že by po půjčce sáhli ti, jejichž úrok na trhu je vyšší je presně to, proč bych to zavedl. Dneska máte na trhu nejlevnější půjčku na vzdělání kolem 8 - 10 % a ještě se vám musí zaručit rodiče s dostatečným příjmem, jinak nic nedostanete. Kdyby stát dal garanci, tak se cena bude bude odvíjet od úroku státu. Můžete potom stanovit cenu úvěru jako kupon u státních dluhopisů + % přirážka na krytí ztrát z nesplacených půjček. Tím to pro stát nebude ani koruna výdajů navíc, pouze vydá záruky. Něco podobného bylo v jedné z variant i u nás zvažováno, byť to nakonec smetli ze stolu kůli protestům studentů a zavedli nesmyslné netržní zápisné. Takže deregulované školství a tento mechanismus je podle mě nejefektivnější řešení.

Ve vašem návrhu by se spousta studentů, kteří se potom díky VŠ slušně uživí i se školným nemohla studovat. Firmy a VŠ by investovaly pouze do procenta těch nejnadanějších studentů, které by si samozřejmě hýčkali, ale máte tady ještě dalších deset procent lidí, kteří na ZŠ ani SŠ nebyli žádní premianti a přece na VŠ všechny předstihli a nakonec jsou z nich velice úspěšní lidé. Takových je většina bych řekl, málo kdo je génius v 18ti. A tyhle lidi budou závislí na rodičích, jinak studovat nepůjdou, což je škoda jak pro ně, tak i pro všechny ostatní. Proto navrhuji to, co navrhuji.

mrakoplas

...

diky za clanok... je to uz uplna klasika... zadotujme, cena sa zvysi, zadotujme znova a tak stale dokola, bez nejakej efektivity, len urcita "podnikatelska" vrstva sa zaopatri...

Central Scrutinizer

Re: Brzy i u nás

Uživatel Jakub napsal:

Takhle nějak to může dopadnout i v ČR, pokud vláda dojde k nápadu platit školné na veřejných VŠ a zároveň garantovat studentské půjčky.

V tom máte pravdu.
Jak se k zavedení školného stavíte Vy, dnes?
Zavést nebo nezavést.

gofry

Re: Re: Re: co tedy navrhujete?

Uživatel Rob napsal:

Ve vašem návrhu by se spousta studentů, kteří se potom díky VŠ slušně uživí i se školným nemohla studovat. Firmy a VŠ by investovaly pouze do procenta těch nejnadanějších studentů, které by si samozřejmě hýčkali, ale máte tady ještě dalších deset procent lidí, kteří na ZŠ ani SŠ nebyli žádní premianti a přece na VŠ všechny předstihli a nakonec jsou z nich velice úspěšní lidé. Takových je většina bych řekl, málo kdo je génius v 18ti. A tyhle lidi budou závislí na rodičích, jinak studovat nepůjdou, což je škoda jak pro ně, tak i pro všechny ostatní. Proto navrhuji to, co navrhuji.
No hlavne si treba uvedomit, co to je studium. Dnes sa tak nejak predpoklada, ze studium bude vyzerat rovnako ako teraz - tj. 5 absolutne neproduktivnych rokov na vyske a potom hybaj do prace. Ale to je absurdny model - normalne je vzdelavat sa cely zivot - tj. zamestnanec nastupi do prace nie v 24 rokoch, ale trebars v 13-15 - samozrejme do prace odpovedajucej jeho schopnostiam. A postupne sa uci tym, ze spolupracuje so starsimi. V podstate velmi podobne ako to fungovalo ked mlady clovek sa siel vyucit trebars za obuvnika k nejakemu majstrovi. A za to, ze ho tento majster vyucil potom u neho niekolko rokov pracoval. Samozrejme bolo by to prisposobene dnesnym odvetviam, ake princip by zostal rovnaky. Nieco take ako X rokov stravenych na univerzite bez akehokolvek kontaktu s realitou by na slobodnom trhu nikdy nevzniklo.

Prakticky priklad - programator. Ten sa kazdy den samovzdelava bud citanim clankov od inych, lepsich programatorov alebo si proste zaplati kurz (napr. http://php.vrana.cz/-skoleni.php, http://www.root.cz/skoleni/) alebo jednoducho sam skuma nove technologie.

Pristup typu "pat rokov nieco studujem a potom to aplikujem v praxi bez akehokolvek priebezneho vzdelavania" je v dnesnej dobe nepouzitelny. Vysoke skoly caka bud brutalny upadok pod taktovkou ministerstva skolstva (to je uz bezne vidiet) ale uplny zanik na slobodnom trhu.

Central Scrutinizer

Re: Re: Re: Re: co tedy navrhujete?

Uživatel gofry napsal:

Uživatel Rob napsal:

...
No hlavne si treba uvedomit, co to je studium. Dnes sa tak nejak predpoklada, ze studium bude vyzerat rovnako ako teraz - tj. 5 absolutne neproduktivnych rokov na vyske a potom hybaj do prace. Ale to je absurdny model - normalne je vzdelavat sa cely zivot - tj. zamestnanec nastupi do prace nie v 24 rokoch, ale trebars v 13-15 - samozrejme do prace odpovedajucej jeho schopnostiam. A postupne sa uci tym, ze spolupracuje so starsimi. V podstate velmi podobne ako to fungovalo ked mlady clovek sa siel vyucit trebars za obuvnika k nejakemu majstrovi. A za to, ze ho tento majster vyucil potom u neho niekolko rokov pracoval. Samozrejme bolo by to prisposobene dnesnym odvetviam, ake princip by zostal rovnaky. Nieco take ako X rokov stravenych na univerzite bez akehokolvek kontaktu s realitou by na slobodnom trhu nikdy nevzniklo.

Prakticky priklad - programator. Ten sa kazdy den samovzdelava bud citanim clankov od inych, lepsich programatorov alebo si proste zaplati kurz (napr. http://php.vrana.cz/-skoleni.php, http://www.root.cz/skoleni/) alebo jednoducho sam skuma nove technologie.

Pristup typu "pat rokov nieco studujem a potom to aplikujem v praxi bez akehokolvek priebezneho vzdelavania" je v dnesnej dobe nepouzitelny. Vysoke skoly caka bud brutalny upadok pod taktovkou ministerstva skolstva (to je uz bezne vidiet) ale uplny zanik na slobodnom trhu.

V tom máte absolutně pravdu. Studenti dospívají zcela izolováni od reality.
Potom se není co divit jejich názorům a představám.

SPA

Re: Re: Re: Re: co tedy navrhujete?

Uživatel gofry napsal:

Uživatel Rob napsal:

...
...
Pristup typu "pat rokov nieco studujem a potom to aplikujem v praxi bez akehokolvek priebezneho vzdelavania" je v dnesnej dobe nepouzitelny. Vysoke skoly caka bud brutalny upadok pod taktovkou ministerstva skolstva (to je uz bezne vidiet) ale uplny zanik na slobodnom trhu.


Paradox je ten, že dnes tento systém funguje súbežne s "tieňovým" štátnym školstvom. Je kopec zamestnaní, v ktorých si ani neškrtnete, ak nemáte príslušné kurzy.
Na druhej strane, tam kde je vynútené (štátom) získavanie titulov, aby ste mohli danú činnosť vykonávať, je obrovská korupcia a tlak na pseudoštúdium - príklady titulov získaných za prázdniny, za rok atď.

Anderson

Chudý a nadaný

Chudý a nadaný student (v soukromném školství) nebude mít na školené a tak nemůže studovat, ale díky státu si to může dovolit, včetně placení ubytování, jídla a podobných, se studiem souvisejících, nákladů. - Tohle je úsměvný argument zastánců škol placených z daní, který se opakuje snad v každé diskuzi. Protože zmiňovat, že ty peníze stát od lidí stejně musí dostat (protože nic neprodukuje), takže si tu školu lidi (i ti chudí) zaplatí tak jako tak, je asi zbytečné, tak jen odkážu na článek o vysokém školství v USA, kde je celkem pěkně vidět, že pro chudé a nadané školné není zásadní problém - na rozdíl od střední třídy:

http://pinus-chicago.blogspot.cz/2010/10/skolne-v-usa-jak-funguje-system_1390.html

„Například na MIT neplatí vůbec žádné školné studenti z rodin s rodinným příjmem nižším než 75 tisíc dolarů ročně (více než 100 tisíc Kč měsíčně). Aby po vás na Princeton University požadovali plné školné (34 tisíc dolarů ročně), musí vaši rodiče vydělávat zhruba 250 tisíc dolarů ročně (440 tisíc Kč měsíčně). Univerzity tak školné využívají ke křížovému financování studentů. Je potom školné diskriminační vůči chudým studentům, nebo je tomu ve skutečnosti právě naopak?“

Vysoké školství je na tom zcela stejně, jako střední a základní. Učí se tam nepoužitelná encyklopedická data a výuka použitelného je okrajovou záležitostí. Na technický školách (řekněme strojařina) jsou předměty jako filozofie - což je ovšem dějepis arbitrárně určených osobností a směrů (osoba1 zastávala směr1 a směr1 hlásá ....., osoba2 zastávala směr2 ..... - občas dojde k radikální změně, když je zcela vypuštěna osoba a pak znalost vypadá: směr4 hlásá .....). K čemu to technikovi je? Zápočty z chemie, ekonomie a tělocviku tu frašku už jen podtrhují. V odborných předmětech je využitelná tak polovina a to ještě přeháním. Tohle naprosto zbytečně prodlužuje studium a tím ho činí dražší.

Vladimír Kmeť

Re: Re: Re: Re: co tedy navrhujete?

Uživatel gofry napsal:


- normalne je vzdelavat sa cely zivot - tj. zamestnanec nastupi do prace nie v 24 rokoch, ale trebars v 13-15 - samozrejme do prace odpovedajucej jeho schopnostiam. A postupne sa uci tym, ze spolupracuje so starsimi. V podstate velmi podobne ako to fungovalo ked mlady clovek sa siel vyucit trebars za obuvnika k nejakemu majstrovi.


Souhlas. Ale v současnosti platná nesmyslná legislativa, která stanovuje dobu povinné školní docházky to neumožňuje. Během let se tato doba, bohužel, jenom prodlužuje, v naději, že se tak z žáků stanou výkonnější a vzdělanější pracovníci. (Někteří politici tím dokonce chtějí řešit nezaměstnanost).

Doplním jednu mou zkušenost se státem řízeného školství. Po studiu jsem krátce pracoval jako učitel na střední škole (Odborné učiliště a Obchodní akademie), kde jsem mimojiné budoucí zedníky a elektrikáře učil angličtinu. Umíte si asi představit, že jejich motivace se blížila bodu mrazu. Přitom nekteří z nich byly hodně šikovní, co se manuální zručnosti týče. Už v patnácti dokázaly smontovat motor, nebo postavit zahradu. Dělo se to ale mimo školní aktivity a mimo školní osnovy. Místo toho, aby si už mohli vydělávat peníze, seděli v lavicích a učili se angličtinu, kterou (možná) využije jeden ze sta.

HynekRk

VŠ: Chudí dotují bohatší

V nějakém starším čísle TL se Matěj Šuster zabýval myslím školstvím v Austrálii a předkládal tam informace o tom, že chudí jdou raději pracovat než, aby absolvovali vysokou školu byť zdarma nebo jen za menší poplatek. Uváděl že VŠ je typicky jedna z věcí, kdy chudí dotují bohatší.

Jakub Skala

Re: Re: Brzy i u nás

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

Uživatel Jakub napsal:

...

V tom máte pravdu.
Jak se k zavedení školného stavíte Vy, dnes?
Zavést nebo nezavést.


Školné na veřejných VŠ? Jsem proti.

LtG

...

Poslední dobou o tom docela přemýšlím. Z finančního hlediska je podle mě důležitý i jiný argument. Všimli jste v jakých budovách školy jsou? Tady vládne představa, že škola musí být honosná, luxusní, v respekt budícícm prostředí, ale proč by nemohly vznikat školy vyloženě zaměřené na chudší studenty v normálních budovách, malých třídách s levnějšími učiteli? Ta částka by mohla být podle mě opravdu nízká.

Svatopluk Klich

Re: ...

Uživatel LtG napsal:

Poslední dobou o tom docela přemýšlím. Z finančního hlediska je podle mě důležitý i jiný argument. Všimli jste v jakých budovách školy jsou? Tady vládne představa, že škola musí být honosná, luxusní, v respekt budícícm prostředí, ale proč by nemohly vznikat školy vyloženě zaměřené na chudší studenty v normálních budovách, malých třídách s levnějšími učiteli? Ta částka by mohla být podle mě opravdu nízká.

Pořád se točíme kolem diskriminace - jedni to či ono nemohou a ti druzí mohou atd.atd. Nejde o to, že aby se měla diskriminace odstranit. Diskriminace je natolik každodenní praxí, že její odstranění nejen že je neproveditelné V okamžiku početí už je dítě diskriminováno, protože matka pije, otec nemá dobrou genetickou výbavu apod. Jde o to, která diskriminace je POPULÁRNÍ ve smyslu metod jejího odstraňování. Nikde neslyšíme - dítě je na tom hůře, protože RODIČE JSOU NESCHOPNÍ, ale neschopnost rodičů se prostě přehlíží Problém spočívá v NEDOBROVOLNOSTI pomoci lidem, u kterých nemáme sebemenší šanci poznat, zda pomoc opravdu potřebují nebo je vše jen důsledkem lenosti či neschopnosti. Problém je v úrovni, na které se přerozdělují peníze k těm potřebným. Pokud bude tato úroveň daleko od lidí, bude to vždy neřešitelný problém.

Central Scrutinizer

Re: Re: co tedy navrhujete?

Uživatel Jakub napsal:

Uživatel Rob napsal:

...

Uhodl jste :)

Nicméně jsem si naprosto jist, že (nejen) vysoké školství by vypadalo velmi odlišně od toho současného stavu. Dnešní VŠ vás nejlépe připraví na akademickou resp. vědeckou dráhu, do praxe jsou zpravidla k ničemu. Takové školy by (podle mě ale v mnohem menším množství) existovaly i v soukromém školství a měly by co největší zájem na tom, aby u nich studovali co nejkvalitnější studenti. Tomu by samozřejmě přizpůsobily svoji politiku k chudým a nadaným dětem - stipendia, částečná stipendia, odpuštění školného, závazek, že student bude poté x let pracovat pro školu nebo doplatí školné, atp. Lidská kreativita je neomezená.

Stejně tak by existovaly (imho většina) prakticky zaměřené školy (to se může týkat už i sekundárního vzdělávání). Takové školy by mohly jednak existovat při velkých firmách (Škoda, Tesco, Baťa, Panasonic, ...) nebo jako samostatné entity. V obou případech by mohly existovat závazky k firmám (vystudujte a pak u nás x let pracujte). Přidaná hodnota takové školy je mnohem zřetelnější než u dnešních abych-taky-měl-vejšku fakult, takže se nebojím, že by banky nechtěli půjčovat na studium.

Zadalší takové školy by soutěžili o žáky (=zákazníky) a tak by mezi sebou logicky bojovaly i cenami. Oproti dnešním přemrštěným nákladům jistě úleva. Také by měly inteligentně uspořádané rozvrhy, aby nebyl při škole problém pracovat (což na mnoha školách dnes nefunguje). Atd, školy potřebují studenty, aby vydělaly. I chudé a tomu se přizpůsobí. Pokud bude vzdělání dobrá investice, banky to poznají a nebudou mít problém půjčovat. Sehnat půjčku na vystudování FHS by asi mohl být problém :)

K tomu, co navrhujete vy: jestliže stát pevně stanoví úrokovou míru, pak toho samozřejmě budou využívat ti, pro něž by byl tržní úrok vyšší. Výsledkem bude ztráta. Aby banky v tomto případě studentům půjčovaly, bude muset ztrátu krýt stát. A jsme v Americe. Rostoucí školné, rostoucí půjčky, které garantuje stát, atp....

Re: "Zadalší takové školy by soutěžili o žáky (=zákazníky) a tak by mezi sebou logicky bojovaly i cenami."
...
Je to Vaše preferovaná představa škol na "svobodném trhu"?

Jakub Skala

Re: Re: Re: co tedy navrhujete?

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

Uživatel Jakub napsal:

...
Re: "Zadalší takové školy by soutěžili o žáky (=zákazníky) a tak by mezi sebou logicky bojovaly i cenami."
...
Je to Vaše preferovaná představa škol na "svobodném trhu"?


Co konkretne? Ale nejde o to, co je moje preferovana predstava. Je to jen nastin toho, jak by situace mohla vypadat :) A "shodou okolnosti" mi pripada mnohem lepsi nez dnesni stav.

Central Scrutinizer

Re: Re: Re: Re: co tedy navrhujete?

Uživatel Jakub napsal:

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

...

Co konkretne? Ale nejde o to, co je moje preferovana predstava. Je to jen nastin toho, jak by situace mohla vypadat :) A "shodou okolnosti" mi pripada mnohem lepsi nez dnesni stav.

Re:"Co konkrétně?"
...
Přesně to co jsem citoval.
Tedy, zda preferujete Vámi popsaný model:
"...takové školy by soutěžili o žáky (=zákazníky) a tak by mezi sebou logicky bojovaly i cenami."
Nebo ten model nepreferujete a preferujete model jiný?
V tom případě mne zajímá, jaký?

Jakub Skala

Re: Re: Re: Re: Re: co tedy navrhujete?

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

Uživatel Jakub napsal:

...
Re:"Co konkrétně?"
...
Přesně to co jsem citoval.
Tedy, zda preferujete Vámi popsaný model:
"...takové školy by soutěžili o žáky (=zákazníky) a tak by mezi sebou logicky bojovaly i cenami."
Nebo ten model nepreferujete a preferujete model jiný?
V tom případě mne zajímá, jaký?


Preferuji ho pred soucasnym modelem :)

Mimochodem koukam, ze s pravopisem jsem na tom dost bidne. Inu, chodil jsem na statni skolu :(

Central Scrutinizer

Re: Re: Re: Re: Re: Re: co tedy navrhujete?

Uživatel Jakub napsal:

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

...

Preferuji ho pred soucasnym modelem :)

Mimochodem koukam, ze s pravopisem jsem na tom dost bidne. Inu, chodil jsem na statni skolu :(

Shrnu tedy Vaši filosofii.
Preferujete model "...takové školy by soutěžili o žáky (=zákazníky) a tak by mezi sebou logicky bojovaly i cenami."
ale Vy osobně to školné platit nechete.
Napsal jste: "Školné na veřejných VŠ? Jsem proti."
Nebo ne?
Jak to tedy je?
Zavést školné jen pro "obyčejné lidi" ale ne pro pseudo-libertariány?
Nebo ho zavést až Vy sám dostudujete za státní , tedy z daní těch "obyčejných lidi"?

Nepřipadá Vám to jako pokrytectví?

Jakub Skala

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: co tedy navrhujete?

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

Uživatel Jakub napsal:

...
Shrnu tedy Vaši filosofii.
Preferujete model "...takové školy by soutěžili o žáky (=zákazníky) a tak by mezi sebou logicky bojovaly i cenami."
ale Vy osobně to školné platit nechete.
Napsal jste: "Školné na veřejných VŠ? Jsem proti."
Nebo ne?
Jak to tedy je?
Zavést školné jen pro "obyčejné lidi" ale ne pro pseudo-libertariány?
Nebo ho zavést až Vy sám dostudujete za státní , tedy z daní těch "obyčejných lidi"?

Nepřipadá Vám to jako pokrytectví?


Jako sorry, ale tohle je zas přehlídka tuposti.

Školné na soukromých školách? Ano.
Školné na veřejných školách? Ne.

Anderson

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: co tedy navrhujete?

Uživatel Jakub napsal:

....
Školné na soukromých školách? Ano.
Školné na veřejných školách? Ne.


Kdo bude tedy financovat ty veřejné školy?

Jakub Skala

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: co tedy navrhujete?

Uživatel Anderson napsal:

Uživatel Jakub napsal:

...

Kdo bude tedy financovat ty veřejné školy?


Ty by podle mě vůbec neměly existovat :)

Nicméně ve chvíli, kdy se na veřejných VŠ zavede školné, se prostě jen zdraží studium a nic se nestane, daně neklesnou. Stát bude mít k dispozici zase o trochu více prostředků než dnes. A co z toho? Bude méně studentů zbytečných fakult? Spíš těžko, těch pár tisíc je relativně málo ve srovnání se zbylými náklady studia.

(Abych se vyhnul spekulacím ostatních, jsa věčný student, platím školné již dva roky na veřejné VŠ tak jako tak.)

Anderson

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: co tedy navrhujete?

Uživatel Jakub napsal:


Ty by podle mě vůbec neměly existovat :)


Fajn, souhlas.

Nicméně ve chvíli, kdy se na veřejných VŠ zavede školné, se prostě jen zdraží studium a nic se nestane, daně neklesnou. Stát bude mít k dispozici zase o trochu více prostředků než dnes. ......

Ano, pokus se zachová stávající financování skrz rozpočet, tak to nic neřeší. Pokud by se ovšem tato složka zrušila a univerzity by byly financovány pouze ze školného a "co si seženou ze soukromých prostředků", tak ať si klidně stát ty školy provozuje - když to nemusím platit. :-)

Jakub Skala

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: co tedy navrhujete?

Uživatel Anderson napsal:

Uživatel Jakub napsal:

...

Fajn, souhlas.

...

Ano, pokus se zachová stávající financování skrz rozpočet, tak to nic neřeší. Pokud by se ovšem tato složka zrušila a univerzity by byly financovány pouze ze školného a "co si seženou ze soukromých prostředků", tak ať si klidně stát ty školy provozuje - když to nemusím platit. :-)


To jo :) Ale to se nestane :/

Central Scrutinizer

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: co tedy navrhujete?

Uživatel Jakub napsal:

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

...

Jako sorry, ale tohle je zas přehlídka tuposti.

Školné na soukromých školách? Ano.
Školné na veřejných školách? Ne.


Výborně! Pokud se pouštíte do urážek, vím že jste sám sebe zamaloval do kouta.

Zrekapituluji to:
Anderson: "Kdo bude tedy financovat ty veřejné školy?"
Jakub: "Ty by podle mě vůbec neměly existovat :)"
Rob" "Co tedy libertariáni navrhují? Nechte mě hádat, totální odluku státu od škol?"
Jakub: "Uhodl jste :)"
C.S.: "Jak se k zavedení školného stavíte Vy, dnes? Zavést nebo nezavést?"
Jakub: "Školné na veřejných VŠ? Jsem proti."
C.S.: "Nepřipadá Vám to jako pokrytectví?"
Jakub: "Jako sorry, ale tohle je zas přehlídka tuposti.
Školné na soukromých školách? Ano.
Školné na veřejných školách? Ne."

................................................................
Jako sorry, ale vzhledem k tomu že se jasně diskutuje o tom "Co tedy libertariáni navrhují?"
schovávat se najednou za veřejné VŠ o ktrerých vy sám tvrdíte "Ty by podle mě vůbec neměly existovat :)" poté, co jte si uvědomil že si protiřečíte mi připadá jako zoufalý pokus jak ztohoven.
Jak to tedy je?
Podržet si ty státní školy až do toho anarcokolismu aby jste mohl být "věčným studentem" za cizí peníze?
Potom se pokuste vysvětlit, jak se Vám podaří věčně studovat za "státní" po tom co jste ten stát zlikvidoval?
Státní VŠ v ancapu je o x y m o r o n.

You can´t have your cake and eat it too.

Jakub Skala

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: co tedy navrhujete?

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

Uživatel Jakub napsal:

...

Výborně! Pokud se pouštíte do urážek, vím že jste sám sebe zamaloval do kouta.

Zrekapituluji to:
Anderson: "Kdo bude tedy financovat ty veřejné školy?"
Jakub: "Ty by podle mě vůbec neměly existovat :)"
Rob" "Co tedy libertariáni navrhují? Nechte mě hádat, totální odluku státu od škol?"
Jakub: "Uhodl jste :)"
C.S.: "Jak se k zavedení školného stavíte Vy, dnes? Zavést nebo nezavést?"
Jakub: "Školné na veřejných VŠ? Jsem proti."
C.S.: "Nepřipadá Vám to jako pokrytectví?"
Jakub: "Jako sorry, ale tohle je zas přehlídka tuposti.
Školné na soukromých školách? Ano.
Školné na veřejných školách? Ne."

................................................................
Jako sorry, ale vzhledem k tomu že se jasně diskutuje o tom "Co tedy libertariáni navrhují?"
schovávat se najednou za veřejné VŠ o ktrerých vy sám tvrdíte "Ty by podle mě vůbec neměly existovat :)" poté, co jte si uvědomil že si protiřečíte mi připadá jako zoufalý pokus jak ztohoven.
Jak to tedy je?
Podržet si ty státní školy až do toho anarcokolismu aby jste mohl být "věčným studentem" za cizí peníze?
Potom se pokuste vysvětlit, jak se Vám podaří věčně studovat za "státní" po tom co jste ten stát zlikvidoval?
Státní VŠ v ancapu je o x y m o r o n.

You can´t have your cake and eat it too.


No užijte si to trollovaní ještě posledních pár dní :)

Central Scrutinizer

Palcování

Každý palec dolů, místo protiargumentu nosim hrdě, jako vyznamenání.
Je to pro mne nejvyšší forma komplimentu.
Děkuji : )

Central Scrutinizer

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: co tedy navrhujete?

Uživatel Jakub napsal:

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

...

No užijte si to trollovaní ještě posledních pár dní :)

Už ne urážky, ale výhrůžky?

Central Scrutinizer

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: co tedy navrhujete?

Uživatel Jakub napsal:

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

...

No užijte si to trollovaní ještě posledních pár dní :)


Já sám se k výhrůžkám nesnížím.
Je mi jasné že Vy osobně totalitní moc mne zablokovat máte, a sklidíte za to velký aplaus.
Jen malé varování.
Jako majitel IT firmy tu hozenou rukavicí s chutí zvednu.
Než se pokusíte někoho blokovat, filtrovat, mazat, banovat atd. atd., zamyslete se nad tím, zda máte rovněž čas a technické schopnosti to dotáhnout do konce bez nezanedbatelných ztrát času a prostředků na vaší straně.

It will be an interesting challenge for me and my young turks dying to prove themselves.

Central Scrutinizer

Palcování

Thank you! Thank you! Thank you!
God bless you all : )
přidat komentář zpět na článek

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed